Pásy ano? Ano!

I po mnoha letech zkušeností s prospěšností bezpečnostních pásů se tu a tam objeví argumenty proti. Jsou zcela liché.
Pásy ano? Ano!

Proč se lidé nepoutají

Tvrzení proti se různí: od prostého „zapomněl jsem“, přes „mne pásy škrtí“ až po argumentování lidmi, uvězněnými v zaseknutých pásech. Situace, kdy pomalu hořící auto ležící na střeše s nerozbitými okny a posádkou visící v zaseklých pásech (jak kdysi ukazovala nesmyslná reklama na vyprošťovací pomůcky), je stejně pravděpodobná, jako že cestou na chalupu potkáte létající talíř. A další z argumentů? „Já jezdím opatrně a nikdy jsem nehavaroval“.

Vyjíždíte-li, jste automaticky ohroženi tím, že se stanete účastníkem dopravní nehody. Byť nevinně. Fyzikálním zákonům, které budou řídit směr letu vašeho těla ve vozidle v okamžiku nehody, je vaše nevina úplně lhostejná. A nehod, jak známo, přibývá. Nejen z denní praxe, ale i z velkých statistických souborů víme, jak poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů po zavedení bezpečnostních pásů. Setrvačnost těla je daleko větší než síla paží („já se udržím“) a to i při rychlostech okolo 30 km/hod.

Nepřipoutané může zabít airbag

I u vozů vybavených airbagy je použití bezpečnostních pásů naprostou nutností. Airbag je konstruován jako doplněk bezpečnostního pásu, nikoli jako náhrada. Pokud řidič není připoután, může jej airbag poranit, a to i smrtelně. Tento nesmírně rychle (v setinách vteřiny) se rozpínající vak změní směr i rychlost těla a „otluče“ je o vnitřek vozu. A co bez pásů i bez airbagu? Zatímco vůz po nárazu již stojí, tělo pokračuje dále stejnou rychlostí (50, 90, 130 km/h). V cestě mu stojí horní rám okna, přední sklo, volant a palubní deska.

Následkem nárazu na tyto předměty dojde k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje vaše žebra, plíce a srdce, eventuelně síla nárazu odtrhne některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho tento náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny vašich končetin banální záležitostí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí být poraněn vůbec.

Rozdíl v charakteru utrpěných poranění je tak očividný, že lze ve většině případů zpětně posoudit, zda řidič byl či nebyl při nehodě připoután. Nejnovější ankety ukazují, že je stále 25% motoristů, kteří se zásadně nepoutají, „hrdě“ to přiznávají a důvody uvádějí stále stejné.

Navykněte si poutat se

V celoevropských průzkumech konaných v průběhu uplynulých let bylo zjištěno, že pouhých 30% našich řidičů si vypracovalo návyk upoutat se bezpečnostními pásy před každou jízdou. Stačí se však postavit u městské křižovatky a uvidíme, že ve městech je tento poměr ještě horší. To je značný rozdíl proti 80% řidičů švédských, i proti 60 - 70% řidičů z ostatních zemí, kteří si již navykli se poutat zcela běžně.

Čím toto preventivní povídání ukončit? Lze říci snad jediné: Nepoutat se není hrdinství, ale hloupost!

TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků
TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr Honda PCX 125

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

4.  8.  2018 | Jan Mička | 36 příspěvků