18
Fotogalerie

Peugeot 203 (1947): splněná přání

Kapitoly článku:


Posilovací kúra

Provedeny byly úpravy na hlavě válců, přičemž kompresní poměr zůstal na 6,8:1. Nejvyšší rychlost základního sedanu vzrostla ze 115 na 120 km/h a doba potřebná pro zrychlení z 0 na 96 km/h se zkrátila pod hranici 20 s, nicméně prodloužené verze a kabriolety byly podstatně pomalejší. Točivý moment se přenášel na kola zadní nápravy skrze čtyřstupňovou převodovku s řazením pákou na sloupku volantu a synchronizací na třech vyšších stupních, přičemž jednička se dočkala synchronizace až s modernizací na jaře roku 1954.

Peugeot 203 Cabrio 1952 1.jpgPeugeot 203 Cabrio 1952 2.jpgPeugeot 203 Cabrio 1952 3.jpg
Otevřené verze Peugeot 203 vznikaly u externích karosáren a byly citelně těžší než vozy s uzavřenými karoseriemi

Peugeot 203 se stal záhy prodejním hitem, když si jej například v roce 1950 pořídilo na 34 000 domácích uživatelů. To vozu zajistilo druhé místo za podstatně levnějším Renaultem 4CV a bezmála 20 % tržní podíl. Model 203 perfektně opanoval střední třídu ve Francii i dalších evropských zemích, především pak v Německu, kde se místní automobilová výroba po válce jen pomalu zotavovala.

Peugeot 203 Cabrio 2.jpgPeugeot 203 polokab 1949.jpgPeugeot 203 sedan 2.jpg
Po modernizaci v roce 1952 dostaly vozy Peugeot 203 kromě jiného trojúhelníková okénka v předních dveřích a posílené motory s nezměněným objemem

V roce 1953 automobilka Peugeot vstoupila na australský trh, když tam zahájila montáž vozů Peugeot 203. Poslední Peugeot 203 sjel z linky v Sochaux dne 25. února roku 1960, aby zde byl již o měsíc později nahrazen následnickým typem Peugeot 403. Ten byl poháněn čtyřválcem z typu 203 (během let prokázal svoji vysokou spolehlivost), jenž byl pro tento účel převrtán na 1 468 ccm, díky čemu jeho výkon narostl na 65 koní (48 kW).

Motor s původním objemem 1 290 ccm se však ještě nějakou dobu vyráběl a poháněl nejlevnější provedení nového typu 403 označený Peugeot 403 sept.
 

Technické údaje: Peugeot 203

Rok • stupeň výbavy
1952 • sedan
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHV
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 290 cm3
Vrtání • zdvih
78,0 mm • 71,0 mm
Stupeň komprese
6,8:1
Nejvyšší výkon
33 kW (45 koní)
Nejvyšší krouticí moment
80 Nm při 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
20 s
Nejvyšší rychlost
120 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 4 stupňů
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní
924 kg
Rozvor náprav
2 580 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 350 × 1 620 × 1 510 mm
  

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud