Pět nejzbytečnějších podpůrných a asistenčních systémů

Některé moderní prvky elektronické výbavy zlepšují komfort a bezpečnost cestování, u jiných se ale musíme zamyslet nad tím, jestli je řidič opravdu potřebuje…

(Aktualizováno, 12. 11., 17:00) Poznámka k 3. kapitole: u některých adaptivních tempomatů (ACC) lze funkci automatického dobržďování deaktivovat.

Zatímco dříve vypadal seznam výbavy auta jako „elektronické ovládání oken, centrální zamykání, klimatizace…“, dnes jde převážně o sestavu vesměs trojmístných zkratek. Za nimi se skrývají nejrůznější asistenční a podpůrné systémy (s výjimkou ABS je navíc každá automobilka označuje po svém…), ovšem řidič se musí čas od času zamyslet: stojí automobilky skutečně o naši bezpečnost a pohodlí, nebo jde jen o prvky pomyslného závodu a marketingového boje?

Klepněte pro větší obrázek
Tlačítka nejrůznějších asistenčních soustav se stávají našimi každodenními společníky

Jistě, většina řidičů používá své auto jako obyčejný prostředek k přesunu z bodu A do bodu B a podobné záležitosti neřeší (což ale vždy trochu zavání alibizmem). Ale jsou také lidé, kteří nad těmito věcmi přemýšlejí.

Jsou to především ti (potažmo my), kteří si chtějí/chceme čas strávený za volantem také nějakým způsobem užít a přemýšlejí/přemýšlíme nad tím, do jaké míry nám v tom tyto prvky prospívají.  Ale těmto myšlenkám se neubrání ani ryze racionální uživatel: musím opravdu platit za konkrétní prvky výbavy jen proto, že se stávají obecně používaným územ?

Pán silnic blinkr nedává?

Pán silnic blinkr nedává?

Tento článek není žádným pokusem o herezi na poli nezadržitelného automobilového vývoje. Má být spíše pokusem rozpoutat diskusi nad tím, co za své peníze dostáváme, ale hlavně nad tím, co z toho opravdu potřebujeme a chceme. Níže najdete pět příkladů podpůrných a asistenčních systémů, bez kterých bychom se dle našeho názoru klidně obešli. Pokud vás napadnou jiné, podělte se s námi o ně v diskusi.

5. Automatická dálková světla

Mezi první evropské velkosériové vozy, které samočinné přepínání dálkových světel zavedly do cenově dostupných sfér, se stal aktuální Opel Astra. Jádrem soustavy jsou čidla u vnitřního zpětného zrcátka, jež jsou schopna zaznamenávat „velká“ světla z protisměru se blížících vozidel, obrysová světla dojížděných aut i městské pouliční osvětlení a podle nich automaticky přepínat mezi potkávacími a dálkovými světly.

Klepněte pro větší obrázek
Indikace samočinných dálkových světel ve voze Opel Insignia

Podle našich dosavadních zkušeností tyto systémy pracují celkem spolehlivě a zpravidla zabrání tomu, abyste z nepozornosti minuli protijedoucí vozidlo se zapnutými dálkovými. Na druhou stranu, když se ve tmě blížíte k horizontu či zatáčce a pozorujete světelný oblak blížícího se protijedoucího vozu, jste schopni (na rozdíl od asistentu) přepnout na potkávací světla ještě před tím, než se auto objeví a než jej svými dálkovými světly oslníte…

Pokračujte na další kapitolu:

Předchozí KAPITOLY Následující
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky