Peugeot 307 1.6 HDi: tichá elegance (velký test)

Peugeot 307 1.6 HDi: tichá elegance (velký test)

Kapitoly článku:


Pokud by vám k pozitivnímu popisu neseděla naměřená dynamika a pružnost, vězte, že motor se v závěru testu potýkal s problémy se systémem řízení emisí a zejména při akceleraci z nízkých otáček někdy elektronika omezovala výkon. Snažil jsem se taková měření do výsledku nezahrnout, ale dynamika se mi celkově zdála o něco vlažnější než bylo běžné, a proto výsledky berte s rezervou.

Zrychlení:

  • 0-100 km/h: 11,1 s
  • 0-160 km/h: 34,2 s

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 3 st. 6,7 s; 4 st. 8,9 s; 5 st. 12,8 s
  • 80-120 km/h: 3 st. 8,3 s; 4 st. 9,6 s; 5 st. 12,6 s
  • 60-100 km/h s postupným řazením: 6,7 s
  • 60-120 km/h s postupným řazením: 11 s

Maximální rychlosti na převodové stupně:

  • 1 st. –  48
  • 2 st. –  85
  • 3 st. –  134
  • 4 st. –  183

Převody:

  • 40: 2 – 2250; 3 – 1450; 4 – 1000 
  • 60: 2 – 3400; 3 – 2150; 4 – 1600; 5 – 1250
  • 80: 2 – 4500; 3 – 2900; 4 - 2100; 5 – 1700
  • 100: 3 – 3600; 4 – 2600; 5 – 2100
  • 120: 3 – 4350; 4 – 3150; 5 – 2550
  • 140: 4 – 3650; 5 – 2950 
  • 160: 4 - 4200; 5 – 3400
  • 180: 4 - 4700; 5 – 3800

Nafta mu moc nejede

K příjemnému výkonovému projevu motoru se přidala i poměrné nízká spotřeba, která se pohybovala ve velmi rozumných mezích. Při klidné mimoměstské jízdě respektující daná rychlostní omezení s běžným průměrem 76 km/h se spotřeba zastavila na čísle 4,3 litru nafty na sto kilometrů, čímž na desetinku potvrdila velmi dobrou hodnotu udávanou výrobcem. Opačný extrém leží na čísle 11,1 litru, to při plném využívání výkonu motoru a průměrné rychlosti 127 km/h. I to je velmi dobrá a pro mě překvapivě nízká hodnota, obvykle se s podobně výkonnými diesely pohybuji mezi 12 a 13 litry.

Při běžné jízdě kombinující 20 procent města, 60 procent okresky a zbylý čas strávený na dálnici počítejte se spotřebou mezi 5,5 a 6 litry, přičemž je třeba říci, že pokud budete dodržovat předpisy a zásady klidné jízdy, není problém dlouhodobě držet apetit vozu na hranici pěti litrů. Osobně jsem byl se spotřebou velice spokojen a jen zapadala mezi další klady malého nafťáku. Motor není, kromě tichého a kultivovaného chodu v žádné kategorii absolutní špičkou, ale nemá také žádných větších slabin a jako celek představuje výtečnou volbu.

Diesel v 307? Pouze pro fandy

Co je to ale platné při cenách, které mu přiřkly sudičky od Peugeotu. Pokud se to nestalo na pondělní ranní poradě, nemám pro nasazenou cenovou politiku ani špetku pochopení. Již v pojednání o ceně vozu jsem zmínil enormní cenový rozdíl mezi obdobnou benzínovou a naftovou motorizací. Mezi šestnáctistovkami o stejném výkonu je propast s cenovkou 75 000 Kč, a to je rozdíl, který dělá z volby motoru 1.6 HDi do Peugeotu 307 pouhý rozmar fandů dieselového pohonu. Benzínová 1.6 16V nabídne i při stejném výkonu citelně lepší dynamiku (i výrobce udává rozdíl ve zrychlení na stovku 10,6 vs 11,2 ve prospěch benzínu), přes veškerou chválu HDi má ještě tišší a kultivovanější chod a jen o 1,5 litru horší spotřebu. Za takových okolností se volba dieselu vyplatí málokomu, pro diesel hovoří jen lepší pružnost v nízkých otáčkách, což je však jen slabá náplast na vše výše řečené. Nad 1.6 HDi se mohu rozplývat jak chci, ale osobně nevidím jediný důvod, proč mu dát přednost před benzínem.
 
Pokud si myslíte, že jsem tímto vystřílel všechny náboje, jste na omylu, 1.6 HDi totiž není nejdražší alternativou k benzínovému motoru. Mezi srovnatelnými dvoulitry (přičemž ten benzínový je opět nepatrně dynamičtější) je rozdíl 80 tisíc Kč. Srovnáte-li si devadesátikoňový benzín a diesel, dojdete k rozdílu 70 tisíc Kč. S podobnou cenovou politikou vyrukoval i sesterský Citroën u C4 a při pohledu do ceníku obou vozů mi zůstává rozum stát. Nemám nic proti dieselovým motorům a ten testovaný bych si do 307 klidně pořídil, ale kdo si za něj připlatí skoro 20 procent ceny auta?

Příjemný kompromis

Naladění podvozku třistadesmičky odpovídá charakteru auta a nabízí solidní kompromis mezi tvrdou jistotou a měkkou pohodou. Má daleko k typické představě o francouzském autě preferující komfort před vším ostatním a myslím si, že naladění vozu perfektně sedí k jeho vnímání a koncepčním omezením podvozku. Dříve testovaná C4 používá tutéž koncepci, ale laděnou hodně do tvrda. To jí sice dodává nebývalé jistoty na kvalitním povrchu, ale posádce dopřává pocítit neduhy nekvalitních silnic a při ostré jízdě vám stejně dá dříve nebo později vědět, že není vyspělým víceprvkem.

Třistasedmička si nehraje na žádný sporťák, její naladění je dostatečně měkké na to, aby se hrdě nesla i přes velké nerovnosti a zároveň dostatečně tvrdé, aby vás ani při ostrých průjezdech velmi rychlými zatáčkami neobtěžovala nadměrnými náklony karoserie. Až na samotné hranici se rádo projeví měkčí uložení náprav, které zapůsobí dojmem jemného zakroucení karoserie, ale pohoda na palubě za tento malý neduh stojí.

Není to pouze komfort podvozku, ale již zmíněné odhlučnění motoru, odstínění od aerodynamického hluku, pohodlný posaz a dostatečný prostor na všech sedadlech, které dělají z třistasedmičky fajnového společníka na dlouhé přesuny i v plném obsazení. I v maximálních rychlostech blížících se 190 km/h vládne za volantem nečekaná pohoda, díky vyššímu posazu je i vnímání samotné rychlosti zkreslené a přeletět půlku Evropy vysokou dálniční rychlostí nebude činit řidiči ani zbytku posádky problém.

Pokud s budete chtít přesto občas zasportovat, neřekne třistasedma rezolutní ne, ale ani se příště nebude hrdě hlásit, abyste si příště vybrali právě ji. Řízení nepostrádá sportovní geny, přední nápravy přetížené dieselovými motory s tímto mívají občas problémy, ale u Peugeotu našli přijatelnou cestu mezi utlumením rázů od kol a solidní zpětnou vazbou. Brzdy jsou dostatečně účinné, přivítal bych ale lepší zpětnou vazbu brzdového pedálu.

Velice dobré je řazení, žádná gumovost ani nepřesvědčivá synchronizace - řazení jednotlivých stupňů probíhá po jasně čitelných drahách a s minimálními přechody. Škoda jen jeho delšího chodu, ale ten nezpůsoboval větší problémy. Zkrátka a jednoduše, řidičovo nádobíčko je celkem fajn a pro rychlé ježdění bude limitujícím faktorem bude nakonec především podvozek. V žádném případě jej ale nehodlám kritizovat, jeho naladění je přesně takové, jaké bych očekával a přesně takové jaké ocení většina zákazníků – jisté a přitom komfortní.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud