60
Fotogalerie

Peugeot 207 1,6 HDi: komfortní maximini

Kapitoly článku:


Motor

Srdcem Peugeotu byl naftový motor 1,6 HDI. Slabší ze dvou verzí, které lze k tomuto vozu objednat, disponuje průměrným výkonem 66 kW (90 k) při 4 000 ot./min a točivým momentem 215 Nm, který dosahuje již při 1 750 ot./min.

DSC_2199.jpg DSC_2200.jpg DSC_2201.jpg DSC_2202.jpg

V nabídce Peugeotu se nejedná o žádnou novinku a stejný agregát lze najít v mnoha dalších modelech koncernu PSA a nejen v nich. Jeho podrobný popis jsme vám přinesli již v minulosti, a tak si dnes jen řekneme, jak se motor chová přímo v testovaném voze.

Jak to tak již bývá, jeden motor se často projevuje odlišně, pokud je umístěn v různých autech. To, že se nějak chová v malém Citroenu neznamená, že tomu bude stejně i u Peugeotu. A přesně tak tomu bylo i v námi testovaném modelu.

Nízko položené maximum točivého momentu při akceleraci způsobuje citelný nárůst výkonu. Přes malý papírový výkon je „kopnutí” poměrně citelné a náraz, který vás čeká při překročení 1 750 ot., je na dnešní dobu neobvyklý. Bohužel tento subjektivní vjem není doprovázen skutečným zrychlením, jež je s ohledem na segment vozu a výkon průměrné.

Na druhou stranu slušný zátah a také faktické zrychlení provází motor až za maximum výkonu, kde z počátku pozvolna uvadá a někde okolo 4 250 ot. je nejvyšší doba zařadit další rychlostní stupeň. V nouzi jej ale lze točit ještě trochu výše.

Trochu nepříjemné jsou vibrace, kterými vás motor bude „oblažovat” na volnoběh i při jízdě v nízkých otáčkách. Stačí ale překročit přibližně 2 200 ot. a vše je jinak. Rázem se z motoru stane kliďas, který svým projevem vůbec nenaznačuje, že si pochutnává na naftě.

Velmi slušné je i samotné odhlučnění agregátu. Peugeot na něm zapracoval a lze říci, že až na klapání po studeném startu je posádka od motoru slušně izolována. I odhlučnění při běžném provozu určitě patří k tomu nejlepšímu, co lze dnes v tomto segmentu najít. Situace ale není ideální. Při vysokých otáčkách, kdy se zvuk stane na kovovým a syrovým, je motor kabině slyšet více, než by bylo příjemné.

Taková situace obvykle nastane pouze při předjíždění, nebo při snaze dosáhnout maximální rychlosti. I na dálnici jsou otáčky kvůli dlouhým převodům velmi nízké a pokud nehodláte porušovat maximální povolenou rychlost, bude motor tím posledním, co vás bude obtěžovat.

Jednoduše řečeno, motor nabízí průměrný, za špičkou však nepříliš zaostávající charakter. Navíc má Peugeot v zásobě ještě modernější motor o stejném objemu, ovšem s výkonem 80 kW, který lze s čistým svědomím označit za asi nejlepší malý naftový motor na dnešním trhu. Jeho slabší bratr trochu trpí na některé naftové neduhy, ale má také své přednosti.

Zrychlení:

  • 0-100 km/h: 12,6 s
  • 0-120 km/h: 18,4 s
  • 0-140 km/h: 26,8 s
  • 0-160 km/h: 40,1 s
  • 1 km s pevným startem: 35,1 s

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 3 st. 7,5 s; 4 st. 10,1 s
  • 80-120 km/h:                  4 st. 12,1 s; 5 st. 14,1 s

Převody (tacho):

  • 40: 2 – 2500; 3 – 1500
  • 60: 2 – 3500; 3 – 2250; 4 – 1600; 5 - 1250
  • 80:                3 – 3000; 4 – 2000; 5 – 1500
  • 100:              3 – 3750; 4 – 2600; 5 – 2100
  • 120:                             4 – 3100; 5 – 2500
  • 140:                             4 – 3750; 5 – 3000

Spotřeba

Mezi fantastické tovární údaje patří spotřeba. Peugeot v kombinaci testovaného motoru a malého Peugeotu 207 uvádí spotřebu 5,8 l ve městě, 3,8 l mimo město a 4,5 l na 100 km v kombinovaném cyklu.

Původně jsem byl k těmto hodnotám dost skeptický, ale týdenní provoz mne přesvědčil, že nejsou z říše snů. Jak kombinovaná spotřeba, tak spotřeba ve městě věrně kopírují tabulkové údaje. Ve městě nebyl problém jezdit do 6 l a to ani v případě opravdu hustého provozu a dlouhých kolon.

Zcela ukázková pak byla spotřeba mimo město. Ne, že bych patřil k těm pomalým za volantem, ale s malým Peugeotem prostě nešlo jezdit za mnoho ani při svižném ježdění. Klidné tempo okolo devadesátky znamenalo spotřebu necelé čtyři litry na 100 km a pokud jsem zvolil jízdu mírně dynamičtější a vychutnával jsem si více schopnosti podvozku, nepřekročil průměr na okreskách pět litrů.

Ukazatel krátkodobého průměru samozřejmě šlo dostat i někam k deseti litrům, ale stačí chvíle klidné jízdy a soptřeba vrací do sfér, kde se bude líbit většině řidičů.

Celkový průměr byl za dobu testu cca 5,5 l, což je sice více, než uvádí Peugeot, ale je třeba zohlednit cca 800 km po českých dálnicích, kde rychlosti okolo 130-150 km/h znamenají vyšší spotřebu. Ať tak či onak s ohledem na výkon a objem patří spotřeba k chloubám této verze dvěstěsedmičky.

Jízda s Peugeotem

Nový model s sebou přinesl i nový charakter. Proti první generaci vsadil Peugeot na sportovnější vlastnosti, které u modelu 207 neustále zdůrazňuje. Sportovněji založený řidič v něm má najít vytoužené vlastnosti, které z něj přitom neučiní jednoúčelový nástroj. Prostě auto jak pro ženy, tak pro muže. To první obstarává tradičně líbivý design a to druhé pak prostor a naladění.

Přes deklarované sportovní zaměření je i nová generace postavena hlavně pro ty, kteří hledají maximální komfort v malém voze. Pokud přeskočíme odhlučnění, kterému se budu věnovat později, je třeba vyzdvihnout dvě věci. Řízení a podvozek.

Řízení je při pomalé jízdě a při parkování značně přeposilované a svůj charakter má blízko městským módům posilovačů některých konkurentů. Volantem se dá otáčet pohodlně jedním prstem a tak i něžnější část řidičů nebude muset zápasit s volantem při parkování. Posilovač poté při zvyšující se rychlosti postupně tuhne a při rychlosti okolo maxima na okresce je již vcelku příjemně tuhé.

Jenže tuhost není komunikativnost. O tom, co se děje pod koly, nevíte zhola nic. Nastavení podvozku a také posilovač odfiltruje téměř vše a přestože máte tuhé řízení jeho informační hodnota je minimální. Skvělé pro komfort, ale horší pro sportovní jízdu.

Do řízení se ovšem dostávají příčné nerovnosti. Typický spoj „panelů” na dálnicí je tou nerovností, kterou ve volantu ucítíte. Osamocená příčná nerovnost prostě volantem pohne a vy tak ucítíte slabý náraz.

To je ovšem vše. Jakékoli další nerovnosti se utlumí mezi kolem a tyčí řízení. Vyjeté koleje, nebo podélné nerovnosti si nechá podvozek pro sebe. Kabina tak zůstává velmi klidná, žádné nárazy neslyšíte a cítíte jen minimálně. Přes relativní tvrdost naladění je vůz ve své třídě adeptem na největší komfort.

Je zajímavé, jak se vlastně stejný podvozek změnil v jednotlivých generacích. Přední klasické McPhersony a zadní vlečná ramena se zkrutnou příčkou byly použity i v modelu 206 a přitom nelze oba vozy srovnat ani v nejmenším. Slabiny plynoucí z tohoto typu zadní nápravy jsou nyní eliminovány na minimum. Nervozita zádě je minulostí a vůz se chová jistě při jakékoli rychlosti a to i na nekvalitní silnici.

Již při prvním seznámení se s vozem, jsme poukázali na trochu horší chod převodovky. Rychlé podřazování nedělalo převodovce moc dobře a pokud se měly rychlostní stupně změnit o více než jeden, chtělo to buď meziplyn, nebo trochu tolerance. V podobném duchu se představila převodovka i v testovaném voze. Velmi lehké řazení, dobře vystředěná kulisa a jasné dráhy doprovázelo občasné spočítání zubů při rychlém podřazování. Převodovka měla největší slabinu hlavně v případě, že by otáčky po podřazení překročily zhruba 3 500 ot./min. V takovém případě tam řadička prostě nešla dobrovolně a bylo třeba použít značnou sílu. Pokud se ovšem podřazovalo do nižších otáček, problémy nebyly téměř žádné.

Naopak ocenění zaslouží brzdy. Souvislá jízda brzda-plyn znamenala pouze jediné - nic. Brzdy jsou prostě i při poměrně svižné jízdě dostatečně dimenzovány a náznak vadnutí projeví až při téměř okruhovém stylu jízdy. Trochu sice povadnou při panickém brzdění z vysoké rychlosti, ale to se dá akceptovat.

Pokud se chystáte občas prohnat malého Francouze i po okresce, určitě nebudete nadšeni z faktu, že ESP prostě nevypnete. Tedy na chvíli ano, ale po překročení padesátky se automaticky sepne. O tom, že vypnutí ESP ocení nejen závodník, ale tu a tam i běžný řidič, nemá smysl asi hovořit. Až se budete potřebovat vyhrabat ze závěje, tak neustále se zapínající ESP a hlavně jeho protikluzová může přinést zbytečné problémy.

Opravdu skvělé je, na danou třídu, odhlučnění. Fantastický klid při jízdě vás bude provázet až blízko maximální rychlosti. Tuto idylku sice trochu rušily vysoké otáčky naftového motoru, ale jinak je vše ne o generaci, ale o několik dále. Podvozek o sobe po stránce hluku nedává téměř vědět a přestože cítíte přejezdy nerovností, ty se do kabiny nikterak nedostanou.

Stejně je na tom i aerodynamika, na které musel Peugeot zapracovat opravdu hodně. Běžné rychlosti, ani ty dálniční nejsou rušeny prouděním vzduchu. Jistě, že při vzrůstající rychlosti vzrůstá i hluk, ale ani okolo 160 km/h si nebudete připadat jako v mini nebo malém kompaktu. Pokrok v malých vozech je prostě obrovský, to co bylo ještě nedávno výsadou střední třídy je dnes pomalu standardem o dvě třídy níže.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud