Pět nejzajímavějších evropských motorů z Francie

Po Itálii se nyní vydejme do Francie, abychom si připomněli některé z významných motorů pro osobní automobily, které tam dosud vznikly.

V rámci našeho malého seriálu nyní zavzpomínejme na pohonné jednotky, jež se zrodily ve Francii a výrazným písmem se vepsaly do dějin evropského nebo alespoň lokálního vývoje automobilu. Některé posunuly vývoj kupředu, jiné překvapí dlouhou dobou své výroby nebo počtem modelů a značek, v nichž se objevily.

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Zkusili jsme pro vás vybrat ty nejzajímavější francouzské automobilové motory pro běžné osobní vozy. Pokud váš favorit v našem výběru chybí, podělte se se svým názorem s ostatními v diskusi pod článkem.

Voisin (1919)

Alternativou konvenčním ventilovým rozvodům se na přelomu 19. a 20. století stal patent Charlese Knighta, který nahradil běžně otevírané ventily šoupátky. Předností této konstrukce byl oproti tehdejším zvyklostem velmi klidný a tichý chod motoru, nevýhodou pak značné výrobní náklady a vysoké nároky na přesnost výroby. Do Evropy tento patent přivedl na počátku 20. století Edward Manville, tehdejší šéf britského Daimleru.

Avions Voisin Supersport: zatím jen v počítači

Avions Voisin Supersport: zatím jen v počítači

Anabází s motory tohoto typu prošla celá řada evropských automobilek včetně německého Mercedesu a francouzských firem Mors, Peugeot, Panhard et Levassor (až do roku 1940) a Avions Voisin. Byla to ale právě pouze posledně zmíněná značka, jež do svých vozů nikdy nic jiného než agregáty s rozvody Knight nemontovala (až na konvenční motory Graham ze samotného konce výroby). Gabriel Voisin byl vizionářem a mimořádně progresivně smýšlejícím podnikatelem a konstruktérem, ale to až někdy jindy v samostatném článku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Automobily Voisin používaly, až na výjimky z posledního období výroby, výhradně motory s šoupátkovými rozvody Knight

Při stavbě svých aut Gabriel Voisin využíval nejmodernějších materiálů a výrobních postupů z aviatiky a v otázce vzhledu se neohlížel na dobové zvyklosti. Jedním z mladých konstruktérů, které Voisin objevil, byl jistý Andre Lefebvre. Když jej Voisin na počátku třicátých let už nebyl schopen platit, odešel Lefebvre nejprve do služeb Louise Renaulta, aby nakonec zakotvil u Citroënu, kde se nakonec podepsal prakticky pod všechny významné modely Citroën Traction Avant, 2CV (kachna) a Citroën DS.

Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

V českých zemích osobní vozy opatřené motory s šoupátkovými rozvody typu Knight vyráběla zejména liberecká automobilka RAF. Po její akvizici v roce 1912 v produkci těchto motorů ještě několik let pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, přičemž se proslýchá, že značku RAF ovládla především právě kvůli patentu Knight, který vlastnila.

Pokračujte na další kapitolu:

Předchozí KAPITOLY Následující
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků