Past na řidiče - Mělnická spojka k dálnici D8

Dálnice D8, která vede z Prahy na sever směrem na Kralupy nad Vltavou, Roudnici nad Labem a prozatím končí u Lovosic, po svém uvedení do provozu poněkud změnila dopravní situaci v přilehlých oblastech.
Past na řidiče - Mělnická spojka k dálnici D8
Mnoha silnicím nižších tříd ulevila, z některých se naopak staly frekventované dálniční spojky. Jednou z nich je silnice číslo 16, která přivádí dopravu z dálničního výjezdu u Nové Vsi nedaleko Veltrus směrem na Mělník. Čtrnáctikilometrový úsek sice již zaznamenal obchvat kolem obce Býkev, stále se však na tomto úseku objevují některá problematická místa. Doslova pastí na řidiče je most přes železniční trať za obcí Spomyšl.

Řidič směřující z dálnice D8 na Mělník projede obcemi Mlčechvosty a Spomyšl. Za touto vsí se v rozestupech několika desítek metrů postupně objevují dopravní značky omezující Klepněte pro větší obrázekrychlost na 70, 50 a v nájezdu na zmíněný most 30 km/h. Situaci zachycuje obrazová fotodokumentace. Je z ní patrné, že pod značkou s číslicí 30 je ještě jedna, avšak ta je tak zablácená, že není vidět, co vlastně oznamuje. Ve skutečnosti zhoršený povrch vozovky. To má tedy být důvodem pro omezení rychlosti na 30 km/h. Ne, že by v těchto místech vozovka čpěla novotou. Nikoli. Avšak její povrch není horší než většina našich silnic. Z fotografie je patrné, že vozovka je dostatečně široká k projetí tří a v případě nutnosti i čtyř vozů vedle sebe. Za mostem, ve směru na Mělník, je oblíbené stanoviště místní Klepněte pro větší obrázekdopravní policie. Policisté dobře vědí, že málokdo drastické a veskrze nesmyslné omezení rychlosti dodržuje, což prokázalo naše pozorování. Většina řidičů se v tomto úseku pohybuje adekvátní a běžnou cestovní rychlostí vhodnou pro silnici této kategorie. Není nutné zdůrazňovat, že policisté tady nachytají celé kolony motoristů. V těchto místech kdysi bývala dvojitá plná čára, ale povětrnostní podmínky způsobily, že již dávno není vidět. Naše fotografie to dokazují. Dopravní policie si toho zřejmě nevšimla a vybírá pokuty i za přejetí neexistující plné čáry! Dodejme, že značka zákazu předjíždění, čistá ovšem (!), by situaci řešila lépe. V diskusi s policisty ovšem motorista uspěje jen zřídka. Dostane se mu odpovědi, že je stejně v plánu rekonstrukce mostu (kdy?!) a do té doby se s tím nic dělat nebude!

Pro kontrast doplňujeme fotografiemi shodného dopravního značení (postupné omezení rychlosti na 70, 50 a 30 km/h) z jiného místa stejného okresu, které je tedy v působnosti Klepněte pro větší obrázekstejného referátu dopravy a silničního hospodářství okresního úřadu. Pro úplnost dodáváme, že dopravní značení mají v současnosti na starosti právě referáty dopravy okresních úřadů. Chráněnou krajinou oblastí Kokořínsko na okrese Mělník vede úzká asfaltová komunikace, kde bývá hustý provoz zejména o víkendech a v době prázdnin. Jedeme-li od městečka Mšena Kokořínským údolím směrem na Mělník, projedeme uzavřenou obcí Ráj. Po několika stech metrech se blížíme ke skutečně nebezpečnému místu zúženému na jedné straně skálou, na druhé rybníkem. Následuje devadesátistupňová zatáčka a nájezd na ještě užší můstek. Postupné omezování rychlosti je na rozdíl od úseku nedaleko Spomyšle zcela na místě. S jedním velkým rozdílem navíc. Omezení rychlosti je zcela nedostatečné. Úzká komunikace procházející Kokořínským údolím je velmi řidičsky náročná, plná ostrých zatáček. Je s podivem, že v této chráněné krajinné oblasti neexistuje plošné omezení rychlosti. Povolená "devadesátka" tady znamená značné riziko. Přesvědčit se o tom mohli projíždějící motoristé o víkendu před vánočními svátky, kdy se na zmíněném úseku u Vojtěchova řidič vozidla obráceného na střechu v příkopu (spíše bažina) divil, jak se jeho nehoda mohla stát. Vždyť se řídil postupným omezením rychlosti na 70, 50 a 30 km/h. Nikdo již Klepněte pro větší obrázeknedokáže, zda skutečně zpomaloval, v každém případě je v místě značky s číslicí 70 tato rychlost příliš vysoká i pro vozidlo vybavené moderními systémy jako je ABS či ESP. Ještě horší je, že omezení rychlosti na 50 a 30 km/h následují v příliš krátkých rozestupech, takže jen řidič prudce brzdící je schopen dostatečně účinně zpomalit. Přitom je rychlost 30 km/h při průjezdu pravotočivou úzkou zatáčkou po hrázi rybníka v místech, kdy dvě třetiny roku bývá mokro (v zimě sníh či led - v CHKO se nesolí!), na hranici bezpečného průjezdu. Pokud tady jedeme jen o 10 km/h rychleji a v protisměru přijíždí jiné vozidlo (touto úzkou komunikací projíždí pravidelná autobusová linka), jde o dosti náročný test dovednosti obou řidičů.

Z uvedeného mj. vyplývá známá skutečnost, že na dopravní značení není u nás stoprocentní spolehnutí a řidič by měl spoléhat především na svůj úsudek.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků