54
Fotogalerie

Pětiválcové Audi RS Q3 je zatraceně rychlý crossover [první dojmy]

Audi připravilo facelift pro model Q3. Ten představuje několik menších novinek, ale hlavně nám přinesl možnost svézt s vrcholnou verzí RS, což je věc, která se neodmítá.

Kapitoly článku:


S Audi RS Q3 to bylo poněkud složité. Už je to přibližně rok a půl od doby, kdy jsme zuřivě psali o revoluci týkající se řady RS z dílny Audi, protože Q3 představuje historicky první model s písmenem Q mezi RS. Jenže po premiéře, která proběhla v Ženevě 2013 následovala menší odmlka.

Tedy upřímně, o tomto autě jsme neslyšeli až do tohoto faceliftu. Ale údajně se na českém trhu prodávalo. V současnosti se doprodávají poslední exempláře verze před modernizací. Ty nové dorazí na jaře příštího roku, přičemž auto už můžete objednávat.

V čem se nové RS Q3 liší od toho starého? Tak především má jinou masku chladiče, na auto se nastěhovala také nová světla s „běhajícími“ blinkry, pár detailních úprav objevíte v interiéru, měnil se i podvozek a to hlavní najdete pod kapotou. Benzinový přeplňovaný pětiválec dostal výkon 250 kW (340 koní), sprint na stovku se zrychlil na 4,8 sekund a zároveň údajně klesla spotřeba. Tolik teoretický úvod.

_DSC1320.JPG_DSC1308.JPG
Facelift poznáte především podle nové masky chladiče navazující na přepracované světlomety. Nová světla najdeme také vzadu.

RS jako každé jiné

Prozatím jediný crossover v řadě RS se k této příslušnosti hrdě hlásí, takže na něm najdete prvky typické pro všechna ostatní RS. Agresivní přední nárazník, stříbrná zpětná zrcátka, difuzor, výrazný výfuk. Vše? Ano, ona vlastně také ostatní RS to nijak s designem nepřehání.

Facelift pro základní Q3

Změn se dočkaly také standardní verze. 
Do nabídky přibyly nové odstíny karoserie, 
xenonová světla s diodami pro denní svícení 
jsou standardem, dokoupit lze světla kompletně 
složená z diod. Upravený je také podvozek a 
stabilizace. Nabídka zahrnuje šest motorů, 
přičemž výkon začíná na 88 kW (120 k) a 
končí u 162 kW (220 k). Výkon vzrostl až o 
sedm procent a spotřeba se snížila až o 17 %. 
Motory 2.0 TDI a 1.4 TFSI COD dostaly
označení „Ultra“. V interiéru očekávejte nové
materiály nebo možnost připojit se na internet
přes Wi-Fi, k dispozici je také Google Earth a
Google Street View, stejně jako například 
rozpoznávání dopravních značek. 

U malého Q je celkem škoda, že Audi nasadilo sice pořádnou, ale pouze jednu koncovku výfuku. Vypadá úplně stejně jako to, co předvádí RS 6. Dvě menší koncovky by byly efektnější. Mimochodem, obyčejná verze s benzinovým motorem dvě koncovky má. Škoda... Každopádně od pohledu nebudete na pochybách, že se nedíváte na klasickou Q3.

O interiéru platí naprosto to stejné co o vnější karoserii. Také zde se odehrávají změny, jakými prošla ostatní RS. Audi nasadilo malý sportovně tvarovaný volant, přidalo karbonové dekory, výborně tvarovaná sedadla, kvalitní čalounění a tím jsme opět výčet novinek vyčerpali. Ale nakonec ono vlastně nic víc ani není potřeba. Důležité je, že z interiéru budete mít pocit výjimečnosti, což byste u takto malého crossoveru s tak vysokou cenou (1,4 milionu korun) mít měli.

_DSC1369.JPG_DSC1371.JPG
Interiér je kvalitní a relativně nenápadný. Potenciál auta naznačuje malý volant a sportovní sedačky. Nic víc. 

Velmi ostrý crossover

Dobře, povinný úvod jsme si odbyli, startujeme. Pod kapotou je přeplňovaný pětiválec o objemu 2480 cm3. Základní parametry 250 kW (340 k) a 450 Nm dávají jasně tušit, že motor bude s Q3 důkladně cvičit a to se také děje. V prvních chvílích ale svůj potenciál tají. Pokud sedíte uvnitř, nevšimnete si ničeho výjimečného.

A stejně tak si zřejmě ničeho nevšimnete i v případě, když se rozjedete. RS Q3 si můžete nastavit do režimu jízdy Auto, Comfort nebo Dynamic. V režimu Comfort je řízení jak z nějakého elektromobilu, umělé, můžete točit jedním prstem, a motor pracuje s veškerou leností. V tomto režimu se snad i dostanete se spotřebou pod deset litrů. Jenže náš presstrip je příliš krátký na to, abychom zjišťovali, jak je auto pohodlné v režimu Comfort. Je to přece RS a to si zájemci kupují ze zcela jiných důvodů.

_DSC1329.JPG_DSC1330.JPG
Motor nabídne nejen hodně zajímavé parametry, ale také moc pěkně vypadá. Audi si dalo záležet...

Jednou z novinek faceliftu, o které jsme se ještě nezmínili, je nový výfuk opatřený klapkou. A ta se otevře spolu s aktivací režimu Dynamic. Škoda, že zcela chybí režim Individual, kde byste si zvuk užívali i při normální jízdě. I když na druhou stranu zas o tolik nepřijdete, protože i v režimu Dynamic je vše snad až příliš utlumeno.

Model RS Q3 vám mnohem více zvedne náladu, pokud ho budete poslouchat zvenku. To uslyšíte, jak z výfuku prská, bručí, jak do něj práská. O tohle všechno v interiéru skoro přijdete. Slyšíte, že se něco děje, ale slyšíte to dost z dálky. Dynamic ovšem přináší i důležitější věci. Reakce na plyn jsou ostřejší, řízení se absolutně změní a ztuhne také podvozek. 

_DSC1318.JPG_DSC1313.JPG

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud