Pět nejzajímavějších motorů z Československa

42 komentářů

ja-ne
20. ledna • 14:36

nic, sobotu idem do technickeho muzea TATRA pripomenut si slavne casy :-P

Karel  Antonín
17. ledna • 16:48

V Tatře se vyráběli i další dost zajímavé motory
Již zmiňovaný osmiválec jež byl použit jak ve zmíněném monopostu tak v Kačeně (Tatra 806) , T603 ve , které ve sportovní úpravě taktéž vyhrával závody ave spolehlivosti v horské soutěži předčil i vyhlášené automobilky http://www.tatra-club.com/clanek/tatra-603-hlavni-s... ...
Tatra 80 -12 Válec
Tatra 70 - řadový šestiválec
V nákladních automobilech Tatra třeba 12V v Kolosu, ale i dalších nákladních automobilech Tatra jako 111, 138,148, 815 http://special-line.blog.auto.cz/2008-04/motory-v-tezkych-... ... nebo Praga kde se používal ve V3S( vejtřasce)
Tatry a Pragy s těmito motory startovali i při více jak -40 C i při vysokých + teplotách kdy se osvědčili v tropických, saharských zemích.Pokud se týká osobních automobilů
Jsou tu , ale i další třeba motor z Jawy Minor , Motory v Aerovkách ? Ať již třeba v Aero Cililink teda respektive Aero 500 o němž se dokonce svého času zpívala velmi populární písnička byl v jednoválec velmi zajímavé konstrukce, ale i další dvou válce i čtyřválce Aera třeba 30 nebo 50. Aerovkám se říkalo 4eský Jaguar nebo České Ferrari.
Motory Walter ať automobilové nebo letecké. Waltrovka byla jak první automobilka v ČR tak úspěšná motorárna, která vyvážela své motory po celém světě . Walter Royal bylo nejluxusnější auto své doby osazené 12v - 5,8l
Motory Praga třeba osmiválec , kterým byl osazen automobil Grant 8 s , kterým jezdil president Masaryk.
Motory Zetor. Traktory s těmito motory se úspěšně vyváželi po celém světě od severských končin - po tropické oblasti.
Nemělo by se zapomínat ani na elektrické motory z trolejbusů. tyhle trolejbusy jezdí v mnoha státech a dokonce zde mají své pomníky http://www.autorevue.cz/skoda-9tr-ma-na-ukrajine-... ...
Zlatým věkem Českého automobilového průmyslu byla asi první republika (jako i mnoha dalších věcí), ale za tzv. totality se dařilo českou automobilovou výrobu udržet a rozvíjet. Po revoluci bohužel přišla doba zavírání závod a ukončování některých výrob.
Skončila výroba vládních limuzín v Tatře Příbor - porevoluční nomenklatura odmítala v těchto vozech jezdit místo toho radši jezdila v Renaultu, BMW, Audi a právě v této době se měla výroba osobních automobilů v Tatře Příbor podržet zvláště když tatra přišla se 700.
Skončila Praga, Avia,... Místo závodu Walter má Penta postavit obytný areál http://www.stavebni-forum.cz/cs/article/22668/aviatica... ... Kéž by se to zlepšilo Tatře se opět vedlo pod křídly Slovenského vlastníka dobře, Škodovce pod křídly Německého vlastníka taky. Taktéž i dalším výrobcům v ČR TPCA, Gordonu http://www.gordon.cz/,... Kaipanu http://www.kaipan.cz/,... Hyundai http://www.hyundai-motor.cz/... a místo toho aby motorárny a automobilky v ČR zanikali snad budou vznikat nové a stávající rozšiřovat svoji výrobu.

Henryk Jarosz
19. října • 9:12

A kam byste panáčku ten dvanáctiválec ve "vejtřasce" umístil??? Já s tím jako mladej jezdil a i bez takového motoru bylo v kabině těsno...

DEJV
22. ledna • 22:27

Praga V3S určitě nikdy neměla motor V12, to máte nějaké pomýlené pane Karle Antoníne.
;-)
Jinak dobrý.

Ing.Jan Švarda
20. ledna • 8:44

K těm předválečným motorúm bych připojil pozoruhodné, i když v malých sériích vyráběné motory Wikov(Wichterle Kovařík-otec akademika Wchterleho).Tyto motory měly na tu dobu velice moderní rozvod OHC. Bohužel to uhaslo krizí třicátých let. U 1000MB došlo k tomu, že skutečně ty motory pokračovaly až do Fabie. Charakteristická byla konstrukce motoru z lehkých kovů s tzv.mokrými vložkami. 1000MB měla řadu chyb(tisíc malých bolestí), ale snad nic na motor. Jen trochu problémem byly tři hlavní ložiska, ale to řešili zdařile a vydrželi s tímto motorem od roku 1964 do let po roce 2000.

František Scherbaum
19. ledna • 22:01

pěkně sepsaná historie, tenkrát byli zlatý český ruce :)

ja-ne
16. ledna • 15:37

.. za zmienku by stal aj motor Tatra 613 - Ecorra Sport V8 :-P

pítrs
16. ledna • 12:33

Děkuji za velmi pečlivé zpracování informace o dvouválci T11. Musím však zároveň upozornit i na negativa geniálního řešení ing.Ledwinky (na základě vlastněného vozu T52, s motorem obdobné konstrukce, ovšem dvojnásobného počtu válců a dvojnásobným objemem):
- vložení motoru do soustavy podvozku a zároveň pohonu vozu - motor je součástí "trojúhelníkové" koncepce přední nápravy - je velmi zranitelná především bočními rázy ležatého boxeru. Ani vibrace přenášené z jednotlivých na sobě málo závislých předních kol nejsou opomenutelné
- kulové čepy mezi motorem a poloosami jsou každý svým originálem a jako takové neopravitelné
- uložení hmotného bloku motoru nízko nad vozovkou a hned za zadní nápravou sice podstatně snížilo těžiště a omezilo smýkavost přední nápravy, ale pohon zadních kol na lehkém středovém rámu trpí opačným problémem, výkon se zde ztrácí
Tatrám i tak zdar !

Jarda
16. ledna • 18:30

Vstoupím do diskuze o tatrovkách podívejte se na na Tatru 87 a Tatru 97,ale rok cca 1927
Tatra 11,12 také unikum.

puk123
17. ledna • 9:03

Co je spojeno s rokem 1927?

Antiautomat
16. ledna • 10:40

Ahm no zrovna 1,2 HTP by som tam nedaval...pokial to bolo myslene ako ironia, potom vsetko v poriadku. Ten motor je zle navrhnuty odzaciatku az dokonca, za vsetky problemy spomenme napr. teplotu oleja...Je to Hromada Technickych Problemov. A je to skoda, pretoze samotna myslienka nie je zla a kazdy, kto s tym jazdil a jazdil to, na co to bolo aj urcene, moze potvrdit ze az tak zle to zasa nejde. Mne tam napriklad chyba motor Jawa500OHC (viem, je to motorka ale ked je rec o motoroch vseobecne -kto ten motor aspon raz videl, tak vie aj preco....). No a to, ako ma vyrieseny motor (druh motora, zastavba, chladenie, celkova koncepcia) taka T613, to je proste nadhera na dvadsiatu. Jazdil som na kadecom moznom ale zajazdit si na 613-ke, najlepsie nejaka vikendovka po okreske, len tak pre tu paradu, to je nieco, na co sa nezabuda, ten motor citite v kazdom nerve! A ked si to otvorite a nahodite to, ten zvuk je nenapodobitelny, to nijake ine auto na svete nedokaze!

puk123
16. ledna • 10:33

Mně je nejmilejší boxer Tatry 11, protože mám rád geniálně jednoduchá řešení. Toto pak bylo u následovníků (nemyslím Subaru) i ve čtyřválcové podobě.

Ondrej
16. ledna • 0:10

Takoveto clanky me bavi a je radost je cist. Diky a jen tak dal :-)

ja-ne
15. ledna • 15:47

TATRA FOREVER B-]

Petr
16. ledna • 13:14

DÍKY KOMUNISTŮM JE TATRA UŽ MOŽNÁ PO SMRTI a nejen ona, celý průmysl zdevastovaný a vybydlený, světové koncerny a značky se proměnily v šunt nebo je komunista ravnou zrušil, po znárodnění ještě dobíhaly zajímavé projekty a pracovali lidé z první republiky, čím komunista déle devastoval zemi, vše se neustále zhoršovalo, jediný model Tatry nenávratně zestárl a stal se z něj nekonkurenceschopný šunt, další modely nebo modernizace nebyla v Moskvě povolena (podobně jako Š 720), byl to stejný šunt jako nákladní automobily, to, že jsme je produkovali v velkém množství nebylo o kvalitě ani vyspělosti, ale o směně za jiné nekvalitní zboží v rámci trhu RVHP, rozpadem trhu RVHP najednou státy RVHP nemusely směňovat a nekupovat šunty navzájem a ze dne na den bylo po zakázkách a ukázala se skutečná úroveň aut v celé nahotě, v 90' když v Tatře spočítali náklady na jedno auto, zjistili, že by museli prodávat dráž než DB, taková tam byla přezaměstnanost a neefektivita výroby, bohužel pod heslem rodinného stříbra byla Tatra rozprodána v kupónovce a nešlo se cestou odprodeje silnému a renomovanému zahraničnímu vlastníkovi, který by zaručil výrobu, tak jak se to udělalo ve Škodě, zkoušely se určité kočkopsy, například najali manažery z Chrysleru, ale už se nikde nedočtete, že je najali jen na několik hodin měsíčně, ne tak, aby automobilku převzali, ručili za ni a ukázali zda ji zachrání, nezbývá, než novým slovenským vlastníkům (J&T) popřát vše dobré a doufat, že se jim podaří zachránít výrobu nákladních aut, tak jako Zetor (a díky za záchranu Zetoru)

Zelí
16. ledna • 18:39

Názor někoho, kdo o věci vůbec nic neví. Východiskem jest jedině správný světový názor postavený na pevných fundamentech myšlenek extrahovaných z několika hospodských projevů nejmenovaného kulisáka.

Antiautomat
16. ledna • 15:17

...zhovadit sa takto, to uz stoji za to....Je predsa viac nez dobre zname ako je to s tym tzv. ´´vstupom zahranicneho kapitalu´´ a la najvacsou lupezou v dejinach (ostatne to lupenie v podobe nacistickej verbeze v pobalstskych krajinach za vojny je proti tomu, co prislo po 89-tom u nas suvix) v skutocnosti, alebo nie? Najprv pekne potichucku vyrobime taky malicky krach, par ludi za to nieco dostane no a potom sa to preda za korunu a ohlasi sa to ako slavny vstup, ako hovoris, ''renomovaneho'' zahranicneho investora za co by sme im podla teba este mali vlastne aj dakovat - no a parazit moze dalej predavat a nanucovat svoj produkt a existovat na ukor niekoho ineho a este sa na tom aj napakuje, ze je to tak, vy a vam podobni? Za taketo nieco by som to dal vesat na mosty a pekne doradu jeden za druhym a nemilosrdne... ale neboj, aj na to este pride, kriza sucasna je krizou spolocenskoekonomickeho usporiadania a ak sa s tym nieco velmi rychlo nespravi, vyusti to nevyhnutne do socialnej katastrofy. Nuz lenze to by aj znamenalo spravodlivy (a rychly) proces s tymi zlodejmi, ktori to maju na svedomi a ktori maju momentalne moc. Kto tvrdi ze sa skoncila, ma v tom nie velmi jasno, ono kriza sa len sotva zacala, ale tazko sa prezentuje nieco v tlaci, ktora je v moci vladnucej mensiny, zavislej od tychto ''demokratickych'' zlodejstiev, ze? Je to dost stara pesnicka, nadnarodny kapital sa vo svojej lupezi pred nicim nezastavi, pokial sa mu nepostavi hradza natvrdo: ostatne trebars taka jednorazova barbarska vrazda 300.000+ civilistov v mene zisku spred viac ako polstorocia (financovane tymi troma znamymi menami) koncom vojny snad komentar nepotrebuje, ze, alebo sa mylim?A co sa tyka nakladnych aut, mozes podrobnejsie rozviest v com boli ''sunty''?
Trebars Tatra 111, ktora sa vyrabala az do r.1962, ma dokonca pomnik. Tatra 138 sa vyvazala do viac ako 50 krajin, nasledovala 148 a nesmrtelny typ 815. Nehovoriac o armadnych verziach. Pricom vsetky tieto krajiny, ktore sa o ne doslova bili, sa bili podla teba o ''sunty'', ze? Dalej, ako je mozne ze napriklad v operacii Pustna burka bola prave Tatra jedina, ktora presla vsade tam, kde bolo treba? Uved, v com boli najnovsie zahranicne modely v 90-tom lepsie ako najnovsie Tatry? A nie je to len Tatra, ako je mozne, ze napriklad v skode 40 rokov dozadu vyrobili lokomotivu typ 350, ktora v tych casoch nemala absolutne konkurenciu a ktora este dnes po 40 rokoch je stale lepsia ako mnohe zahranicne typy? Ako je mozne ze prave vdaka tomu know-how a dlhorocnych skusenostiach a kvalitnemu vzdelaniu, ktore sa mohlo dostat KAZDEMU, mohli vyrobit 380-ku, ktora je zase len najlepsia? Ako je mozne ze byvale ceskoslovensko bolo svetova spicka napriklad vo vyrobe turbin? Ako je mozne ze sme mali vlastnu namornu flotilu? Civilne liedadla? Postav sa pred zrkadlo teraz a daj si poriadnu facku, pretoze je mozne ze keby nebolo tych vydobytkov, ktore sme si poriadne a poctivo odmakali (a ktore boli teraz rozkradnute), nevedel by si dnes ani co je pytagorova veta, ako moze byt niekto tak obmedzeny a zit len z toho, co sa mu predhodi, toto mi je zahadou. A zase, kedze sa po Tvojom vzore vyroja stovky podobnych vyplachnutych mozgov, ktori tu zacnu nadavat na nejaky ''komunizmus'' (ktory u nas nikdy ani nebol), vsetko produktov propagandy po 89-tom, pripadne tych, ktori pred 89 parazitovat chceli, ale akosi im to bolo zatrhnute: nie, netvrdim ze to co sme tu mali bolo idealne, to ani zdaleka nie a chyb sa stalo vela a je len tragicke ze sa stali. Ale je faktom je ani ta totalita nebola schopna spachat to, co nasledovalo po 89-tom. V tomto kontexte sa 89-ty da nazvat jednou obrovskou narodnou tragediou. Zmena bola potrebna, to urcite ano. Ale nie toto, feudalizmus v modernej podobe nam naozaj nebol treba.

Convoy
18. ledna • 19:44

Taky davam plus. Dik za vzpomenuti na zajimave Ceskoslovenske vyrobky.

Convoy
18. ledna • 19:59

plus Antiautomatovi .

Convoy
18. ledna • 19:59

plus Antiautomatovi .

james
17. ledna • 15:47

davam plus

Petr
17. ledna • 17:00

a za jaké rudé lži mu dáváte plus, že píše, že chce zase věšet lidi nebo o tom jak komunisti co vraždili a kradli nejvíce v historii píší o kradení (kritizuje kradení po 89, které bylo převážně v režii aparátčíků), to se vám líbí nebo za ty lži co píše, vždyť vyjmenoval produkty, které mají své kořeny ještě v předválečných projektech nebo lhal jak Rudé právo tisklo, prý lokomotiva 350 byla světová špička, tak možná v Rudém právu a dnes v Haló novinách (samozřejmě, podnik ukraden komunisty, nic co by vybudovali), lokomotiva byla konstruována na max. 160 km/h, na kterou nikdy nedostala povolení (před 89, po rozsáhlých modernizacích až po roce 2000 jen některé z 20 vyrobených kusů) protože nebyly na lokomotivě dostatečné brzdy, neuměli je zkonstruovat a také motory takovou rychlost nevydržely (poruchy trakčních motorů, přeskoky na komutátorech), v době kdy svět stavěl rychlovlaky, tak u nás produkovali tento poruchový střep s trvalou rychlostí 107 km/h, FNM nabízel Škodu Plzeň Siemensu za 1,- a ten tu příšernou továrnu za 1,- odmítl, proč by to dělal, kdyby produkovala něco pořádného, nebo další lžu z Rudého práva o naší mořské "flotile", zaostalé lodě, které jsme museli mít, protože jsme neměli volně směnitelnou měnu, abychom si zaplatili dopravu u renomovaných dopravců, obrovsky neefektivní a nákladná legrace, vozili jsme minimum našeho zboží, hlavně jsme sloužili Rusákům, kteří jaksi zapomínali platit, a další lži tentokrát z Haló novin, že prý jediná Tatra (samozřejmě, podnik ukraden komunisty, nic co by vybudovali), v Pouštní bouři projela... bože to jsou hovadiny, kdyby tomu tak bylo, tak v té době americký vlastník chrlí Tatry pro Amíky o 106 nebo snad vás zaujali lži okolo nejlepší a největší turbíny z Plzně (samozřejmě, podnik ukraden komunisty, nic co by vybudovali), asi myslel tu 1000 MW, kterou zkonstruovali pro Temelína a díky které byl Temelín častokrát odstaven pro poruchy této nekvalitní turbíny a ani Rusáci kdyby vyhráli tendr na rozšíření už nové z Plzeň nechtějí: http://byznys.lidovky.cz/uchazeci-o-temelin-s-turb... ...
...no co dodat, komunistům nezbývá než lhát naštěstí vraždit a perzekuovat lidi za pravdu už nemůžou, škoda, že jsme s nimi neměli odvahu pořádně zatočit po 89 (rozšířený lustrační zákon) stali se z nich největší privatizanti a jejich kultury kradení se hned tak nezbavíme: http://petrcech.blog.idnes.cz/c/285450/Utajeny-komunist... ...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
bigi25
20. ledna • 3:37

Tak speciálně Škoda 1000MB patřila v roce 1964, kdy měla premiéru k tomu progresivnějšímu na světových silnicích, ať už díky zmíněnému motoru, nebo díky uspořádání pohonu vše vzadu - tou dobou mezi nejúspěšnější vozy patřil Renault 8 (1962), Simca 1000 (1961), VW Type 3 (1961), atd. A shodou okolností komunisti embéčko vyvinuli, novou fabriku postavili a nic neukradli :-)
Mektat tady o tom, že ještě 15let po "vítězném únoru" komouši žili z toho, co se vytvořilo před válkou a za války, a přitom nepřiznat, že celá Klausova privatizace jela z toho, co vytvořili komanči, je popíráním svých vlastních slintů, ale na to jsme u zapálených antikomunistů zvyklí...
Jinak, nejvíc v historii kradla a vraždila katolická církev, potom britské impérium a komunisti celého světa jsou až třetí (možná dokonce čtvrtí - po nacistech). To, že v USA se po válce popravovalo jako o život (věšeli tam hlavně komunisty), ti nejspíš taky zapomněli říct, co? Prostě taková byla doba - nespravedlivá, hysterická a nesmlouvavá.
S Tatrou se pleteš, její podvozky jsou odborníky z branže považovány za nejlepší na světě (konkuruje ji leda Perlini) a dokázala to nejen při pouštní bouři, ale třeba i na Dakaru. Na tvoji otázku, proč je nezačala odebírat US army, ti odpovím tímto odkazem: http://tatra.webnode.cz/news/tatra-a-us-army/...
je to samozřejmě dost složité, procpat se k armádním zakázkám, když jiné firmy to tam mají prolobované a uplacené, ale nakonec to Tatra se svojí kvalitou dokázala.
Ještě malý příklad ve tvém stylu: vodovodní síť, kterou Veolia zprivatizovala (ukradla, čili nic, co by vybudovala) je dnes v horším stavu, než za komančů, protože strategický INVESTOR NIC NEINVESTOVAL - to je paradox, co? To je jako kdyby cvrček necvrkal a prcek neprcal :-)
A jelikož poseroutkové jako ty obvykle bojují jen proti tomu, co už je poraženo (momentálně reál socialismus), tak se těším, jak budeš po revoluci (která přijde) hrdinně nadávat na všechny ty privatizátory :-)

Petr
20. ledna • 12:44

PS: ještě by mně moc zajímalo na čí pozemku jste tu fabriku pro embéčko komouši stavěli a z jakého materiálu z jakých fabrik, neukradli jste náhodou také vše, víte vy rudí vrazi a zloději, vy jste ukradli všechno všem (lidem: domy, pozemky, byty, veškeré úspory nebo penzijní pojištění po bankrotu státu v 53) a víc jak vše ukrást nejde

Petr
20. ledna • 11:35

píšete nepřesně: "Klausova privatizace jela z toho, co vytvořili komanči", správně mělo být: Klausova privatizace převážně aparátčíky, jela z toho co zbylo po světových koncernech před 48 a zbylo po komunistické devastací tohoto majetku"
píšete nepřesně: "A shodou okolností komunisti embéčko vyvinuli, novou fabriku postavili a nic neukradli", správně by mělo být: A shodou okolností komunisti embéčko vivynuli, novou fabriku z příjmů, které realizovali z nakradeného majetku
k vašemu odkazu: "V roce 2009 se firma dohodla s americkým výrobcem Navistar Defense na výrobě společného vojenského vozu, pro který Tatra dodá podvozky a nápravy - výsledek spolupráce byl prezentován na výstavě Eurosatory 2010, ovšem obchodně se projekt neprosadil." http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra... : takže zádný výjimečný podvozek (a stejně nerozumím proč se s ním vychloubají komouši, když vznikl před 48, ale vy rudí zloději a vrazi si rádi přisvojujete cizí věci /nikdo nezabil víc lidí jak komunisti na celém světě 100 mil. lidí ani ne za 60 let./)
VÁM KOMOUŠŮM A OBHÁJCŮM KOMOUŠŮ PROSTĚ NEZBÝVÁ NEŽ ZASE LHÁT A LHÁT

Petr
18. ledna • 19:12

komouši několika desítkami mínusů za několik málo minut fakta neumlčíte, vím, že byste moc rádi

puk123
17. ledna • 8:54

Ty obraty v průmyslu se nemusí nutně krýt se změnami hranic a režimů.
Kvalitní vyšší vzdělávání a průmyslová revoluce nastaly v Čechách už za R-U. Jeho rozpad náš průmysl nijak nepostihl a ani 1. republika, ani německá okupace dobře rozjetý stroj nezastavily. Stále pokračoval technologický rozvoj. Např. zmiňovaná T111 byla vyvinuta během války. Naše startovní poválečná pozice pak byla přímo skvělá. I při odsunu Němců se dělaly vyjímky pro důležité německy mluvící odborníky. Po nástupu komunistů se hlavně začalo srát na lidi, vše se vrhlo na zbrojení a tedy na těžký průmysl. Na školách ještě učili odborné předměty kvalitní kantoři. S uvolněním poměrů v 60. letech přišlo i oživení spotřebního průmyslu a obnovení kontaktů se západem. Vše padlo nástupem normalizace. Čistky, emigrační vlna a uzavření hranic na západ nastartovaly zhoubný proces, z něhož se náš průmysl i věda, vč. vysokého školství už nevzpamatovaly. Bohužel, po roce 89 taky žádná sláva.

Petr
16. ledna • 19:27

vše o čem cintáte jste znárodnili nebo založili ze znárodněného majetku a přesně jak jsem psal, na začátku to bylo ještě konkurenceschopné (díky doběhu projektů, strojů, technologií i lidí z doby kapitalismu), ale jak socialismus postupoval časem, stroje, provozy, technologie po kapitalstech stárly a zdevastovali a vybydleli jste do nekonkurenceschopné podoby vše: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/pavel-kohout.php...

oki
15. ledna • 13:56

citujem: "Ojnice byly z duralu, písty z elektronu a blok válců i víko klikové skříně z hliníkové slitiny, takže litinová byla pouze hlava." -písty z elektronu :-D ..by som chcel vidieť ten piest z jedného elektrónu. :-D

Vzpomínka
15. ledna • 21:27

Jeden unikátní motor, který také využíval elektrony (jako palivo), použil pro pohon auta kdysi jistý František Křižík. ;-)

Spekulace
15. ledna • 16:15

Píst z jednoho elektronu by byl asi viditelný pouze pod speciálním mikroskopem. Ale pokud by se podařilo vyrobit nějaký funkční nanomotor s pístem s velikostí jediného elektronu, tak by to byl asi takový unikát, že by do takového článku rozhodně patřil. ;-)

Rodin
15. ledna • 16:43

Vyraz elektron pro tu slitinu se pouziva uplne bezne, ty “paskvile“ (oki)...

Revan_21
15. ledna • 14:55

Řekl bych že si byl docela slušně setřen :DDD

H.
15. ledna • 14:06

Ano. Tupců je stále dost. Přitom se stačí zeptat googlu, co je elektron (slitina Mg+Al + případně Zn a Mn), aby člověk nebyl za pitomce.

oki
15. ledna • 15:26

no viem že je vás stále dosť a musíte sa pripomínať. Citujem z wikipedie: "Elektron je obchodní název slitiny ne ..."
Elektron z veľkým "E" na začiatku môže označovať obchodný názov zlatiny ale nie elektron z malým "e" na začiatku.
Takže ak autor chcel v texte označiť materiál použitý na výrobu ako zlatinu Elektron, tak mal napísať Elektron nie elektron.
B-]

Petr
15. ledna • 23:56

frajer prostě napíše, že se seknul a nezkouší takové okečávačky

jfk
16. ledna • 7:57

Ale tohle je slovák

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Antiautomat
16. ledna • 10:27

...a ty si uplny kkt, este vacsi ako on....bez urazky.

Ha
16. ledna • 20:09

A ty si slovák, bez urážky

puk123
16. ledna • 10:20

I běžného Slováka by napadlo, že počáteční písmeno ve větě mu moc nenapoví a je potřeba číst dál.

Vana666
15. ledna • 17:35

dural, mosaz, bronz apod. taky píšeme s malým písmenkem, proč by elektron měl být výjimkou ?

Fantomas
15. ledna • 14:04

Doporučujeme

Články odjinud