Pět řidičských chyb, které vás mohou stát život

Každý děláme za volantem nějaké chyby, ale některé můžete zaplatit svým životem. Nebo životem někoho jiného.
Pět řidičských chyb, které vás mohou stát život

Velmi obvyklým řidičským chybám jsme se už věnovali několikrát. Ale vždy jsme se zaměřovali spíše drobnosti, kterých se většina řidičů dopouští neustále a kvůli kterým vznikají sice naprosto zbytečné, ale zpravidla menší nehody a komplikace.

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Nyní se ale zaměříme na řidičské chyby, ke kterým dochází převážně ve vyšší rychlosti a jejich následky mohou být velmi vážné, dokonce i přímo fatální. A to nejen pro ostatní, ale i pro vás.

Nedíváte se daleko dopředu

Už jsme si to vysvětlovali několikrát, ale pro bezpečné ovládání auta je naprosto klíčové mít ucelený obrázek o situaci na silnici. Musíte se dívat daleko dopředu, abyste věděli, do čeho jedete. Pokud civíte na špičku svojí kapoty nebo na nárazník auta před sebou (to se stává hlavně při monotónní a zdlouhavé jízdě), koledujete si o velký malér.

Chcete jezdit bezpečně? Naučte se správně z auta dívat

Chcete jezdit bezpečně? Naučte se správně z auta dívat

Poučka také říká, že kam se díváte, tam jedete, což platí zejména při řešení krizových situací. Pokud budete civět na překážku, narazíte do ní. Opačně by se ale dalo také říct, že kam nevidíte, tam nemáte jezdit. To platí zejména při objíždění překážek, vjíždění na silnici z nepřehledného místa nebo při objíždění jiných aut. Jak to také může dopadnout, uvidíte v následujícím videu. Řidič Focusu si myslel, že ještě stihne předjet kamion a zařadit se do odbočovacího pruhu. Přitom vůbec neviděl, co se v tom pruhu děje.

Špatně odhadnete předjíždění

Nesprávně načasované předjíždění jinak než špatně skončit nemůže. Ať už vás před předjížděným kamionem překvapí dvě za sebou jedoucí auta nebo nepočítáte s tím, že auto proti vám pojede rychleji, jedná se o vaši obrovskou chybu. Předjíždět můžete, jen když máte naprostou jistotu, že se vejdete a že to stihnete. Nejezděte tam, kam nevidíte. A rozhodně se nespoléhejte na to, že vám ostatní řidiči uhnou. Oni by třeba chtěli, ale nemusí vás vidět. Nebo úlekem ztuhnou.

Podjíždění znovu na scéně: Policie tvrdí opak toho, co ministerstvo

Podjíždění znovu na scéně: Policie tvrdí opak toho, co ministerstvo

Chápeme, že vás někteří řidiči svou bezdůvodně pomalou jízdou nesmírně obtěžují, takže je chcete předjet za každou cenu, ale přemýšlejte a dívejte se co nejdál dopředu. Máte na předjetí dostatek výkonu? Pokud máte slabší auto, předjíždějte ze zálohy – nechte si větší mezeru a akcelerujte dříve, ať v momentě zahájení předjíždění máte vyšší rychlost než auto před vámi. Celý manévr tak bude mnohem rychlejší a bezpečnější.

Spoléháte se, že máte přednost

Tohle platí hlavně pro motorkáře (a také chodce), kteří přeci jen patří ke zranitelnějším účastníkům provozu. Ale i řidiči aut by měli počítat s tou eventualitou, že i když mají přednost, nemusí to znamenat, že ji dostanou. Někdy vás řidič jiného auta na vedlejší silnici prostě nemusí vidět. Stačí k tomu málo, třeba nešťastně zvolená kombinace úhlu křižovatky a vašich rychlostí, kdy se dotyčnému schováte v zorném poli, například za tlustým A-sloupkem. To víte, když skoro každý řidič v autě leží, nemůže ani pořádně vidět ven.

Absolutní přednost chodců vzala krvavé konce

Absolutní přednost chodců vzala krvavé konce

Když jedete po hlavní ke křižovatce, mějte vždy připravený únikový plán. Zejména auto stojící u křižovatky by vás mělo varovat. Vidí mě? Možná ano, ale možná také ne. Vždy se přesvědčte, zda máte případně v protisměru místo na vyhnutí. Pokud jede v protisměru auto, nezbude vám než brzdit a bourat. Lepší je bourat do auta přijíždějícího zboku, než čelně do rozjetého v protisměru.

Jste moc rychlí v nájezdu do zatáčky

Když to přeženete s rychlostí do levotočivé zatáčky (v našich podmínkách s pravostranným provozem), ublížíte maximálně sobě, pokud se vám to zrovna nestane ve městě vedle chodníku plného lidí. Ale pokud stejně přeženete pravotočivou zatáčku, hrozí, že trefíte auto v protisměru. Je na to jednoduchý lék – nespoléhat se, že dotyčnou silnici znáte. Vždy jeďte jen tak, abyste dokázali bezpečně ovládat auto na vzdálenost, na kterou máte rozhled.

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Uplatňujte také princip tzv. pozdního apexu. Vrchol zatáčky si stanovte co nejdál a vždycky si nechávejte rezervu, abyste mohli utáhnout stopu dovnitř zatáčky. Řidiči se při rychlé jízdě nejčastěji dopouští právě té chyby, že zatočí příliš brzy, tedy že si vrchol zatáčky posunou dopředu. Pak je ale překvapí, že zatáčka například utahuje nebo pokračuje a oni už nemají rezervu, aby oblouk dotočili. To předvedl řidič na následujícím videu. Ten měl štěstí v neštěstí, protože v protisměru zrovna nikdo nejel.

Nevěnujete se pořádně řízení

Už podle statistik je nevěnování se řízení nejčastější příčinou dopravních nehod, i těch vážných. S rozmachem chytrých telefonů, internetů, fejsbůků, twitrů a jůtůbů se řidiči stále častěji věnují jiným věcem než samotnému řízení. Ono to jde ruku v ruce i s rozmachem elektronických asistentů a spoléhání se právě jen na ně.

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

Je sice hezké, že máte adaptivní tempomat s funkcí stop&go nebo asistent pro udržení v jízdním pruhu, případně protikolizní systém. Ale elektronika není samospásná. A i když si možná říkáte, že napsat při jízdě po rovné poloprázdné dálnici krátkou esemesku „Za chvili jsem doma“ určitě zvládnete, je to přesně ten okamžik, kdy koukáte na telefon, rádio, navigaci nebo se otáčíte dozadu na dítě v sedačce, kdy se může stát malér. Dívejte se na silnici, kolem sebe a dávejte pozor.

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků