Pět nejzajímavějších evropských motorů z Francie

Po Itálii se nyní vydejme do Francie, abychom si připomněli některé z významných motorů pro osobní automobily, které tam dosud vznikly.

V rámci našeho malého seriálu nyní zavzpomínejme na pohonné jednotky, jež se zrodily ve Francii a výrazným písmem se vepsaly do dějin evropského nebo alespoň lokálního vývoje automobilu. Některé posunuly vývoj kupředu, jiné překvapí dlouhou dobou své výroby nebo počtem modelů a značek, v nichž se objevily.

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Pět nejzajímavějších evropských motorů z Itálie

Zkusili jsme pro vás vybrat ty nejzajímavější francouzské automobilové motory pro běžné osobní vozy. Pokud váš favorit v našem výběru chybí, podělte se se svým názorem s ostatními v diskusi pod článkem.

Voisin (1919)

Alternativou konvenčním ventilovým rozvodům se na přelomu 19. a 20. století stal patent Charlese Knighta, který nahradil běžně otevírané ventily šoupátky. Předností této konstrukce byl oproti tehdejším zvyklostem velmi klidný a tichý chod motoru, nevýhodou pak značné výrobní náklady a vysoké nároky na přesnost výroby. Do Evropy tento patent přivedl na počátku 20. století Edward Manville, tehdejší šéf britského Daimleru.

Avions Voisin Supersport: zatím jen v počítači

Avions Voisin Supersport: zatím jen v počítači

Anabází s motory tohoto typu prošla celá řada evropských automobilek včetně německého Mercedesu a francouzských firem Mors, Peugeot, Panhard et Levassor (až do roku 1940) a Avions Voisin. Byla to ale právě pouze posledně zmíněná značka, jež do svých vozů nikdy nic jiného než agregáty s rozvody Knight nemontovala (až na konvenční motory Graham ze samotného konce výroby). Gabriel Voisin byl vizionářem a mimořádně progresivně smýšlejícím podnikatelem a konstruktérem, ale to až někdy jindy v samostatném článku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Automobily Voisin používaly, až na výjimky z posledního období výroby, výhradně motory s šoupátkovými rozvody Knight

Při stavbě svých aut Gabriel Voisin využíval nejmodernějších materiálů a výrobních postupů z aviatiky a v otázce vzhledu se neohlížel na dobové zvyklosti. Jedním z mladých konstruktérů, které Voisin objevil, byl jistý Andre Lefebvre. Když jej Voisin na počátku třicátých let už nebyl schopen platit, odešel Lefebvre nejprve do služeb Louise Renaulta, aby nakonec zakotvil u Citroënu, kde se nakonec podepsal prakticky pod všechny významné modely Citroën Traction Avant, 2CV (kachna) a Citroën DS.

Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

V českých zemích osobní vozy opatřené motory s šoupátkovými rozvody typu Knight vyráběla zejména liberecká automobilka RAF. Po její akvizici v roce 1912 v produkci těchto motorů ještě několik let pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, přičemž se proslýchá, že značku RAF ovládla především právě kvůli patentu Knight, který vlastnila.

Pokračujte na další kapitolu:

Předchozí KAPITOLY Následující

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků