Peugeot 107: úsměv lva v malém balení

Peugeot 107: úsměv lva v malém balení

Kapitoly článku:


Ve městě je jako doma

Jeho přirozeným teritoriem jsou městské ulice. Kdo se potřebuje prokličkovat, prosmýknout, nečekat, zaparkovat… ale také někdy rád rychle zmizí, právě tomu patří úsměv modelu 107 a s ním i všechna vynalézavá multifunkčnost tří a pěti dveřové verze.

Peugeot 107 to je 3,43 m dlouhé stání v ulicích velkoměsta! Svou délkou, která je ještě o 25 cm menší než u modelu 106, je verze 107 jedním z nejkratších čtyřmístných hatchbacků na trhu.  Šířka 1,63 m mu umožňuje pohodlně vklouznout mezi ostatní účastníky silničního provozu.  Výška 1,465 m architektonicky vyvažuje celkové proporce vozu a je příslibem dobře obyvatelného interiéru.

Velkorysý rozvor 2,34 m umožnil posunout vpřed místo řidiče, což spolu s minimálním převisem a umístěním kol do krajních bodů podvozkové základny zajišťuje vynikající výhled a vnímání vnějšího okolí vozu. Stejně kvalitní a spolehlivý má řidič přehled i o dění za vozem a po jeho stranách a to díky rozměrnému zadnímu oknu se sériově dodávaným stěračem a velkým vnějším zpětným zrcátkům nastavitelným z interiéru vozu. 

Ovladatelný

Malý vůz se zkrácenými převisy, model 107, se může pochlubit průměrem otáčení menším než 10 m. Tato do města ideální vlastnost je navíc doplněna působením pružného elektrického posilovače řízení a vozidlo se stává poddajné a lehce ovladatelné.

Mechanika na míru…

Aby se uměl prosmýknout úzkou uličkou, prokličkovat dopravní zácpou, loudat se nebo vyrazit na zelenou, je model 107 vybaven třemi typy pohonu. Všechny se vyznačují živostí a příkladnou pružností adaptovanou na pohyb v městském provozu, nicméně výborný jízdní projev si zachovávají i mimo město. Ve všech situacích mají přitom na zřeteli maximálně úsporný provoz a minimální emise CO2.

Benzinový motor

3 válce, 12 ventilů, emisní normy Euro 4 (2 ACT a systém VVT), objem 998 cm3, maximální výkon 50 kW (přibližně 68 k) při 6 000 1/min , maximální točivý moment 93 Nm při 3 600 1/min, výrobce: Toyota Motor Corporation.

Motor může být kombinován se dvěma převodovkami:

  • manuální pětistupňovou, nebo
  • automatizovanou manuální pětistupňovou převodovkou 2-Tronic. Systém ovládání bez spojkového pedálu je ideální pro řízení v městském provozu. Dva režimy ovládání umožňují buď plně automatický nebo aktivnější, sekvenční způsob řazení, kdy řidič mění převodové stupně pohybem řadicí páky na palubní desce vpřed nebo vzad. 

Dieselový motor HDI

4 válce, 8 ventilů, emisní normy Euro 4, systém přímého vysokotlakého vstřikování Common Rail, objem 1 398 cm3, maximální výkon 40 kW (přibližně 54 k) při 4 000 1/min, maximální točivý moment 130 Nm při 1 750 1/min, výrobce: PSA Peugeot Citroën.

Motor může být spojen pouze s manuální pětistupňovou převodovkou.

Charakteristika 1.0 1.0 2-Tronic 1.4 HDI
Max. rychlost (km/h) 157 157 154
Spotřeba ve městě (l/100 km) 5,5 5,5 5,3
Spotřeba mimo město (l/100 km) 4,1 4,1 3,4
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,6 4,6 4,1
Emise CO2 (g/km) 109 109 109

Živý vůz se spontánním projevem a nízkou hmotností (pohotovostní hmotnost u třídveřové verze s benzinovým motorem je 790 kg) se ochotně přizpůsobí rytmu městského provozu a nabídne i dostatečnou výkonnost pro příležitostné delší výlety a jízdy po dálnici. A navíc s příkladně úsporným provozem a minimálním množstvím emisí skleníkových plynů do ovzduší.

Nevázaný, ale zodpovědný…

Jednoduchý a pohodlný, to je model 107. Vždy „usměvavý“, ale ne lehkomyslný - spolehlivosti svého jízdního projevu a ochraně cestujících na palubě za všech okolností věnuje maximální pozornost.
 
Podvozkové části, jejich řešení a rozměry, zajišťují dynamické a korektní chování vozu za jízdy při standardních podmínkách i na povrchu se zhoršenou přilnavostí.

Skládají se z:

  • přední nápravy typu pseudo-McPherson s lichoběžníkovým uložením kol a příčným zkrutným stabilizátorem, 
  • zadní nápravy s deformační příčkou, 
  • 14" kola s pneumatikami 155/65R14,
  • kotoučové přední brzdy chlazené, průměr kotouče 247 mm, tloušťka 22 mm,
  • zadní brzdy bubnové, průměr bubnu 200 mm, 
  • elektrický posilovač řízení.

Všechny verze 107 mají v základní výbavě k dispozici antiblokovací systém ABS Bosch 8, který zahrnuje elektronický rozdělovač brzdného účinku a systém CSC (Cornering Stability Control). Posledně jmenovaný systém umožňuje zlepšit stabilitu vozu při brzdění v zatáčkách před nástupem regulace systému ABS.
Elektronický systém kontroly stability ESP bude dostupný jako doplněk na přání v nejbližších měsících po uvedení modelu.

Bez obav!

Prvotní ochranu cestujícím vozu 107 poskytuje skelet karoserie. Jeho vývoji a realizaci byla věnována velká pozornost, neboť malé vozy musí energii při nárazu absorbovat rychlým způsobem. Další prvky pasivní bezpečnosti, kterými je model 107 vybaven, se snaží v maximální možné míře zmírnit následky nárazu:

  • bezpečnostní sloupek řízení s vůlí zasunutí 73 mm snižuje míru průniku do kabiny v případě nárazu,
  • výztuhy karoserie v části nad podlahou, 
  • airbag řidiče o objemu 60 l a airbag spolujezdce o objemu 90 l s možností deaktivace, pokud je na předním sedadle umístěna proti směru jízdy dětská autosedačka,
  • bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými přepínači a omezovači přítlaku (450 daN),
  • přední sedadla zamezující proklouznutí těla pod bezpečnostním pásem, 
  • výztuhy v předních dveřích optimalizující absorpci energie při bočním nárazu, 
  • boční airbagy o objemu 9 l k ochraně hrudníku pasažérů jako doplněk na přání,
  • hlavové airbagy o objemu 24 l chrání hlavu cestujících na předních a zadních sedadlech (doplněk na přání).

Zvukové a vizuální upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás podněcuje řidiče k jeho pravidelnému používání.

Na všech místech pro spolujezdce může být umístěna dětská autosedačka. Obě místa na zadním sedadle, které je ve vyšší verzi výbavy nebo na přání sklopné a dělené v poměru 50/50, jsou opatřena tříbodovými úchyty Isofix určenými pro instalaci kompatibilní dětské sedačky.

Tento komplexní systém prvků bezpečnostní výbavy zaručuje modelu 107 lepší pozici při splnění kritérií evropských bezpečnostních testů EuroNCAP na zajištění ochrany cestujících.

Při řešení konstrukce přední části vozu 107 a způsobu uložení mechanických prvků v této oblasti byl kladen důraz na snížení následků srážky chodce s vozidlem. Specifický absorbční nosník předsazený před nárazníkem a dodatečný meziprostor mezi kapotou a součástmi motoru snižuje rizika a zmírňuje následky případného střetu.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud