Pavel Turek pro AutoRevue.cz: F1 zrychlí zadní křídlo a KERS

Z technických novinek je v nadcházejícím šampionátu formule 1 asi nejvýznamnějším prvkem nastavitelné zadní křídlo. Proti loňsku naopak z vozů zmizely jiné aerodynamické doplňky, jakými byly difuzory a nastavitelné přední křídlo. Vedení formule 1 se snažilo nejprestižnější automobilový seriál zatraktivnit a k tomu má pomoci právě zadní křídlo v kombinaci se systémem KERS.

„Sklon zadního křídla si budou jezdci určovat sami pomocí zařízení na volantu. Berou tak ve větší míře strategii závodu do svých rukou, protože nastavením křídla mohou reagovat na situace v závodě,“ řekl AutoRevue.cz v exkluzivním rozhovoru znalec prostředí F1 Pavel Turek.

Po nastavení křídla se bude snadněji předjíždět

„Nastavování zadního křídla má umožnit snadnější předjíždění, ale má své limity. Jezdec ho může použít jen v případě, když je ztráta na soupeře, jehož chce předjet, menší než jedna sekunda. Zároveň to musí být v území, které je k tomu určené. Obvykle to bude čárami vyznačený úsek na rovince, kterou komisaři před velkou cenou určí,“ vysvětloval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záběry z posledních testů - zleva: Alonso (Ferrari), Schumacher (Mercedes) a Webber (Red Bull)

Celý systém bude napojený na centrální pult ředitele závodu. Ve chvíli, kdy jezdec splní požadavky pro manipulaci, elektronika mu dá pokyn a proces se zaktivuje. Zadní křídlo pak může překlopit do jiné polohy. Tím se zmenší odpor vzduchu a rychlost monopostu se zvýší asi o 10 km/h. Křídlo se vrátí do původní polohy ve chvíli, kdy pilot začne na konci rovinky brzdit.

Výkon vzroste o osmdesát koní

KERS (systém rekuperace kinetické energie) je zařízení pro uchování energie, kterou vozy ve formě tepla ztrácejí při brzdění. Tato energie je nasměrována do elektromotoru, kde je konvertována na elektrickou energii. Ta se pak uloží do baterií a z nich se uvolní ve chvíli, kdy jezdec potřebuje, aby auto akcelerovalo. Stiskem tlačítka se výkon může zvýšit o 80 koní. Efekt se dá využívat v několika krátkých okamžicích, nebo najednou během šesti sekund. Největší využití má při startu.

„Závodník může systém uvést do chodu ve stejném momentu jako nastavitelné zadní křídlo. Pak se rychlost ještě zvětší. Záležet ale bude na taktice jezdce. KERS smí totiž použít kdekoli během jednoho okruhu. Jeho zapojení přinese zrychlení zhruba tři desetiny sekundy,“ upozornil Turek.

„Nevýhodou systému je jeho hmotnost. Váží totiž až pětatřicet kilogramů, a tudíž jsou ve výhodě lehčí piloti. KERS byl oříškem pro konstruktéry, neboť ho bylo nutné kvůli těžišti umístit co nejníže a co nejvíc do středu monopostu. Jsou ale stáje, které ho nemají. Jednoduše si ho z finančních důvodů nemohou dovolit,“ poznamenal.

Poprvé byl KERS zavedený v roce 2009 a jeho vývoj stál týmy obrovské prostředky. Některé se proto rozhodly pro jeho komerční využití. Například stáj Williams dodává hybridní model značce Porsche. Další informace na f1sports.autorevue.cz

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Poslední dny před Velkou cenou Austrálie pózovali Felipe Massa a Fernando Alonso s modelkou, Sebastian Vettel se přátelil na farmě s ovčím stádem a Mark Webber si všechno fotil (zleva)

 

bazar

Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 823 km
Cena: 320 000 Kč
Mercedes GLA 2,1
Rok výroby: 2017
Stav: 14 855 km
Cena: 800 000 Kč
Mercedes Sprinter 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 193 078 km
Cena: 245 000 Kč
Mercedes Citan 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 120 670 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků