Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

43 komentářů

Martin
18. listopadu • 19:33

Určitě tam zapoměli zařadit agregát par excellence 2.0 Twin spark 8v z roku 1988 (již tehdy s proměnným časováním ventilů) Býval v AR 75, 164 a 155. :-D Chápu že kdo nezažil, může chválit VW & spol.

jenda
25. prosince • 3:14

Chybí tam zásadní věc a to, že Fiat byl první s TDI v roce 1987 s Fiatem Croma. To VW ještě dělal kadla kadla, i když vlastně VW dělá i teď kadla kadla.

Jan Havránek
25. prosince • 14:29

vw se cr srovnal a teď chodí přijatelně :-) Ale je pravda, že jsem v létě zastavil se staženým okýnkem na semaforech vedle sharanu s tdi. Ten rachot tvrdýho chodu mě tak vyděsil, až jsem měl málem bláto na hřišti :-D Tak ve venitř toho sharanu to ani tak nepříjde, je to dobře zvukově izolovaný, ale venku děs.

Mick
23. prosince • 22:55

kdo ty motory vybíral, že končí v polovině minulého století?!? idiotší redaktoři....tak třeba 1.6 16v Twink Spark z Alfy jezdil na benzín 91. a dalo se s ním jet za sedm litrů i za jedenáct, podle nálady. co třeba JTD, common rail a něco aspoň trochu "dnešního"?!?

Ja_Prvni_123
5. ledna • 16:01

No - je tam MultiAir... i když nepřesně.
Kdyby senad tím někdo zamyslel, tak na to přijde... proč se MultiAir objevil chvíli po té, co FIAT koupil britskej Powetrain... kterej do té doby dělal pro MG Rover.
Ale MG Rover skončil... a celej Powertrain koupil FIAT, i s rozpracovaným vývojem.
To není stížnost! To bylo to nejlepší. co s tím mohlo stát...
;-)

faubléé
19. ledna • 23:23

Co je tohle za blábol..? Powertrain Technologies vznikla ještě v období námluv mezi Fiatem a GM, jestli o téhle události vůbec tušíš.. To bylo na konci minulého století..
Ale k tématu a článku - určitě tu chybí JTD z roku 1997, jak už někdo zmínil, ale hlavně taky motor Alfy Romeo Spider 2000 z roku 1980 se systémem variabilního časování sacích ventilů, který si nechal Fiat patentovat už na konci 60. let..

Stepan
10. května • 23:09

Je potreba rozlisovat FGP ( Fiat GM Powertrain) a FPT (Fiat Powertrain Technologies) zrod 2005

Karel  Antonín
23. prosince • 22:42

A co 2,8 IVECO co je v Dailynách? Ty motory montovaly i další automobilky třeba Renault, FIAT ,....

Martin
23. prosince • 15:05

A co motory FIRE? Sice menší jednotky, ale spolehlivé, jednoduché, první celé navržené pomoci počítačové techniky. Příští rok vstoupí již do 29. roku svého života. Nebo u dieselu motor 1,9 tdid z cromy, jako předchůdce jtd...

Karel  Antonín
23. prosince • 11:59
JFK
23. prosince • 14:15

motory od VM stály většinou za vyližprdeI, ale na ukrajinské poměry standardní

Karel  Antonín
23. prosince • 17:32

Tak
1) VM najedou - natočí bez problém a větších úprav i přez milion Km
2) Na Ukrajině jsou upřednostňovány věci , které něco vydrží.
3) Motory VM se montovaly i do Gazellek nebo UAZu

JFK
23. prosince • 18:10

1/ kdes zase sebral, že natočí bez problémů přes milion kilometrů? tebou jmenované 2,5 TD nebo 3,1CRD v jeepech stojí od začátku zahovno
2/ na Ukrajinu a podobné zaostalé země se hodí nenáročné benzínový motory, protože zchroupnou ten benzín s klackama, diesely tam vždycky měli problémy s kvalitou nafty
3/ do GAZu se montovaly VM pouze chvli a dobře vědí proč, převládaly motory od Steyeru, dnes Andoria a Cummins

Karel  Antonín
23. prosince • 23:33

1.) Tak zmínka o tom milionu km u VM se píše na více různých fórech.
2) Ukrajina není zaostalá země. Pokud jde o naftu kdysi dávno byl problém s vyšším obsahem Síry. Jinak s nafovým motorem jsem tam nikdy neměl problém co se paliva týče. Konkrétně auta s motory Peugeot.
3.) U Gazu se montovaly tuším čtyři roky (1996-2000) pak GAZ koupil licenci Stayer a vyráběl ho jako GAZ 560 přičemž v Gazelách na export ho dál označoval jako Stayer takže to bylo pro něj asi finančně výhodnější.
Dnes pouze Cummins ISF2.8s4129Р a benzín UMZ/ УМЗ-4216.
Andoria byla dominantou především Českého výrobce (skutečně bývá uváděn jako výrobce) Gazellek a Valdajů a to AMC http://www.automaxczech.cz/... Jinak VM byli montovány i do užitkových automobilů Českého výrobce ROSS.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
JFK
24. prosince • 11:43

1/ Na kterých forech se píše o milionech km s těmito motory?
2/ Ukrajina je chudá a zaostalá země, nevšiml jsem si, že by češi houfně jezdili za prací tam a živili rodiny tady, nic významného nevyvážejí, vilové čtvrti plné bláta, venkov staré chatrče, mraky kradených aut atd..
3/ Mě nemusíš vysvětlovat co tam dávali, nebo ne nebo co Děripaska koupil za licence, VM dával akorát importér v Roudnici a upustil od toho, protože se ten motor sral.

Karel  Antonín
24. prosince • 14:46

1.) Třeba na alfisti.cz ,ale i na dalších stačí pohledat na Google.
2.) Ukrajina rozhodně není chudá a zaostalá země. V něčem je lepší než ČR v něčem horší. Tak většina Ukrajinců co dělala v ČR se vrátila na Ukrajinu protože si tam dnes již vydělají více. Možná by jsi se divil kolik produkce se z Ukrajiny vyváží. Jenže třeba Italové v Ukrajině nakupují plno dřeva, nábytku potom to přijede do Itálie udělá se na tom nějaká drobnost a prodává se to jako Italský nábytek. nebo třeba Němci šijí na Ukrajině převezou do Německa udělají nějakou drobnost a prodává se to jako Německý výrobek. Silnice se na Ukrajině výrazně zlepšily třeba silnice na Kyjev je dnes kvalitnější než D1. Máš pravdu že mezi RD bývají cesty s nezpevněným povrchem, ale to bývá i v ČR. Možná by jsi se divil jak je přísný režim na Ukrajinské hranici třeba kupní smlova nebo dohoda o zapůjčení auta musí být s notářským razítkem.
Pokud jde o Čechy co jezdí na Ukrajinu tak docela houfně jezdí za turistikou třeba do Karpat nebo vyblbnout se s teréňákama. Pak je skupina Čechů co jezdí na Ukrajinu investovat mám třeba kamaráda co mu patří pivovar v Rivnem nebo další má zastoupení IVAR v Kyjevě. Další skupina Čechů tam jezdí řídit různé výroby třeba v Rivnem na RZVA.
3.) Tak ROSS dával VM i do VIZI. Ty máš s VM nějaké zkušenosti docela by mne to zajímalo, protože hlavní důvod mého zájmu o tento motor je zástavba do užitkového vozidla kde v současné době montují motory jež nevyhovují Euro normám konkrétně jsem uvažoval o 428 http://www.vmmotori.it/r-428-dohc/automotive/4-c... ...

Rover623
25. prosince • 23:15

On asi myslí motor od VM, který byl ve Fordu Scorpio. Ten je u nás asi nejprofláknutější a zrovna spolehlivostí neoplýval. Takže automaticky pro většinu "čecháčků", VM = křáp (ostatně to platí i pro italská auta). Jenže hodnotit celou produkci VM podle jednoho motoru ze starýho Forda...

Ja_Prvni_123
5. ledna • 15:56

no, on tobyl "originál" VM motor... ale soudruzi od Forda udělali chybu při konstrukci chlazení, takže se logicky kazil... stejnej motor jinde běhal bez problémů.
Nejen, že jsem s nima jezdil... včetně tříválce v Alfě Romeo,kterej mimochodem ve své verzi s intecolerempředběhnul donu a byl úplně geniální... ale taky jsem je opravoval. A byly, a patrně pořád jsou, to skutečně dobrý a odolný motory.
S jedinou výhradou - čteft nesoucí vahadlaventilů zašroubovanej přímo do hliníkové hlavy.
Z principu dobrý.. ale prakticky každej byl "přetaženej" ři seřizování vůle ventilů... a malér byl na světě.

lamal_SK
23. prosince • 19:40

+ 1x EDIT :-D

Jan Havránek
23. prosince • 12:09

Italská společnost, ale dodává motory celosvětově.... číst si vedle fiatu, lancii, alfě ještě kupříkladu o výrobcích vm motori v kii a hyundai......... No fuj, už začínám chápat vynechání naft v článku...

Karel  Antonín
23. prosince • 12:36

Právě že jsou tak dobří že dokáží dodávat motory do x aut různých výrobců třeba Iveca, Jeepu, Cadillacu, Chrysleru, Chevroletu, korejcum.....I když dnes jí vlastní GM.

Rado
29. prosince • 11:25

VM Motori patri Fiatu..
:-D:-D:-D

Ja_Prvni_123
5. ledna • 15:50

to sice patří... ale ne dlouho.
;-)Vrátily se domů...

Vana666
23. prosince • 10:34

já bych asi čekal i něco od ferrari

Ja_Prvni_123
5. ledna • 15:48

přesně tak. A paradoxně třeba malý Dino... to byly super motory!
A dvoulitr z téhle líhně jezdil i v Lancii Stratos... takže je rozhodně dost známej.
;-)

Jan Havránek
23. prosince • 12:10

Lamba do příchodu vw.....

fri
23. prosince • 9:38

Silně mi tu chybí Busso od Alfy, vybrat pět jen z Itálie je prostě málo. Členění kapitol zvlášt do článků už nekomentuju, pod každým článkem čtenáři nadávají, a stejně se neděje nic..

Beaumont
23. prosince • 9:35

Napadá mě spousta dalších kandidátů, zmíním alespoň dva:
- Alfa V6 "Busso", objem od 2.0 po 3.2 (úpravci až 3.7), existovaly i verze s přeplňováním. Celohliníkový, úhel rozevření válců 60 stupňů, 2 nebo 4 ventily na válec. Debut v Alfě 6 (Sei) v roce 1979, ukončení výroby v r. 2005 v modelu GT. Kromě mnoha modelů Alfy (6, 90, 75, GTV6, 155, 164, GTV/Spider, 147/156/166/GT, RZ/SZ...) se montoval i do některých Lancií (Kappa, Thesis). Skvělý otor s nádherným zvukem a chutí do otáček, přitom odolný a trvanlivý.
- Fiat 1.4 až 2.0 DOHC: vy jste dali přednost menšímu SOHC, proč ne, ale DOHC byl podle mého zajímavější. Rozvodový řemen, dva ventily na válec, atmo i turbo verze. Konstrukce Aurelio Lampredi. Debut v roce 1966 ve Fiatech 124 Spider a Coupé (v sériové výbavě byla i pětistupňová převodovka a čtyři kotoučové brzdy!), nejslavnější použití určitě v Lanciích Delta Integrale a 037.Nicméně pochvala za zajímavý článek!

Mr. Murphy
23. prosince • 9:27

Jen technická poznámka - nevycházel náhodou ten motor DOHC 1300 pro Giuliettu z většího motoru který byl již pár let předtím představen v Alfě 1900? Podle mě ano.... Čili pokud chcete psát o klasickém hliníkovém "twin-camu", tak je správné asi začít právě rokem cca 1950 a Alfou 1900....Jinak článek pěkný, zejména u Alfy by se ještě našly motory, které stojí za zmíňku.... Třeba boxery představené v půlce sedmdesátých let a pak taky obligátní V6, která se dělala někdy od konce sedmdesátých let někdy do roku 2008....Každopádně italové motory (nejen benzínové) opravdu umí....

Jan Havránek
23. prosince • 8:39

Vážený pane Duchoň, nikde nevidím ani čárku o jtd.... Nebo se články budou omezovat jenom benzín???? Jinak Vydařené téma a velice rád si tohle počtu :-)

Jyrki
24. prosince • 16:27

To bude tím, že nafta patří do kamen :-)
Jinak mi v článku chybí Busso

Jan Havránek
24. prosince • 18:03

No já bych tu naftu úplně nezatracoval, jak benzín, tak nafta má svoje přednosti i zápory :-) jinak zrovna italové naftu umí taky na výbornou :-)

Kankunen
23. prosince • 7:35

No já nevím 1750 TBI je podle Spritmonitoru pěkně užraný motor. 10,6 pruměr.

Jan Havránek
23. prosince • 8:37

Tak giulietta má s tbi udán oficiál průměr 7,6l/100km a pokud si dává víc, není to u alfy nic zvláštního... Se 147 1,6ts taky nejezdím za 8,1 dle výrobce, nýbrž taky okolo 10l/100km..... je to živoučkej sportovní motor, kterýmu je nejlíp nad 4000ot a těžko se mě těm otáčkám odolává :-)

Kankunen
23. prosince • 10:01

Tak nad 4t je dobře každé atmosféře, to ale neopravňuje mít takovou spotřebu, teda pokud nejezdíš furt podlaha a až k omezovači.

Jan Havránek
23. prosince • 11:31

Každá atmosféra bude žrát víc, než když bude točit do 3tisíc. Jooooo k sedmičce ji nechávám pravidelně běhat. Alfa v benzínu je o zábavě, tady o ekonomiku provozu nejde a pokud chce někdo jezdit za málo, tak si jí koupí s jtd. Vyšší papírová a reálná spotřeba k benzínům alfy tak nějak patří a vůbec bych jí neřešil a ani se nad tím nepozastavoval. Benzíny od alfy to byl vždycky výkon, na malou spotřebu je nikdy nikdo nestavěl a asi to ani nikdo nepožadoval :-)

Kankunen
23. prosince • 12:59

Počkej, o zábavě je GTA. 1,6ku musíš popohnat, jinak zdržuješ bloncku v JTD, která jede z |Tesca s nákupem. 1,6ka splńuje požadavky tak na základní motorizaci.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jan Havránek
23. prosince • 13:50

Základní je, sice silnější s 88kw, ale brzdou určitě není. Je vidět, že 147 asi moc neznáš. Vrcholná, vždycky nemusí znamenat jediná použitelná. Tvůj příspěvek bych chápal u koncernu vw s htp vs. tsi, tdi.... Podle papírů stovka za 10,5 vteřiny a max rychlost 195..... Za zábavnější jsou u dobový i dnešní konkurence označovaný daleko slabší kousky, než gta.... třeba gt86, 4kový gti, civic, clio sport, swift sport, astra gtc, 206 s16, 207, 208gti, dobová cupra.....

Kankunen
23. prosince • 15:38

Měl jsem Corollu 1,6 114 koní 1095 kg, stovka 10,0, 195 km, takže vím jak to asi jede a otci jsem neštastně doporučil 156ku 2,0 TS, jezdila výborně než shořela, jízdně špička třídy, ale pořád to bylo normálně naladěné auto, nepředpokládám, že zrovna 147ka byla naladěna jako zábavný stroj typu Clio Sport.

Jan Havránek
23. prosince • 15:53

Tak výkonostně to je srovnatelný, ale jak píšeš.... 147 je postavená na 156, tak si troufnu říct, podvozkem si corolla na 147 ani neškrtne. No vidíš a já klidně řeknu, že s cliem sport to je srovnatelný :-) Když šla 156 na trh, tak podvozkem to bylo to nejlepší co se dalo sehnat, lepší, než Mkový bávo..... proč by nedala renault?

Kankunen
23. prosince • 19:33

A co tak zůstat na zemi, 156ka stačila na běžné modely BMW a 147ka je běžné auto s dobrýmí jízdními vlastnostmi, Clio Sport je král malých HH - nejlepší s nejlepších.

Jan Havránek
23. prosince • 20:46

Ti to teda ulehčím a tady si to přečti http://www.auto.cz/alfa-romeo-156-2-0-t-s-it... ...

Jan Havránek
23. prosince • 20:42

A co takhle si najít dobovej losí test a uvidíš, že porazila i to m-bmw...

Doporučujeme

Články odjinud