Pět konstrukčních řešení, která se nakonec neujala

Stejně jako jakékoli jiné odvětví lidské činnosti, také automobilový průmysl se stal svědkem celé řady pokusů prokopat se slepými uličkami.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Skrytá světla, Šoupátkové rozvody (Knight)
  2. Tříkolky, Řazení pod volantem, Externí taška na psa

Vznikla tak nejrůznější řešení, s nimiž se dnes již prakticky nesetkáme. Některým z nich setnul vaz následující vývoj, ačkoli ve své době vypadala perspektivně, jiná se neujala zkrátka proto, že šlo o nesmysly. Najdeme je ve všech skupinách vozů od motorů po prvky výstroje a jejich ucelený seznam vytvořit zkrátka nejde. Přesto jsme pro vás vybrali několik z nich, pokud vás napadnou další, podělte se s námi o ně v diskusi.

Skrytá světla

Schovávání světel mělo za cíl omezit odpor vzduchu, nebo pouze upravit vzhled vozu (např. Dodge Charger nebo historicky první koncepční studie Buick Y-Job). Rozhodně více modelů spadá do první z těchto kategorií a s vozy s výklopnými světly jsme se běžně setkávali donedávna, vzpomeňme třeba jednu ze známých generací Mazdy 323F (1989).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Buick Y Job (1938), Dodge Charger (1966) a Mazda 323F (1989): všechny tyto modely měly skrytá hlavní světla

Vývoj ale na začátku devadesátých let rychle spěl ke stavbě zaoblených, aerodynamicky vhodně tvarovaných svítilen, jež složitý mechanizmus vyklápění ve všech ohledech překonaly. Rovné skleněné plochy zmizely, kvůli čemuž se postupně vytrácely také stěrače světel, jejichž protagonisty byly zejména švédské automobilky Saab a Volvo.  

Šoupátkové rozvody (Knight)

V samých počátcích dějin čtyřtaktního motoru s vnitřním spalováním převládaly v systémech jejich plnění spodem vedené ventily (SV), případně tzv. automatické ventily pro sání otevírané podtlakem. Alternativou byly na přelomu 19. a 20. století rozvody IOE (či F-Head) kombinující vrchové sání se spodovým výfukem, jež v Evropě používal hlavně Rolls-Royce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Avantgarda konstrukce zážehových motorů počátku 20. století: šoupátkové rozvody Knight (vlevo) a hlava F (IOE)
 

Jinou alternativou se stal patent Charlese Knighta, který nahradil běžně otevírané ventily šoupátky. Předností této konstrukce byl oproti tehdejším zvyklostem velmi klidný a tichý chod motoru, nevýhodou pak značné výrobní náklady a vysoké nároky na přesnost výroby. Do Evropy tento patent přivedl na počátku 20. století Edward Manville, tehdejší šéf britského Daimleru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Laurin & Klement RK 18/50 z roku 1914, přejmenovaný vůz převzaté značky RAF s motorem Knight

V českých zemích osobní vozy opatřené motory s tehdy špičkovými šoupátkovými rozvody Knight vyráběla zejména liberecká automobilka RAF. Po její akvizici v roce 1912 v produkci těchto motorů ještě několik let pokračovala mladoboleslavská firma Laurin & Klement, přičemž se proslýchá, že značku RAF ovládla především právě kvůli jejímu patentu Knight…

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Skrytá světla, Šoupátkové rozvody (Knight)
  2. Tříkolky, Řazení pod volantem, Externí taška na psa

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 740 km
Cena: 560 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 199 811 km
Cena: 390 000 Kč
Volvo V40 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 242 247 km
Cena: 60 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků