Hledáte ojeté SUV? S těmito pěti prakticky nemůžete šlápnout vedle, jen musíte vybrat správný motor.
Kapitoly článku:
Zima je tady a najedou zase budou všichni akutně potřebovat na ty dvě pražské vločky čtyřkolku a hlavně SUV. Ale teď vážně, kategorie SUV je oblíbená a dá se pochopit, proč. Jenže který model si vlastně vybrat? Na trhu je jich plno, ale jen některé představují sázku na jistotu, zejména pokud se bavíme o dostupnějších ojetinách.
Pojďme si tedy představit pět právem oblíbených SUV, která ve správném provedení kombinují spolehlivost, komfort, kvalitní zpracování, dobré jízdní vlastnosti a aspoň nějaké schopnosti mimo asfalt.
Ford Kuga 2.0 TDCI
Jízdní vlastnosti a ovladatelnost tohoto SUV připomínají spíše hatchback, ale ty nejsou jedinou silnou stránkou tohoto povedeného auta. Dobrá je i spolehlivost – tedy pokud se někdo o auto pořádně staral a nebral ho jen jako spotřební zboží, které se o sebe postará samo a pak se vyhodí. I sebespolehlivější motor potřebuje pravidelné výměny oleje.
Kuga jezdí výborně, pokud má v pořádku podvozek. Naftový dvoulitr je spolehlivý, pružný a úsporný. Na rozdíl od S-Maxu nebo Mondea ale Kugu nekoupíte bez filtru pevných částic. Občas zlobí jeho senzor nebo samotný filtr
Turbodiesel 2,0 l od PSA je ve Fordech spolehlivý a patří k tomu nejlepšímu, co se dá v této kategorii pořídit. Je poměrně tichý, kultivovaný a má příjemný průběh výkonu (na rozdíl od trochu „schodovité“ verze 2,2 l). Vnitřnosti motoru jsou velmi trvanlivé a kdo si pohlídá výměnu řemenových rozvodů a včas mění olej, nemá se prakticky čeho bát. Je ale potřeba pamatovat na to, jak se k dieselu chovat, tedy postupně ohřívat a hlavně dochlazovat.
Problémy se vstřikovači charakteristické pro starší provedení motoru TDCI jsou minulostí, ale občasné potíže se startováním nebo EGR ventilem s prohořelým chladičem spalin se objevit mohou. Naftová Kuga tahaná hlavně ve městě bude brzy chtít vyměnit spojku a repasovat filtr pevných částic. To ale není taková finanční katastrofa jako u konkurence (napříkald DPF na jinak solidní Hondu CR-V stojí sto tisíc. Ano, sto tisíc korun!).
Kia Sportage 2.0 CRDI
Poslední generace korejského SUV má tu přednost, že si dala automobilka záležet na jeho vývoji, aby se mohlo rovnat jízdními vlastnostmi i dojmem kvality evropské konkurenci. Sázka na sedmiletou záruku má na jednu stranu pomoci zpomalit pokles hodnoty ojetiny (to se daří, Sportage bývá v bazarech docela drahá), na stranu druhou je známkou toho, že si Kia věří. A má proč, protože v tomhle SUV ještě nenajdete komponenty s tzv. programovanou životností.
Kia postavila vážně dobré auto. A je dokonce i velmi spolehlivé, aspoň co se mechaniky pohonu týká. S odolností podvozku a interiéru je to horší, ale to důležité funguje dobře a spolehlivě. Za Sportage v záruce ale dáte stejně peněz jako za ojeté BMW X5 3.0d
Například je to vidět na dvoulitrovém turbodieselu, který je při dodržování pravidelného servisu velice spolehlivý. Netrpí na předčasné opotřebení svých komponent a díky velké olejové náplni snáší i opožděné výměny po 30 000 km, jakkoli je samozřejmě lepší (zejména u ojetého auta) měnit olej nejpozději po 15 až 20 000 km.
Vydrží i systém pohonu všech kol, podvozek si poradí s rozbitou českou silnicí a když nechcete řadit, automat vás odmění také velkou spolehlivostí (nezapomeňte ale aspoň jednou za čtyři roky vyměnit olejovou náplň). Naftovému motoru vadí jen časté studené popojíždění, které odnáší filtr pevných částic a zalepující se EGR ventil. Ten ale stačí vyčistit a většinou je po problému (motor se totiž přepíná do nouzového režimu).