Páté kolo u vozu mohlo způsobit revoluci v parkování. Řidiči jej ale právem zavrhli

Systémy, které vám ulehčí parkování i v docela těsných prostorech, dnes už nejsou ničím převratným. Jenže s parkováním potřebovali řidiči pomoct už v 50. letech. Tehdy se objevil jeden velice zajímavý nápad parkovacího systému.

Přeneste se do USA padesátých let minulého století a ocitnete se v období rychle stoupající poválečné ekonomiky a raketového vzrůstu automobilového průmyslu, který snad neměl žádné zábrany. Vždyť právě v tuto dobu některé automobilky experimentovaly například s vozy poháněnými proudovými motory, v autech se objevovala výbava, o které jsme si mohli v Evropě jenom zdát, a hlavně, vlastnictví stylově vypadajícího auta byl prostě trend.

Své nejrychlejší auto si SSSR nechal pro sebe. Síly s konkurencí raději nepoměřilo

Své nejrychlejší auto si SSSR nechal pro sebe. Síly s konkurencí raději nepoměřilo

Tomu se podřídily samozřejmě i automobilky a éra stále vyšperkovanějších vozů s ploutvemi, stylovými světlomety, pastelovými barvami jela naplno. Americká auta se ovšem také pořád zvětšovala jak uvnitř, tak navenek, a v těchto letech začaly po silnicích jezdit stále větší a větší koráby.

Pořádné auto si mohlo s nadsázkou dovolit stále více lidí, ale ne každý už s ním uměl náležitě manévrovat, hlavně když došlo na parkování. A nepříjemnosti byly o to větší, jakmile došlo na podélné parkování vašeho chromem obaleného zázraku s dlouhou zádí do řady aut na bulváru.

Patent z roku 1932

Vynálezce Brooks Walker možná vycítil správnou příležitost anebo prostě taky nebyl kdovíjakým mistrem v podélném parkování. Na začátku 50. let již chystal funkční verzi parkovacího systému, který měl mimochodem už od roku 1932 řádně patentován a připravený na výkresu.

Sir Vival měl být první opravdu bezpečný vůz. Po jeho tvůrci se slehla zem

Sir Vival měl být první opravdu bezpečný vůz. Po jeho tvůrci se slehla zem

Při zpětném pohledu je samotná myšlenka vskutku jednoduchá. Walker se rozhodl do zádi vozu umístit napříč páté kolo, jež dokázalo autem pohybovat do stran. Díky tomu se řidič nemusel obtěžovat složitým kličkováním u parkovacího místa, ale jednoduše přídí zajel do volného prostoru, tlačítkem či páčkou vysunul poháněné páté kolo, které záď nadzvedlo a vůz krásně zarovnalo ke krajnici. Celý způsob je ostatně ukázán tady na videu:

Po technickém rozebrání patentu zjistíte, že ono páté kolo se na kyvném rameni nachází v kufru auta, případně až za zadním nárazníkem. Kolo lze v případě potřeby použít i jako rezervu. Nicméně při parkování je řidičem spuštěna hydraulická pumpa, která přes rozměrnou pístnici tlačí kolo k silnici, až nakonec zvedne zadní nápravu ze země.  

Pohon mechanismu se pak v rámci několika vyrobených prototypů lišil. U některých bylo páté kolo hnáno řetězovým převodem od kardanu nebo poloosy. U dalších se zase využívalo dřevěného kola, jež bylo opřeno o pravou zadní pneumatiku a přes řemenový převod roztáčelo páté kolo. V každém případě ale systém využíval otáčky od různých členů na zadní nápravě.

Melkus RS 1000 vycházel z vysmívaného Wartburgu. I s dvoutaktem uměl 210 km/h

Melkus RS 1000 vycházel z vysmívaného Wartburgu. I s dvoutaktem uměl 210 km/h

Směr otáčení kola se u Walkerova nápadu ovládal v závislosti na zařazené rychlosti převodovky. Při kvaltech pro jízdu vpřed se záď auta otáčela proti směru hodinových ručiček, u zařazené zpátečky zase naopak. Pro zastavení pak stačilo normálně zabrzdit.       

Úspěch se nedostavil

Bohužel, jak to někdy u zdánlivě převratných nápadů bývá, i Walkerův parkovací systém měl jisté nedostatky a jeho používání si vyžádalo docela velký kompromis. Řeč je samozřejmě o prostorové náročnosti celého mechanismu. Dokonce u normálně obrovských zavazadelníků tehdejších „Amerik“ totiž systém zabíral vlastně celý kufr. A to rovněž u prototypů, jež měly samotné kolo umístěné venku mezi nárazníkem a karoserií. Očekávaný zájem od samotných automobilek či zákazníků se tak nedostavil.

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Nepomohla ani propagace na několika autosalonech či v tisku. Přišla rovněž myšlenka, že by se systém pod názvem „Park Car“ prodával jako univerzální výbava, kterou si zákazníci jednoduše nechají namontovat do svého vozu. Cena se měla pohybovat okolo 175 dolarů, tedy v dnešní době s přihlédnutím na inflaci za nějakých 1620 dolarů.

Za v přepočtu 38 tisíc korun však o novinku, která by pomohla s parkováním, ale na druhou stranu vozu zaplnila technikou celý kufr, nikdo neměl zájem. Walker se nápad snažil protlačit k úspěchu až do roku 1953, kdy své snažení nakonec přece jen vzdal. Podle všeho ale na zdokonalení systému pracoval až do 70. let. Jak je asi zřejmé, s ničím kloudným vynálezce do té doby nepřišel.

Geniální Ferdinand Piëch postavil VW na nohy. Poznejte celý příběh jeho života

Geniální Ferdinand Piëch postavil VW na nohy. Poznejte celý příběh jeho života

Revoluce v parkování se tak nekonala a v průběhu těchto let vzniklo jen pár prototypů namontovaných do vozů různých značek jako Cadillac, Packard, Ford či Oldsmobile. Na letácích a videích tak byl systémem vybaven třeba Cadillac Series 61. Dále se novinka zabudovala i do Packardu Cavalier, který se po renovaci jako jediný s touto vychytávkou dožil současnosti. Dnes je uložen v soukromé sbírce.

Cadillac

Cadillac je americký výrobce luxusních automobilů. Vznikl v roce 1902, název pochází ze jména zakladatele Detroitu. Vlastníkem společnosti je už od roku 1909 General Motors. Cadillac je druhá nejstarší – stále fungující – americká automobilka.

Cadillac ATS • Cadillac CTS • Cadillac XTS • Cadillac XT4 • Cadillac XT5 • Cadillac Escalade • Cadillac CT4 • Cadillac CT5

Vylepšené Mini SE Countryman nás fakt bavilo! Tříválec do zásuvky má síly až až

Mini Cooper SE Countryman All4

Jen pár desítek hodin před tím, než Česká republika na vládním semaforu zčervenala, jsme si stihli odskočit do Německa na projížďku s vylepšeným plug-in hybridním Mini Countryman. A ta jízda fakt stála za to!

26.  9.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

24.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků