Peugeot 1,6 Turbo: revoluční motor

(představení) Peugeot nedávno představil ostrou verzi modelu 207 s přídomkem GT. Jeho moderní agregát stojí za blížší představení.
Peugeot 1,6 Turbo: revoluční motor

Peugeot 207 GT - 1,6 Turbo

Nový čtyřválec s kódovým označením EP6DT je první jednotkou z nové skupiny benzínových motoru s přímým vstřikem paliva a ponese označení THP (Turbo High Pressure).

Motor plodem spolupráce koncernu PSA Peugeot Citroen a BMW Group. Jejím cílem bylo vyrobit malou a velmi moderní jednotku, která nabídne solidní litrový výkon, splní všechny příslušné emisní a hlukové normy, bude mít velmi příznivou spotřebu a bude mít potenciál i pro případný další vývoj.

Motor 1,6 THP 16V s objemem válců 1 598 ccm dává nejvyšší výkon 110 kW (150 k) při 5 800 ot./min a točivý moment 240 Nm při 1 400-3 500 ot./min. Malý motor s přeplňováním byl zvolen na úkor větších atmosférických. Peugeot zvolil strategii „downsizingu”, což znamená, že se větší atmosférické motory snaží nahradit menšími přeplňovanými.

Velmi nízko položené maximum točivého momentu a výkonu mají zajistit zajímavou charakteristiku, která je vhodná nejen pro sportovně laděné řidiče, ale i pro ty, kteří vyžadují maximální komfort.

Toho bylo dosaženo zavedením nových technologií, jako jsou:

  • systém přímého vstřiku paliva
  • turbokompresor Twin-Scroll
  • ventilový rozvod se dvěma vačkami s průběžným časováním
  • řízené olejového čerpadla
  • nový blok motoru

Přímý vstřik paliva

Jednou ze zásadních inovací je nasazení přímého vstřikování paliva. To umožnilo zvýšit výkon a snížit spotřebu a také omezit emise škodlivých plynů. Systém přímého vstřikování umožňuje zvýšit výkon motoru a zároveň zachovat nízkou spotřebu paliva. Velmi dobrých výsledků lze díky tomuto systému dosáhnout rovněž z pohledu emisí škodlivin.

Mechanicky poháněné vysokotlaké čerpadlo se dvěma písty, montované na konec vačkového hřídele, zásobuje vstřikovače prostřednictvím ocelové zásobovací rampy. Vysokotlaké vstřikovače rozprašují pod maximálním tlakem 120 barů palivo na přímo a bočně do spalovací komory. Díky tomu je palivová směs ve spalovací komoře rozdělena rovnoměrně a zlepšuje se spalování a chod celého motoru. Systém přímého vstřikování navíc snižuje i množství neúplně spáleného paliva, neboť  dochází k omezení poměru paliva, které přichází do kontaktu se stěnami komory.  

Stojí za povšimnutí, že tento přeplňovaný benzinový motor má poměrně vysoký kompresní poměr 10,5:1.

Turbokompresor Twin-Scroll

Jedná se o první případ, kdy je turbokompresor Twin-Scroll použitý u motoru s podobným zdvihovým objemem válců.

Jak napovídá již samotný název Twin-Scroll, jedná se v prvé řadě o to, seskupit ve výfukovém kolektoru a turbokompresoru výfuková potrubí vedoucí z válců do páru (twin).

Jeden pár potrubí shromažďuje plyny z válců 1 a 4 a druhý z válců 2 a 3 a obě dvě páteře potrubí s pulzujícím plynem následně vyúsťují do závitů (scroll). Proudící plyny se tímto způsobem spojují až na úrovni turbíny a mají tak maximální možný tlak.Takto řešené vedení výfukových plynů, které je odděluje až ke vstupu do turbíny, umožňuje lépe využít jejich dynamiku.

Odezva motoru by měla být skvělá, neboť turbo pracuje již od 1000 ot/min. Rychlost reakce, často kritizovaná u benzinových motorů s přeplňováním, se výrazně zlepšuje. Proudící výfukové plyny roztáčí turbínu až do 220 000 ot/min, ta současně pohání kompresor, který stlačuje vzduch. Upouštěcí ventil (wastegate) reaguje při překročení maximální hranice tlaku 0,8 bar.

Olejové čerpadlo s řízeným výkonem a nižší spotřeba

Čerpadlo s ozubeným věncem poháněné řetězem dodává ve všech situacích přesně nezbytný objem oleje. Díky takto optimalizovanému řízení a snížení zbytečně vynakládané energie má čerpadlo s regulovaným výkonem spotřebu až o 160 Wattů menší než klasické čerpadlo a spotřeba paliva se v kombinovaném provozu snižuje přibližně o 1 %. Při 6 000 ot/min je úspora 1,25 kW.

Vzhledem k tomu, že jsou přeplňované motory vystavovány vysoké tepelné zátěži, je v olejovém filtru zabudován výměník tepla olej/voda ovládaný řízeným termostatem, který i při plném zatížení motoru udržuje teplotu motorového oleje na  bezpečné úrovni. Navíc rychlejším ohřevem motorového oleje zkracuje výměník fázi zahřátí motoru a tím snižuje spotřebu paliva i emise. 

Inovativní konstrukce bloku motoru

Konstrukce děleného bloku motoru ze slitiny hliníku zajišťuje:

  • extrémní pevnost díky zpevňujícímu žebrování, 
  • vynikající potlačení akustických projevů, srovnatelné s daleko těžšími litinovými bloky.

Do bloku válců motoru ze slitiny hliníku jsou při výrobě vkládány litinové vložky válců. Oddělený blok hlavních ložisek je spojen přímo s blokem válců šroubovými spoji, což zajišťuje bezpečné ustavení klikové hřídele. Zvýšený točivý moment při použití turbodmychadla vyvíjí značné zatížení klikového ústrojí, z tohoto důvodu byly do oblasti hlavních ložisek vloženy výztuhy se slinuté oceli. Důraz na snížení tření byl i jedním z hlavních cílů při konstrukci klikového ústrojí, proto je blok motoru navržen tak, aby minimalizoval ztráty způsobené vibracemi od pohybu klikové hřídele a ojnic.

Grafy a obrázky

Klepněte pro větší obrázek
Graf výkonu, točivého momentu a převodů (+ legenda)
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přímé vstřikování paliva (+ popis) --- Turbokompresor Twin-Scroll (+ popis)

Technické parametry Peugeotu 207 GT

Motor
Zdvihový objem válců (cm3 1598
Maximální výkon (kW) při ot/min 110 / 5 800
Maximální točivý moment (Nm) při ot/min 240 / 1 400
Převodovka
Počet rychlostních stupňů 5
Typ převodovky  BE4/5S
Stálý převod 19 / 72
Rychlost (km/h) při 1000 ot/min na 1. st.  8,61
2. st. 15,94
3. st. 21,77
4. st. 28,23
5. st. 34,58
Pneu a kola
Rozměry 205 / 45 R 17
Obvod pneumatiky (m) 1,879
Dynamika
Maximální rychlost (km/h) 210
   
400 m pevným startem (s)  15,9
1000 m pevným startem (s)  29,4
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)  8,1
   
Zrychlení z 80 na 120 km/h na 5.st. (s)  8,2
Zrychlení z 80 na 120 km/h na 4.st. (s)  6,6
Spotřeba
Městský provoz 9,3
Mimoměstský provoz 5,6
Kombinovaný provoz/CO2 7,0 / 166
 
Pohotovostní hmotnost 1 281

bazar

Peugeot 307 2
Rok výroby: 2003
Stav: 154 444 km
Cena: 65 000 Kč
Peugeot 206 1,1
Rok výroby: 2002
Stav: 121 502 km
Cena: 58 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 234 170 km
Cena: 60 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2003
Stav: 232 827 km
Cena: 36 000 Kč
Peugeot 407 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 158 271 km
Cena: 104 000 Kč
Peugeot 207 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 179 368 km
Cena: 65 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků