Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

Stejně jako jakékoli jiné odvětví lidské činnosti, také automobilový průmysl se stal svědkem celé řady pokusů prokopat se slepými uličkami.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Skrytá světla, Šoupátkové rozvody (Knight)
  2. Tříkolky, Řazení pod volantem, Externí taška na psa

Vznikla tak nejrůznější řešení, s nimiž se dnes již prakticky nesetkáme. Některým z nich setnul vaz následující vývoj, ačkoli ve své době vypadala perspektivně, jiná se neujala zkrátka proto, že šlo o nesmysly. Najdeme je ve všech skupinách vozů od motorů po prvky výstroje a jejich ucelený seznam vytvořit zkrátka nejde. Přesto jsme pro vás vybrali několik z nich, pokud vás napadnou další, podělte se s námi o ně v diskusi.

Skrytá světla

Schovávání světel mělo za cíl omezit odpor vzduchu, nebo pouze upravit vzhled vozu (např. Dodge Charger nebo historicky první koncepční studie Buick Y-Job). Rozhodně více modelů spadá do první z těchto kategorií a s vozy s výklopnými světly jsme se běžně setkávali donedávna, vzpomeňme třeba jednu ze známých generací Mazdy 323F (1989).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Buick Y Job (1938), Dodge Charger (1966) a Mazda 323F (1989): všechny tyto modely měly skrytá hlavní světla

Vývoj ale na začátku devadesátých let rychle spěl ke stavbě zaoblených, aerodynamicky vhodně tvarovaných svítilen, jež složitý mechanizmus vyklápění ve všech ohledech překonaly. Rovné skleněné plochy zmizely, kvůli čemuž se postupně vytrácely také stěrače světel, jejichž protagonisty byly zejména švédské automobilky Saab a Volvo.  

Šoupátkové rozvody (Knight)

V samých počátcích dějin čtyřtaktního motoru s vnitřním spalováním převládaly v systémech jejich plnění spodem vedené ventily (SV), případně tzv. automatické ventily pro sání otevírané podtlakem. Alternativou byly na přelomu 19. a 20. století rozvody IOE (či F-Head) kombinující vrchové sání se spodovým výfukem, jež v Evropě používal hlavně Rolls-Royce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Avantgarda konstrukce zážehových motorů počátku 20. století: šoupátkové rozvody Knight (vlevo) a hlava F (IOE)
 

Jinou alternativou se stal patent Charlese Knighta, který nahradil běžně otevírané ventily šoupátky. Předností této konstrukce byl oproti tehdejším zvyklostem velmi klidný a tichý chod motoru, nevýhodou pak značné výrobní náklady a vysoké nároky na přesnost výroby. Do Evropy tento patent přivedl na počátku 20. století Edward Manville, tehdejší šéf britského Daimleru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Laurin & Klement RK 18/50 z roku 1914, přejmenovaný vůz převzaté značky RAF s motorem Knight

V českých zemích osobní vozy opatřené motory s tehdy špičkovými šoupátkovými rozvody Knight vyráběla zejména liberecká automobilka RAF. Po její akvizici v roce 1912 v produkci těchto motorů ještě několik let pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, přičemž se proslýchá, že značku RAF ovládla především právě kvůli jejímu patentu Knight…

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Skrytá světla, Šoupátkové rozvody (Knight)
  2. Tříkolky, Řazení pod volantem, Externí taška na psa
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků