Perlička: víte jak na tom byla Škoda v roce 1991?

30 komentářů

JirkaK
15. června • 0:00

Pokud se matně pamatuju, zmíněná daň 51500Kčs byla daň z obratu. Ještě větší byla na elektroniku - TV Color 416 stála asi 16 tisíc, video Avex (licenční Philips) kolem dvaceti, kompaktní věž z Tesly Přelouč osm, CD přehrávač taky kolem osmi, cédéčko pětikilo. To při průměrném platu kolem třech tisíc čistého (já neměl v 89 roce ani dva). Daň byla víc jak polovina z ceny.
Stodvacítky se v půlce 80. let už dost těžko prodávaly, dodneška si pamatuju na plac Mototechny v Hradci, kde stály stovky aut celé měsíce a možná i roky, špinavé, pod širým nebem. A to se jinak daly koupit jen Dacie, Oltcity, sem tam nějaký protekční žigulík, a pro ty co nevěděli co s prachama, byly těsně před revolucí k mání Daewoo Racery za 180 tisíc. A pak přišly favority, to bylo davové šílenství. Motor vepředu, pět kvaltů, páté dveře a kufr vzadu, super auto!!!!
Na to vybírání jména si taky trochu pamatuju, tuším že se to řešilo málem i politicky, protože občas přišel i nějaký návrh typu Škoda Bastard :-D

mida
15. června • 16:33

jojo taky si na ty časy pamatuju, v Boleslavi byl v letech 81-83 plnej každej volnej plácek, kde se dalo "upícjnout alespoň pár aut. Pamatuju, jak byly klíčky jednoduše přidělaný vázacím drátkem k masce, stačilo málo a... v 86 jsem začínal s platem 1560,- Kčs čistýho a to už bylo něco, někteří moji spolužáci dostávali 980,- Kčs!!! Na idnes je "obchodní dům" kde si můžeš připomenout tehdejší nabídku vyspělého socialistického hospodářství, doporučuji nejen oddělení auto-moto.

lehti
15. června • 19:56

kde to tam najdu, sím?

mida
15. června • 23:32

je to na ekonomika.idnes.cz si v menu vlevo najdi "speciály" a tam si vyber - je tam samoobsluha i obchoďák - užij si to ;-)

lehti
17. června • 21:43

Díky

Leonardo Cupranek
14. června • 13:48

No článek je to zábavný. Ale nebojte, opět se dočkáte...Dokonce mi některé současné články přijdou ještě socialističtější. Ty o tom, jak každý člověk má NÁROK na důstojné bydlení, lékařskou péči, vzdělání (za cizí peníze). Ty o tom, jak je kde co potřeba dotovat. Ty o tom, jak je dobře, že EK stanoví ty správné ceny roamingu. Ty o tom, jak je třeba odškodnit nepojištěné oběti povodní, tupé klienty kampeliček, atd... Ty o tom, jak se ze všech privatizovaných nemocnic stanou luxusní sanatoria pro boháče. Ty o tom, jak nezbytná a nezastupitelná je role státu v milionech oblastí. Ty o tom, jak trh neumí řešit prakticky nic a jen moudrý, osvícený, nezištný a nezkorumpovatelný nadčlověk (úředník/politik) nejlépe ví, co je pro koho dobré (a to mu vnutí) a co špatné (a to mu zakáže). Ty o tom, jak je potřeba zdaňovat bohaté a "vyrovnávat sociální rozdíly", atd... Vše toto jsou socialistické články. Kdyby někdo něco podobného napsal v USA před 100 lety, považovali by to za v tip a před 50ti by ho zavřeli za podporu komunismu a neamerickou činnost. Ale časy se mění, demokracie se neodvratně mění na ByrokratoSociálDemogracii, cesta k socialismu je (při zachování systému) nezvratná. Blbých, nezodpovědných a líných bude vždy více, než pracovitých a zodpovědných (notabene když sociální peřinka k nezodpovědnosti přímo motivuje a pracovitost trestá). Prostě idylka - až na to, že ekonomické zákony nepřestanou platit jen proto, že si to přeje demokratická většina či EK. Takže soudruzi: donekonečna to takto NEPŮJDE.

RadekP
14. června • 21:54

no je to bohužel pravda, dnešní články mají sice současný styl, používají moderní obraty, slovní spojení na která jsou lidé zvyklí, ačkoli jim nemusí plně rozumět ... ale socialismus čpí skoro odevšadstátní zdravotnictví, státní ovocné svačiny, státní školství, státní internet zdarma ... a na slovo "zdarma" lůza slyší, a nechápe, že "zdarma" od státu znamená 10x přeplacené

NovoCZ
14. června • 18:24

Leonardo, máš naprostou pravdu, jenže s tzv. demokracií to jiný směr nikdy mít nebude. Ti co maj plnou hubu demokracie (samozřejmě ve svém zájmu) by si měli uvědomit, že ta původní starověká demokracie spočívala v tom, že volili občané, a občanem se nestal jen tak někdo, jen ten co vzorně plnil své občanské povinnosti ... Jenže oni si to bohužel uvědomují, proč by to brali na vědomí, když se jim to nehodí ... Já prostě nechápu, jak může o tom kdo vládne rozodovat někdo, kdo státu nic nedává, jen od něj bere. To je v běžném životě přece střet zájmů. Vždyť ten kdo vládne v podstatě nedělá nic jiného než že rozděluje peníze, tak ho logicky může volit jen ten, kdo mu ty peníze dává (i když ani nechce, ale to už je jiná otázka). Navíc v poměru, kolik státu dává. To by pak bylo vše jinak ...

Polovnik
14. června • 18:38

Jasně.
A pak ti superplatiči odhlasují, že lidem co 30 let platili i na ně, ale teď už neplatí se vezme veškerý majetek, udělají se z nich otroci, a po smrti se do jejich kůže zabalý bible Kapitalizmus Pro Největší Čuráky.
Jen pozor, aby v tom nerovnoprávném postavení neskončili i ty statisíce podnikatelů co jsou neustále ve ztrátě, a na daních platí sotva tolik jako mentoši s minimální mzdou.

Leonardo Cupranek
14. června • 19:24

Souhlasim = jsem pro to, aby se neplatilo NIC. Jestli někdo někomu chce své peníze dobrovolně dávat, tak nechť. Tomu se říká charita a je to chválihodné.
Jinak ale ať je vše soukromé a ať si každý platí ty služby, které konzumuje.Jeden by neměl mít právo rozhodovat o životě a majetku druhých - a to ani z titulu, že platí větší daně. Nicméně dnešní situace, kdy ti, kdo jen berou, rozhodují o tom, kolik kdo na ně bude platit, je NAPROSTO NEAKCEPTOVATELNÁ !

Vantage
14. června • 19:23

A je to tady: diskuze se siciálním podtextem a... Leo is back...Teď už zbývá jen HUF tuner a můžem to všichni zabalit....

Leonardo Cupranek
14. června • 20:19

Bohužel v situaci, kdy byrokracie rozhoduje o každym pšouku, kdy stát každého produktivního jedince obírá o VĚTŠINU příjmu, kdy prakticky každý parazituje na každém, kdy prakticky žádný aspekt lidského života neuniká regulačním a přerozdělovacím choutkám politiků.... ... v takové situaci je bohužel každé téma, i to nejodbornější, zároveň politickým. Bohužel.

RRRT
14. června • 11:59

Pamatam na tie casy :-)) Dokonaca, ked vyhlasili sutaz v SM, ze ako sa bude nove auto volat. Aj som poslal par navrhov, ale nakoniec vybrali nazov Favorit, tak ako sa volal moj bicykel :-P
Ale z toho clanku je stale citit este socializmus. Este chceme viac clankov takychto.

Tonda
14. června • 14:48

Pametas si teda dost blbe! :-P Ve SM totiz vybrali naprosto prihrate zenske nazvy, uz radsi ani nehodlam vzpominat, co za humus to byl (zrejme ale jmeno manzelky sefredaktora)... A ja si to pri sve skleroze pamatuju proto, protoze jsem na korespondaku posilal prave nazev FAVORIT, co si nakonec zvolili sami ve Skodovce a nikoliv podle me (doufam ;)) nebo dnes uz davno zkrachovalem vyrobci jizdnich kol z Rokycan, jak si myslis Ty, ale podle drivejsiho modelu Skodovky, v cemz pak pokracuji vsechny dalsi nazvy modelu dodnes (mimo Roomstera, ale ten ani jako auto nevypada, ten se nepocita ;-)).BTW je zajimave, ze nikdo z diskutujicich tady si nepovsiml hlavni naplne toho clanku, kterou je velice naivni predstava autora clanku, ze po prichodu LidovehoVozu (VW), zacne Skodovka prodavat za adekvatni sumy (zlevni) a pro nasince dokonce nabidne priznivejsi cenu nez pro zahranicni trhy, a pritom v realu je to presne naopak! :-D

Jony
15. června • 0:17

to Tonda: muzes mi ukazat nejaky historicky model Skoda Fabia ??? :-O:-O:-O

Tonda
15. června • 15:24

OK, pro rypaly, jedna se o reinkarnaci (ci spis parazitovani) nazvu: Favorit, Felicia, Octavia, Superb, Tudor a Laurin & Klement. Dost na to, jaka je to IMHO trapnost a nedostatek invence ze strany automobilky bez jakekoliv navaznosti takto oznacovanych modelu... Je trebaa ale rict, ze toto se v mensi mire delo i za totace (napr. Rapid). Jinak docela se divim, ze se dneska skodovka neprizivila taky napr. na oznaceni Popular, naproti tomu chapu, proc se zadna nova skodovka nebude jmenovat Faeton... :-D BTW "faeton" je druhove oznaceni pro typ lehkeho kocaru nebo typ sportovni karoserie se sklapeci strechou (presne jako ta Skoda 422 z roku 1930), takze moc nechapu, kteryho trotla z VW napadlo dat tenhle nazev autu, ktere je presny opak vyznamu toho slova. :-O

mida
15. června • 16:23

faeton je možná to, co tvrdíš, ale Phaeton je jméno syna řeckého boha slunce. Ten německej soudruh není tak přízemní, jak si myslíš ;-)

Ekodlak
14. června • 17:30

Jestli si to dobře pamatuju, tak v té čtenářské anketě to tenkrát "vyhrál" název Laura.
A Škoda ho až nyní využívá jako název pro oktávku v Indii:http://www.iloveindia.com/cars/skoda/skoda-laura.htmlhttp://www.skoda-auto.co.in/laura.html

Tonda
15. června • 15:29

Pamatujes si to velmi dobre, tadyhle se o tom neco malo pise (i o dalsich repasovanych nazvech skodovek):
http://www.kamvbrne.cz/automedia4.php

Tonda
15. června • 15:36

Sorry jeste mala perlicka - na tom vyse zminovanem strojirenskem veletrhu v Brne, jsem na svetove premiere Favorita osobne byl (pres ty davy jsem se jako kluk jen stezi proboxoval bliz, abych auto apson zahledl na vlastni oci ;-)), dokonce jsme ziskal i propagacni materialy vcetne plakatu, kde jeste neni pouzit nazev FAVORIT, ale jen ciselne oznaceni - mam ho doposud vylepeny na dverich. B-]

olina
14. června • 10:48

to som nepochopil z toho textu, prečo išlo štátu z každého favorita 51500kčs? a rabat bol iba 700,-?

olina
14. června • 10:49

aha tak nič, už som si všimol, že je to 40 a nie 4% :-))

m
14. června • 8:45

krasny pocteni, vic takovych, zejmena clanky vychazejici pri uvedeni favoritu, dodnes si pamatuju jejich kampan, jeden tejden fotka blinktu, druhej zrcatka, a pak v televiznich novinach hlavni zprava dne a modra metaliza v plny krase... :-)

ITTI
14. června • 10:54

No vidiš, zítra třeba redakce napíše,že se Škodě daří,kolik prodala a zase bude křik o stádním chování národa od nějakého jedince ze stáda,takže ať se napíše cokoliv,je to vždy špatně...v malém česku tutově.B-] Někteří lidé se živí tím,že se pídí o kamufkĺovaných modelech a kouzelné je to např. na auto.cz, kde se mrskne fotka a pod ní nekonečná diskuse o designu...:-D:-D:-D a GTI napíše,že nejlepší je stejně "Apoštol", tj. VW Passat a je z toho román:-(

neodborník
14. června • 11:23

To odhalování po částech si také pamatuju, mně se to líbilo. Myslíte, že to byla dobrá strategie, nebo špatná, abych byl v obraze, protože automobilky to dnes u některých svých nově uváděných modelů dělají dost podobně. Na tehdejší dobu to zas tak špatné auto nebylo ( v porovnání s Fiatem Uno, Peugeot 205, Opel Corsa, Ford Fiesta,...), ale nebýt VW, tak se Favorit možná vyrábí dodnes, nebo by spíš už dnes žádné Škody nebylo.

mates
14. června • 16:18

strategie?? v ty dobe naprosto zbytecny slovo, bylo to v podstate jediny mozny auto pro rodinu kdyz pominu dojizdeni vyroby 125ky a nejky ty lady apod. takze se na ni cekalo mesice, barvu sis nevybral ale dostal tu co prisla atd., a to zoprazovanni po castech nebyl marketing ale pycha tehdejsi diktatury ze budujici soudruzi vyvinuli novy vuz, asi tak...

supersoul
14. června • 2:43

Je videt, ze rok je malo, aby se novinari zbavili "budovatelskeho" stylu psani ;-)

Karel
14. června • 7:20

no roky jsou to skoro dva :-) Ale úplně bych nesouhlasil - to spíš tón ředitele Škody byl úsměvný ..
Nicméně už jen to že takové články vycházely - tzn. články, které přímo zpochybňují ceny jediného vozu bývalé ČSSR a zamýšlejí se nad ekonomickou situací obyvatel ČR - a navíc kritizují stav autoparku v ČR - už v tom byla svoboda, která před listopadem nepřicházela v úvahu ... je ale samozřejmě pravda, že na dnenšní dobu článek působí poněkud křečovitě :-)

P800
14. června • 8:13

Ano, 14 měsíců jsou skoro dva roky.. a nebo taky skoro deset let, ne? :-/

XIDEX
14. června • 6:41

Taky sem si toho vsimnul :-))

Doporučujeme

Články odjinud