Následně přišla automobilka s větší baterií nové konstrukce, kde se opět projevily problémy s degradací, protože vydržela ve výrobě jen dva roky.

Následně přišla automobilka s větší baterií nové konstrukce, kde se opět projevily problémy s degradací, protože vydržela ve výrobě jen dva roky.

S elektromobilem Leaf předběhl Nissan v roce 2010 dobu.

S elektromobilem Leaf předběhl Nissan v roce 2010 dobu.

Naštěstí Nissan po třech letech potíže odstranil a tyto automobily jezdí dodnes.

Naštěstí Nissan po třech letech potíže odstranil a tyto automobily jezdí dodnes.

avádění nových technologií se ale neobešlo bez problémů a jak byste očekávali, zlobila nejvíce baterie.

avádění nových technologií se ale neobešlo bez problémů a jak byste očekávali, zlobila nejvíce baterie.

Zavádění nových technologií se ale neobešlo bez problémů a jak byste očekávali, zlobila nejvíce baterie.

Zavádění nových technologií se ale neobešlo bez problémů a jak byste očekávali, zlobila nejvíce baterie.

Reklamace řešila výměnou za 40kWh sestavu určenou pro druhou generaci Leafu.

Reklamace řešila výměnou za 40kWh sestavu určenou pro druhou generaci Leafu.

135
Fotogalerie

Pět důvodů, proč si Češi nekupují elektromobily

Rovněž na autosalonu v Ženevě bude k vidění řada nových elektromobilů. Jejich nabídka se stále rozšiřuje, u nás ale zájem o ně stagnuje, nebo dokonce spíše klesá. Zajímali jsme se, proč tomu tak je.

1. Cena

Za nejlevnější nový elektromobil se musí v současnosti u oficiálních dealerů zaplatit nejméně 639 900 Kč. Jde přitom o elektrickou verzi Volkswagenu UP!, který lze s klasickým motorem koupit za 219 900 Kč, tedy o celých 420 000 Kč levněji. A to navíc jde o minivůz, který rozhodně většině lidí nepostačuje. Rodinné auto, například Nissan Leaf stojí ještě o 90 000 Kč více. Nyní je k mání od 730 000 Kč. Je to určitě jeden z hlavních důvodů, proč podíl elektromobilů na celkovém trhu s novými auty v České republice činil v loňském roce pouze osm setin procenta. V absolutních číslech šlo přesně o dvě stě aut.

2. Chybějící podpora

V řadě zemí jsou lidé a firmy pobízeni k nákupu bezemisních aut různými opatřeními. Od dotací snižujících faktickou kupní cenu až po opatření, která lidem zpříjemňují soužití s elektromobily. Máme na mysli například možné využívání pruhů pro autobusy a taxíky, bezplatné parkování, možnost jezdit bez dálniční známky a podobně.

Zatím u nás víme o jediném praktickém opatření v tomto duchu. Hlavní město Praha totiž po zaregistrování vozu a zaplacení jednorázového poplatku umožňuje řidičům elektromobilů bezplatné parkování i v modrých zónách placeného stání.

3. Malý dojezd na jedno nabití

Statistiky sice uvádějí, že většina lidí v Evropě neujede denně více než padesát kilometrů a na to by měl stačit dojezd každého nabízeného elektromobilu. Jenže, Česko není rovinaté jako například Holandsko a občas, třeba jako letos v lednu je nutno v autě docela intenzivně topit. A to se pak dojezd z avizovaných třeba 180 kilometrů lehce sníží i pod stovku. 

Pokud tedy nějaká maminka žijící v satelitním městečku potřebuje ráno v hustém provozu odvézt děti do školky nebo školy v centru města, pak se vrátit domů nebo do práce, zase pro děti přijet, odvézt je domů a třeba ještě na kroužky nebo do sportovních oddílů, může se jí lehce stát, že bez průběžného dobíjení se do svého definitivního cíle večer nedostane. Tedy, samozřejmě, pokud nemá k dispozici vůz Tesla s obrovskými bateriemi a s cenou v řádech milionů. 

Parametr dojezdu se ale průběžně vylepšuje a do několika let budou běžně k mání elektromobily s faktickým dojezdem kolem 3 - 4 stovek kilometrů.

4. Velmi řídká síť dobíjecích stanic

Energetický gigant ČEZ sice svoji podporu elektromobilitě vyhlašuje kde může, faktem ovšem je, že v současnosti je v České republice pouze 25 rychlodobíjecích stanic. Tedy těch, kde lze použít dobíjecí výkon 50 kW umožňující doplnění baterie na 80 procent během zhruba půl hodiny. To pak vede k tomu, že se často u těchto rychlodobíječek tvoří fronty čekajících vozidel. Navíc, pro připravovaná auta s velkými bateriemi jsou i tyto stanice příliš pomalé.

Existují pak ještě stovky dalších "slabších" dobíjecích stanic, ale u nich musíte postát minimálně dvě hodiny, aby to z hlediska dojezdu mělo nějaký smysl. Síť veřejných stanic je nutná, protože ne každý (například obyvatel sídliště) má možnost svůj elektromobil dobíjet doma. 

DSC_0627.JPGDSC_0629.JPGDSC_0630.JPG

Typy dobíjecích zástrček

5. Různé standardy

I když se o tom mluví již několik let, stále se jednotliví dodavatelé nedomluvili na společném standardu placení za odebranou elektřinu. Takže je třeba mít svůj čip od ČEZu a další třeba od PRE. Zatímco u ČEZu bez DPH nyní platíte pouze paušál 450 Kč měsíčně ať čerpáte kolik chcete, PRE zasílá fakturu s vyúčtováním odebrané elektřiny (cena za 1 kWh je aktuálně 2,50 Kč bez DPH), dále platíte měsíčně paušál za čip 30 korun a konečně, pokud u stojanu zastavíte na delší dobu než jsou dvě hodiny, budete za každou další minutu platit dvacetník.

Další problémy jsou spojené s různými typy dobíjecích zásuvek. Ty jsou totiž v Evropě používané tři - Combo, Mennekes a CHAdeMO. Ne ke všem stojanů se tedy s konkrétním elektromobilem můžete připojit. Proto se také na stránkách ČEZ objevila před nedávnem tato zpráva: "Vážení zákazníci, majitelé a řidiči elektromobilů značky Tesla, rádi bychom vás požádali o kontrolu vašeho adaptéru pro dobíjení v síti našich rychlodobíjecích stanic. Od dodavatele rychlodobíjecích stanic, společnosti ABB ČR, jsme obdrželi upozornění, že dobíjení vozů Tesla při použití neautorizovaných adaptérů může způsobovat vady na konektorech CHAdeMO." Celé znění zprávy i s obrázkem špatného a správného adaptéru najdete zde.

Obsáhlou galerii zobrazující elektromobily, které již jsou dostupné na tuzemském trhu s novými auty i ty, které tu zřejmě jednou také budou, si můžete prohlédnout zde:

P90133073.jpgP90133075.jpgP90133078.jpg

Doporučujeme

Články odjinud