Pět hlavních novinek na cestě do Chorvatska. Co nás čeká?

Prázdniny jsou tady a jako již tradičně zamíří tisíce českých občanů na dovolenou do Chorvatska. Jaké můžeme očekávat pro letošní rok novinky?

Chorvatsko coby letní česká klasika letos (jako každý jiný rok) zaručeně přiláká největší množství českých turistů. Pro letošní rok de facto na cestě žádné vyloženě zásadní novinky nečekejte, ale pár zajímavých informací souvisejících s letošní sezonou se určitě nejde.

1) Chorvatsko je v EU

Počínaje první červencem se Chorvatsko stalo členem EU. Přesně tohle je zřejmě to nejdůležitější, co sezona 2013 přinesla, i když prozatím to pro českého turistu, respektive českého motoristu nic extra neznamená. Na první pohled se zdá, že na hranicích nebudou žádné kontroly, ale to není tak docela pravda. Chorvatsko totiž není v schengenském prostoru, takže se vám cestovní doklady zaručeně budou hodit. Jen pro připomenutí: už pár let lze jezdit do Chorvatska pouze s občankou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chorvatsko je od 1.7.2013 členem EU. Kontroly dokladů ale na hranicích stále zůstávají.

Kolony by ale přeci jen měly být na hranicích menší, protože zmizí celní kontrola. Dobře si pamatuji situace, jak mě celníci otravovali dotazy, kam jedu, co tam budu dělat a co vezu. Dva roky nazpět jsem pak měl i to štěstí, že mi přímo prohledávali auto, jestli prý nevezu nějaké zbraně. Ale to už je minulost. Na hranicích už bude pouze jedna kontrola.

Chorvatsko 2012: ENC, dvě trasy Praha - Záhřeb, tipy

Chorvatsko 2012: ENC, dvě trasy Praha - Záhřeb, tipy

2) Dálnice D1 v rekonstrukci

Další významná novinka se týká české hlavní dálnice. Na D1 probíhá rekonstrukce, což znamená dopravní omezení. Zatím situace na žádném z opravovaných úseků nebyla nijak kritická, jak se dopředu očekávalo, ale zdržením se v hlavních cestovních dnech určitě nevyhneme. Sluší se doplnit, že během léta se budou opravovat celkem čtyři úseky. Určitě se před cestou vyplatí zkontrolovat některý ze zdrojů, na kterém lze sledovat aktuální dění na D1 a podle situace případně zvolit jinou alternativu.

Modernizace dálnice D1: co, kdy, jak a proč

Modernizace dálnice D1: co, kdy, jak a proč

3) Kolem Tábora konečně po dálnici

Zajímavou alternativou k případně ucpané D1 může být cesta přes České Budějovice (tedy pokud zrovna nevyrážíte z Ostravy). Jak už asi víte, v pátek 28. června byla konečně otevřena dálnice mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, díky které se tak při cestě úplně vyhnete průjezdu městem, kde nebyla nouze o kolony a zdržení. Pokud pokračujete klasicky na Graz, pak na vás čekají dva zpoplatněné tunely. Jeden stojí 4,5 euro, druhý 8.

Kolem Tábora po dálnici už od 28. června

Kolem Tábora po dálnici už od 28. června

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V Chorvatsku si budete moci nově pořídit zařízení pro bezhotovostní platby ENC. Dostupné bude 24 hodin.

4) Dálniční poplatky

Na rozdíl od minulého roku se trochu změnily dálniční poplatky. Rakouská desetidenní známka už nestojí osm, ale 8,30 euro. Lehce upraven byl i ceník týkající se chorvatských poplatků. Daleko důležitější novinkou související s chorvatskými poplatky je ale systém ENC. Minulý rok jste si mohli tuto bezhotovostní možnost platby mýtného zařídit pouze na několika vybraných pobočkách, které navíc neměly z pohledu cesty do Chorvatska zrovna ideální otevírací dobu. Nově má být systém ENC dostupný na všech mýtnicích a to non stop. Bohužel mnoho informací na toto téma není, nicméně chorvatská kancelář cestovního ruchu tuto informaci ověřila a mělo by to tak být.

Ceny slovinské dálniční zůstávají stejné. Buď si můžete pořídit sedmidenní za 15 euro, nebo třicetidenní za 30 euro.

5) Ostatní

Stavba hlavní chorvatské dálnice vedoucí na jih se poněkud zasekla. Už předminulý rok to vypadalo, že k prodloužení až do města Ploče mnoho nechybí, ale nestalo se tak a žádný nový úsek se neotevře ani pro letošní sezonu. Pro zájemce o cestu až na úplný jih by ale mohla být užitečná poslední významná novinka. Poprvé od roku 2009 lze letět přímo z Prahy do Dubrovniku. Létá se po celou sezonu každé úterý. 
 

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků