Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

Stejně jako jakékoli jiné odvětví lidské činnosti, také automobilový průmysl se stal svědkem celé řady pokusů prokopat se slepými uličkami.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Skrytá světla, Šoupátkové rozvody (Knight)
  2. Tříkolky, Řazení pod volantem, Externí taška na psa

Vznikla tak nejrůznější řešení, s nimiž se dnes již prakticky nesetkáme. Některým z nich setnul vaz následující vývoj, ačkoli ve své době vypadala perspektivně, jiná se neujala zkrátka proto, že šlo o nesmysly. Najdeme je ve všech skupinách vozů od motorů po prvky výstroje a jejich ucelený seznam vytvořit zkrátka nejde. Přesto jsme pro vás vybrali několik z nich, pokud vás napadnou další, podělte se s námi o ně v diskusi.

Skrytá světla

Schovávání světel mělo za cíl omezit odpor vzduchu, nebo pouze upravit vzhled vozu (např. Dodge Charger nebo historicky první koncepční studie Buick Y-Job). Rozhodně více modelů spadá do první z těchto kategorií a s vozy s výklopnými světly jsme se běžně setkávali donedávna, vzpomeňme třeba jednu ze známých generací Mazdy 323F (1989).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Buick Y Job (1938), Dodge Charger (1966) a Mazda 323F (1989): všechny tyto modely měly skrytá hlavní světla

Vývoj ale na začátku devadesátých let rychle spěl ke stavbě zaoblených, aerodynamicky vhodně tvarovaných svítilen, jež složitý mechanizmus vyklápění ve všech ohledech překonaly. Rovné skleněné plochy zmizely, kvůli čemuž se postupně vytrácely také stěrače světel, jejichž protagonisty byly zejména švédské automobilky Saab a Volvo.  

Šoupátkové rozvody (Knight)

V samých počátcích dějin čtyřtaktního motoru s vnitřním spalováním převládaly v systémech jejich plnění spodem vedené ventily (SV), případně tzv. automatické ventily pro sání otevírané podtlakem. Alternativou byly na přelomu 19. a 20. století rozvody IOE (či F-Head) kombinující vrchové sání se spodovým výfukem, jež v Evropě používal hlavně Rolls-Royce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Avantgarda konstrukce zážehových motorů počátku 20. století: šoupátkové rozvody Knight (vlevo) a hlava F (IOE)
 

Jinou alternativou se stal patent Charlese Knighta, který nahradil běžně otevírané ventily šoupátky. Předností této konstrukce byl oproti tehdejším zvyklostem velmi klidný a tichý chod motoru, nevýhodou pak značné výrobní náklady a vysoké nároky na přesnost výroby. Do Evropy tento patent přivedl na počátku 20. století Edward Manville, tehdejší šéf britského Daimleru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Laurin & Klement RK 18/50 z roku 1914, přejmenovaný vůz převzaté značky RAF s motorem Knight

V českých zemích osobní vozy opatřené motory s tehdy špičkovými šoupátkovými rozvody Knight vyráběla zejména liberecká automobilka RAF. Po její akvizici v roce 1912 v produkci těchto motorů ještě několik let pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, přičemž se proslýchá, že značku RAF ovládla především právě kvůli jejímu patentu Knight…

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Skrytá světla, Šoupátkové rozvody (Knight)
  2. Tříkolky, Řazení pod volantem, Externí taška na psa

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 759 km
Cena: 540 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 370 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2014
Stav: 158 409 km
Cena: 370 000 Kč
Volvo V50 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 259 065 km
Cena: 100 000 Kč
Volvo C30 2
Rok výroby: 2007
Stav: 187 411 km
Cena: 136 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 316 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků