Peugeot 1007: stylové maximini (první dojmy)

Peugeot 1007: stylové maximini (první dojmy)

Kapitoly článku:


Bořkova chlouba

Výrobce vůz označuje za ideální městské přibližovadlo pro ženy ve věku 25 až 40 let. Asi proto jej za vlastní přijal třeba moderátor Bořek Slezáček... Ale vážně, využití vozu v českých podmínkách vidím jako trochu širší, především díky jeho variabilitě a velikosti vnitřního prostoru. Pravda je, že kvůli „stylovým“ cenám se asi nestane příměstkým vozem typického Čecha, ale určitě si jej dokáži představit v rukou muže pohybujícího se převážně v městském provozu, mladé rodiny s nekonfekčně smýšlejícími rodiči nebo staršího páru, který nemyslí zrovna na mladá léta strávená ve Škodě 100.


Přístup na zadní sedadla je nečekaně snadný --- Cestující vzadu mají k dispozici několik praktických odkládacích prostor, třeba tento v podlaze

Mětskému využití totiž nahrává akorát délka vozu 3,7 metru a pár drobností ve výbavě, jeho vnitřní prostor by si ale zasloužil lepší zacházení, než jen ježdění do práce a na nákupy. Vnitřní prostor je působivý především pro cestující vpředu. Místa je opravdu spousta ve všech směrech a dojem „nekonečného“ prostoru dotváří i hodně vzdálené A-sloupky a čelní sklo. Za volantem se zkrátka cítíte jako v nefalšovaném MPV. Sklopení předních sedaček vybídne k nastoupení na zadní sedadla, které je díky velkým posuvným dveřím snadnější než u většiny třídvéřáků. Obě zadní sedadla jsou zvlášť posuvná o 23 cm, každý cestující má k dispozici několik odkládácích prostor včetně schránky v podlaze, opěradlo spolujezdce lze překlopit dopředu a vytvřit z něj praktický stolek, a tak bych mohl ještě chvíli pokračovat. Interiér 1007 nabízí celkem 12 možností uspořádání a spoustu drobných odkládacích prostor. Ne nadarmo jej Peugeot označuje za svůj vůbec nejvariabilnější vůz.


Zavazadlový prostor je také trochu chameléon, přinejmenším se umí tvářit jako absolutní drobek i jako celkem velký chlapák

Sluší se ještě dodat, že zavazadlový prostor má v závislosti na vnitřním uspořádání vozu velikost od 178 do 1048 litrů.

Pod 400 jen stěží

Tisícsedmička je nabízena ve třech variantách výbavy, se třemi motory a dvěma převodovkami. Mezi motory najdete dvě čtrvnáctistovky, benzinovou a dieselovou, a k nim jednu benzinovou šestnáctistovku. Nejslabším motorem v nabídce je 1,4 HDi s výkonem 50 kW v klasických 4 000 ot. a točivým momentem 160 Nm posazeným do 2 000 ot. Krátce za ním následuje osmiventilová benzinová čtrnáctistovka o maximálním výkonu 54 kW v 5 400 ot. a točivém momentu 118 Nm v 3 300 ot. A nad oběma slabšími sestrami hrdě ční šestnáctiventilový benzinový silák o objemu 1,6 litrů s 81 kW a 147 Nm.

 
Peugeot věnuje vytváření image 1007 velkou pozornost, "značkové" kalíšky na svíčky hovoří za vše --- 1007 v záři reflektorů

Tři výbavy mají názvy Urban, Trendy a Sporty, přičemž pouze tu prostřední lze kombinovat se všemi zmíněnými agregáty. Urban (a teď nemyslím ministra průmyslu) se musí spokojit s jednou ze čtrnáctek, naopak Sporty je pevně svázána s nejsilnějším motorem.

Již základní výbava je poměrně široká a čítá mj. centrální zamykání na dálkové ovládání vč. elektrického ovládání posuvných dveří, audiosystém s CD, palbubní počítač, elektrické ovládání oken nebo dvouose stavitelný volant a výškově stavitelné sedadlo řidiče. Za střední výbavu připlatíte 40 tisíc Kč a dostanete navíc třeba klimatizaci, mlhovky, lepší audio, lepší palubní systém a mnoho drobností. Nejvyšší výbava Sporty pak přináší již opravdu kde co a počítat můžete třeba již s automatickou klimatizací nebo 16“ alu koly. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde

To vše vypadá velice dobře, pro někoho ale může představovat problém cena. Pod 400 tisíc Kč totiž 1007 pořídíte jen s nejnižší výbavou Urban a benzinovou 1,4 - vyjde vás přesně na 379 000 Kč. S dieselem 1,4 HDi jste již na 419 tisících, stejně tak s nejnižším benzinem a střední výbavou Trendy. Za nejvyšší výbavu Sporty s benzinovou šestnáctistovkou a standardně dodávanou automatickou převodovkou 2-Tronic (obdoba Sensodrive u Citroënu, u ostatních motorů za příplatek jen 20 tisíc Kč) pak zaplatíte 505 tisíc Kč. Již cena nedává tisícsedmičce možnost stát se nějakým prodejním trhákem, většina kupujících dá za stejné ceny přednost vozům vyšších tříd. Pro 1007 zkrátka musíte mít zvláštní slabost, kolik lidí osloví svou výjimečností, uvidíme již bry.

Pohodová jízda

Při příležitosti představení vozu jsem měl možnost vyzkoušet oba slabší modely, tedy dieselovou i benzinovou čtrnáctistovku s manuálními převodovkami a výbavami Trendy. O prvním velkém překvapení po nastoupení do vozu již byla řeč, je jím přehršel prostoru na předních sedadlech. Všechny body omezující pohyb jsou opravdu daleko od těla a pobyt ve voze přinášel ve své třídě nezaměnitelný pocit vzdušnosti. Interiér vozu je pojat podle očekávání odvázně – zvláštní tvary palubní desky, odlišně zabarvené výměnné plastové a látkové prvky nebo v prostoru zakončený středový tunel, to vše je více či méně neobvyklé. Použité materiály odpovídají třídě vozu, zpracování se jevilo být bezproblémovým. Sedí se pochopitelně výše, ale ne příliš a nad hlavou i při špičkovém výhledu zbývalo stále hodně místa. Sedačky jsou příjemně dimenzované i tvarované, měly by vyhovět většině myslitelných postav.


Benzínová čtrnáctistovka

Při jízdě potěší snadná manévrovatelnost, posilovač řízení je při parkování příjemně účinný a rejd obstojný. I brzdy jsou naposilované poměrně dost, reagují ale okamžitě a velmi účinně a přesné dávkování není problematické. Řazení by sneslo přesněji vymezené dráhy, od Peugeotu jsem již třeba v 307 nebo 407 zažil lepší. Naladění podvozku je trochu tvrdší, než jsme od Peugeotu zvyklí, vyšší stavba vozu si žádá své. U benzinové verze bylo odpružení příjemně kompromisní, v ostrých zatáćkách vůz dobře držel stopu, příliš se nenakláněl a přitom si hravě poradil i s velkými nerovnostmi pražských ulic. Dieselová verze byla ale naladěna tvrději a komfort se trochu vytrácel. Na přední nápravě má mít 1,4 HDi jen o 25 kg více, a tak by neměl být naladěn zásadně jinak, ale bylo to znát.

 
Stejné objemný diesel

Potěšilo příjemné odhlučnění podvozku, motoru i aerodynamického hluku. Zejména toho třetího jsem se u posuvných dveří bál, ale mé obavy se ukázaly být lichými a systém se projevoval spíše opačně. Při krátkém testu jsem mohl vůz vyzkoušet až do cca 160 km/h a žádný „šum svistu“ se nekonal ani v nejmenším. Co mě naopak nemilo zaskočilo byla mdlá dynamika vozu. Výkon přes 70 koní u benzinové verze sliboval u 1150 kg těžkého auta slušné představení, ale motor se i na nejnižší převodové stupně rozbíhal velmi neochotně. Ten dieselový na tom nebyl lépe, snad jen více výkonu v nižších otáčkách subjektivně pomáhalo zlepšit pocity, dynamika byla ale ještě horší. Vystoupení obou agregátů ale musím hodnotit s nadhledem, neboť oba měly najeto jen necelé 2 000 km a nemohly být ještě dobře zajeté. Brzy vám přineseme klasický redakční test, kde vám již řekneme přesně, jak to s dynamikou 1007 je.


Výhled z vozu je pozoruhodný, všimněte si, jaké "letiště" se otevírá před řidičem při pohledu přímo vpřed

Na každý pád, výrobce udává u benzinové 1,4ky zrychlení na stovku za 15,6 s a maximálku 165 km/h, u „hádéíčka“ pak 16,7 s a 160 km/h. Benzinová šestnáctka s automatem má pak zvládnout stovku za 12,6 sekundy a dohnat vůz až ke 190 km/h. To už vypadá lépe. Verzi Sporty jsem ale bohužel nevyzkoušel.


Má svůj styl

První dojmy z nového „pežotku“ jsou pozitivní, jde o stylový vůz s mnoha zajímavými řešeními, výtečným vnitřním protorem, slušným komfortem a parádní variabilitou. Otázkou je, zda vám sedne jeho styl, nad jeho extravagancí jistě mnozí z vás mávnou rukou. A pak to, zda vás nezarmoutí jeho cena, 400 tisíc Kč za mini, byť přerostlé a opravdu prostorné, je mnoho a musíte mít opravdu dobré důvody, abyste tuto čátku investovali právě do tohoto vozu. Prozatím mě nepřesvědčilo pouze několik drobností, zásadní soudy si ale necháme na velký test.

Uvidíme, jak se u nás bude 1007 dařit. Dovozce počítá s prodejem 150 až 200 vozů v letošním roce a 250 až 300 vozů v roce příštím. Myslím, že jsou to reálné odhady a kdyby se přece jen nedařilo, limitovaná série věnovaná ministru Urbanovi by určitě pomohla...

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud