Péče o karoserii aneb Nenechte si sežrat auto!

Máte před sebou další ze série zimních témat, které se tentokráte věnuje péči o karoserii. V zimním období je váš vůz více náchylnější na změnu klimatu a působení různých vlivů, proto bychom několik základních faktů neměli opomenout.
Péče o karoserii aneb Nenechte si sežrat auto!

Z pohledu motoristy vypadá příchod zimy stále stejně. Jakmile se v kalendáři objeví měsíc listopad, rozběhne se na stránkách všech odborných i neodborných časopisů masivní kampaň s otřepaným názvem, která rok co rok masíruje řidiče ke koupi zimních pneumatik, přesvědčuje je o správnosti té či oné teorie.

Když se pak zmatený a infarktem pokoušený řidič odhodlá výzvy uposlechnout, utratí minimálně dvě průměrné výplaty za přípravky, u nichž výrobce garantuje svým životem funkčnost za všech okolností. S hřejivým pocitem u srdce a prázdnou kapsou tak dorazíte v minus třiceti ke svému autu se zamrzlými zámky.

Stoprocentně přesvědčeni, že za dvě minuty vyrazíte vstříc domovu, je polijete skvělým rozmrazovačem za dvě stě korun. Bohužel zjistíte, že rozmrazovač smyl pouze špínu se dveří, takže si někde seženete fén a řešíte to postaru. Tento nepříjemný incident vás ale neodradí, takže úspěšně obutí do zimního míjíte při první sněhu desítky supermanů, kteří zřejmě ovlivněni podobnou událostí s rozmrazovačem, odmítli všechno jako reklamu – jezdí na letních, škrábají zmrzlou vodu ze skla, snad i chladičem jim proudí obyčejná voda.

Samozřejmě - zdaleka ne všechno funguje přesně tak, jak tvrdí výrobce. Zkuste ale zdolat Mount Everest v plavkách a mokasínech. Na co boty, na co teplá zimní bunda. PR je přece všude kolem nás. Nebo ne?

„Sůl nad zlato“

Sůl na vozovce není jen náš přítel. Na jedné straně s její pomocí sice dorazíme bezpečně do zaměstnání, na straně druhé se nám její ulpívající zbytky pustí nemilosrdně do požírání karoserie a podvozku. Obzvláště pečlivě si sůl pohraje s hliníkovými částmi a lakem, které jsou po skončení jejího řádění doslova k nepoznání. Další solí narušené části podstatně rychleji podléhají jinému destruktivnímu živlu - korozi.

Mimo soli se na zimních vozovkách potkáváme s dalšími posypovými materiály jako například štěrkem či kamínky, které se nám sice nezakousnou do podvozku/karoserie, nicméně následky jejich negativního působení jsou v konečném důsledku stejné jako u soli. Odstřelující kamínky nám totiž otloukají podvozek a samozřejmě také lak karoserie. Místa zbavena laku jsou pak více náchylná korozi. Jak se tomu bránit?

Když nemáte „pozink“

Existuje poměrně snadné a finančně nenáročné řešení, jak své auto před zmíněnými nežádoucími vlivy ubránit. Spočívá v nastříkání podvozku speciálním přípravkem na bázi kaučuku. Ten po zaschnutí vytvoří gumový film, který auto chrání nejen před odskakujícími kamínky, ale také nenasytnou solí. Na gumovou vrstvu se po jejím zaschnutí může nanést jakýkoliv tmel či barva.

Nejčastěji se tato metoda používá u starších a levnějších automobilů, které nemají pozinkovanou karoserii. Zde je dobré pravidelně kontrolovat stav nástřiku a včas ho dle míry jeho poškození obnovit. Asi každý karosář by vám řekl, že z devadesáti procent opravuje shnilé prahy a podlahu, takže se zmíněný nástřik určitě vyplatí.

Když „pozink“ máte

Zřejmě se příchodem zimy, co se týče péče o karoserii a podvozek, moc nezabýváte. Do jisté míry se to dá pochopit, neboť sůl ani kamínky vás kvůli korozi trápit nemusí - sůl si na vás vyláme zuby a kamínky - ty vám „pouze“ oprýskají barvu. Navíc vám výrobci automobilů usnadňují práci tím, že své výrobky stále častěji ochranným nástřikem (velice podobným tomu gumovému) vybavují již ve výrobě.

Nicméně i přes všechna ochranná opatření výrobce můžete i vy bez skrupulí zavést svůj automobil někomu, kdo vám podvozek ošetří, aniž byste si po pár dnech rvali vlasy kvůli vyhozeným penězům. On totiž i váš pozinkovaný miláček může nést na sobě díly, které se pozinkování vyhnuly a jsou tudíž náchylné korozi. Navíc nástřikem zabráníte otloukání barvy.

Na trhu najdeme samozřejmě množství ekvivalentů zmíněného kaučukového nástřiku. Obecně však s nimi nejsou tak dobré zkušenosti. Většinou se oloupou nebo rychle oprýskají. Asi nejideálnější variantou je gumový nástřik posléze ještě natřený antikorozní barvou.

Mnozí výrobci automobilů řeší problém koroze svých produktů vskutku elegantně. Inspirování zřejmě bakelitovým Trabantem, začali určité díly automobilu nahrazovat plasty. Dnes tak není problém narazit na plastový blatník nebo třeba plastovou kapotu.

Pozor! Poměrně často se na silnicích objevují kutilové, kteří v rámci domácích úprav svého plechového miláčka, natřou brzdové trubky různými speciálními barvami určenými pro ochranu podvozku. Při kontrole v servisu ale díky tomuto kroku mechanik nepozná, zda jsou trubky rezavé, takže se majiteli vozu může v průběhu jízdy stát, že mu najednou trubka praskne a brzdy přestanou fungovat.

Bolavé dutiny

Ačkoliv ošetření dutin automobilu nesouvisí nutně s příchodem zimy, alespoň letmo se o něm přece jen zmíním. Dutá místa karoserie automobilu si určitě zaslouží naši pozornost. Pokud vám totiž začnou rezivět dveře, můžete si být jisti, že zárodek koroze skrývá některé z jejich dutých neošetřených míst.

Zabránit korozi v tomto případě můžeme, necháme-li dutiny vystříkat antikorozní látkou. Doporučení, jak často dutiny ošetřovat, se dost různí. Průměrem vychází každé tři roky. Mnozí z karosářů dokonce doporučují u aut s nepozinkovanou karosérií vystříkat dutiny ihned po koupi vozu.

Stárnoucí těsnění

Teploty pod nulou, padající sníh, popřípadě mrznoucí déšť mohou výrazně poškodit pryžová těsnění oken a dveří. Abychom se poškození vyhnuli, ošetříme je silikonovým olejem. Pro dlouhodobou ochranu je nejlepší použít přípravky vyrobené na bázi glycerinu. 

Pohyblivé části

Záleží pouze na vás, zdali se rozhodnete provést výměnu pohyblivých dílů před zimou či po ní. Někteří odborníci doporučují výměnu před zimou kvůli bezpečnosti, jiní naopak tvrdí, že je vhodnější vyměnit pohyblivé díly až po jejím skončení, aby se v průběhu zimy nevytloukly.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků