Pásy ano? Ano!

I po mnoha letech zkušeností s prospěšností bezpečnostních pásů se tu a tam objeví argumenty proti. Jsou zcela liché.
Pásy ano? Ano!

Proč se lidé nepoutají

Tvrzení proti se různí: od prostého „zapomněl jsem“, přes „mne pásy škrtí“ až po argumentování lidmi, uvězněnými v zaseknutých pásech. Situace, kdy pomalu hořící auto ležící na střeše s nerozbitými okny a posádkou visící v zaseklých pásech (jak kdysi ukazovala nesmyslná reklama na vyprošťovací pomůcky), je stejně pravděpodobná, jako že cestou na chalupu potkáte létající talíř. A další z argumentů? „Já jezdím opatrně a nikdy jsem nehavaroval“.

Vyjíždíte-li, jste automaticky ohroženi tím, že se stanete účastníkem dopravní nehody. Byť nevinně. Fyzikálním zákonům, které budou řídit směr letu vašeho těla ve vozidle v okamžiku nehody, je vaše nevina úplně lhostejná. A nehod, jak známo, přibývá. Nejen z denní praxe, ale i z velkých statistických souborů víme, jak poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů po zavedení bezpečnostních pásů. Setrvačnost těla je daleko větší než síla paží („já se udržím“) a to i při rychlostech okolo 30 km/hod.

Nepřipoutané může zabít airbag

I u vozů vybavených airbagy je použití bezpečnostních pásů naprostou nutností. Airbag je konstruován jako doplněk bezpečnostního pásu, nikoli jako náhrada. Pokud řidič není připoután, může jej airbag poranit, a to i smrtelně. Tento nesmírně rychle (v setinách vteřiny) se rozpínající vak změní směr i rychlost těla a „otluče“ je o vnitřek vozu. A co bez pásů i bez airbagu? Zatímco vůz po nárazu již stojí, tělo pokračuje dále stejnou rychlostí (50, 90, 130 km/h). V cestě mu stojí horní rám okna, přední sklo, volant a palubní deska.

Následkem nárazu na tyto předměty dojde k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje vaše žebra, plíce a srdce, eventuelně síla nárazu odtrhne některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho tento náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny vašich končetin banální záležitostí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí být poraněn vůbec.

Rozdíl v charakteru utrpěných poranění je tak očividný, že lze ve většině případů zpětně posoudit, zda řidič byl či nebyl při nehodě připoután. Nejnovější ankety ukazují, že je stále 25% motoristů, kteří se zásadně nepoutají, „hrdě“ to přiznávají a důvody uvádějí stále stejné.

Navykněte si poutat se

V celoevropských průzkumech konaných v průběhu uplynulých let bylo zjištěno, že pouhých 30% našich řidičů si vypracovalo návyk upoutat se bezpečnostními pásy před každou jízdou. Stačí se však postavit u městské křižovatky a uvidíme, že ve městech je tento poměr ještě horší. To je značný rozdíl proti 80% řidičů švédských, i proti 60 - 70% řidičů z ostatních zemí, kteří si již navykli se poutat zcela běžně.

Čím toto preventivní povídání ukončit? Lze říci snad jediné: Nepoutat se není hrdinství, ale hloupost!

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků