Pavel Turek pro AutoRevue.cz: F1 zrychlí zadní křídlo a KERS

Z technických novinek je v nadcházejícím šampionátu formule 1 asi nejvýznamnějším prvkem nastavitelné zadní křídlo. Proti loňsku naopak z vozů zmizely jiné aerodynamické doplňky, jakými byly difuzory a nastavitelné přední křídlo. Vedení formule 1 se snažilo nejprestižnější automobilový seriál zatraktivnit a k tomu má pomoci právě zadní křídlo v kombinaci se systémem KERS.

„Sklon zadního křídla si budou jezdci určovat sami pomocí zařízení na volantu. Berou tak ve větší míře strategii závodu do svých rukou, protože nastavením křídla mohou reagovat na situace v závodě,“ řekl AutoRevue.cz v exkluzivním rozhovoru znalec prostředí F1 Pavel Turek.

Po nastavení křídla se bude snadněji předjíždět

„Nastavování zadního křídla má umožnit snadnější předjíždění, ale má své limity. Jezdec ho může použít jen v případě, když je ztráta na soupeře, jehož chce předjet, menší než jedna sekunda. Zároveň to musí být v území, které je k tomu určené. Obvykle to bude čárami vyznačený úsek na rovince, kterou komisaři před velkou cenou určí,“ vysvětloval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záběry z posledních testů - zleva: Alonso (Ferrari), Schumacher (Mercedes) a Webber (Red Bull)

Celý systém bude napojený na centrální pult ředitele závodu. Ve chvíli, kdy jezdec splní požadavky pro manipulaci, elektronika mu dá pokyn a proces se zaktivuje. Zadní křídlo pak může překlopit do jiné polohy. Tím se zmenší odpor vzduchu a rychlost monopostu se zvýší asi o 10 km/h. Křídlo se vrátí do původní polohy ve chvíli, kdy pilot začne na konci rovinky brzdit.

Výkon vzroste o osmdesát koní

KERS (systém rekuperace kinetické energie) je zařízení pro uchování energie, kterou vozy ve formě tepla ztrácejí při brzdění. Tato energie je nasměrována do elektromotoru, kde je konvertována na elektrickou energii. Ta se pak uloží do baterií a z nich se uvolní ve chvíli, kdy jezdec potřebuje, aby auto akcelerovalo. Stiskem tlačítka se výkon může zvýšit o 80 koní. Efekt se dá využívat v několika krátkých okamžicích, nebo najednou během šesti sekund. Největší využití má při startu.

„Závodník může systém uvést do chodu ve stejném momentu jako nastavitelné zadní křídlo. Pak se rychlost ještě zvětší. Záležet ale bude na taktice jezdce. KERS smí totiž použít kdekoli během jednoho okruhu. Jeho zapojení přinese zrychlení zhruba tři desetiny sekundy,“ upozornil Turek.

„Nevýhodou systému je jeho hmotnost. Váží totiž až pětatřicet kilogramů, a tudíž jsou ve výhodě lehčí piloti. KERS byl oříškem pro konstruktéry, neboť ho bylo nutné kvůli těžišti umístit co nejníže a co nejvíc do středu monopostu. Jsou ale stáje, které ho nemají. Jednoduše si ho z finančních důvodů nemohou dovolit,“ poznamenal.

Poprvé byl KERS zavedený v roce 2009 a jeho vývoj stál týmy obrovské prostředky. Některé se proto rozhodly pro jeho komerční využití. Například stáj Williams dodává hybridní model značce Porsche. Další informace na f1sports.autorevue.cz

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Poslední dny před Velkou cenou Austrálie pózovali Felipe Massa a Fernando Alonso s modelkou, Sebastian Vettel se přátelil na farmě s ovčím stádem a Mark Webber si všechno fotil (zleva)

 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků