Past na řidiče - Mělnická spojka k dálnici D8

Dálnice D8, která vede z Prahy na sever směrem na Kralupy nad Vltavou, Roudnici nad Labem a prozatím končí u Lovosic, po svém uvedení do provozu poněkud změnila dopravní situaci v přilehlých oblastech.
Past na řidiče - Mělnická spojka k dálnici D8
Mnoha silnicím nižších tříd ulevila, z některých se naopak staly frekventované dálniční spojky. Jednou z nich je silnice číslo 16, která přivádí dopravu z dálničního výjezdu u Nové Vsi nedaleko Veltrus směrem na Mělník. Čtrnáctikilometrový úsek sice již zaznamenal obchvat kolem obce Býkev, stále se však na tomto úseku objevují některá problematická místa. Doslova pastí na řidiče je most přes železniční trať za obcí Spomyšl.

Řidič směřující z dálnice D8 na Mělník projede obcemi Mlčechvosty a Spomyšl. Za touto vsí se v rozestupech několika desítek metrů postupně objevují dopravní značky omezující Klepněte pro větší obrázekrychlost na 70, 50 a v nájezdu na zmíněný most 30 km/h. Situaci zachycuje obrazová fotodokumentace. Je z ní patrné, že pod značkou s číslicí 30 je ještě jedna, avšak ta je tak zablácená, že není vidět, co vlastně oznamuje. Ve skutečnosti zhoršený povrch vozovky. To má tedy být důvodem pro omezení rychlosti na 30 km/h. Ne, že by v těchto místech vozovka čpěla novotou. Nikoli. Avšak její povrch není horší než většina našich silnic. Z fotografie je patrné, že vozovka je dostatečně široká k projetí tří a v případě nutnosti i čtyř vozů vedle sebe. Za mostem, ve směru na Mělník, je oblíbené stanoviště místní Klepněte pro větší obrázekdopravní policie. Policisté dobře vědí, že málokdo drastické a veskrze nesmyslné omezení rychlosti dodržuje, což prokázalo naše pozorování. Většina řidičů se v tomto úseku pohybuje adekvátní a běžnou cestovní rychlostí vhodnou pro silnici této kategorie. Není nutné zdůrazňovat, že policisté tady nachytají celé kolony motoristů. V těchto místech kdysi bývala dvojitá plná čára, ale povětrnostní podmínky způsobily, že již dávno není vidět. Naše fotografie to dokazují. Dopravní policie si toho zřejmě nevšimla a vybírá pokuty i za přejetí neexistující plné čáry! Dodejme, že značka zákazu předjíždění, čistá ovšem (!), by situaci řešila lépe. V diskusi s policisty ovšem motorista uspěje jen zřídka. Dostane se mu odpovědi, že je stejně v plánu rekonstrukce mostu (kdy?!) a do té doby se s tím nic dělat nebude!

Pro kontrast doplňujeme fotografiemi shodného dopravního značení (postupné omezení rychlosti na 70, 50 a 30 km/h) z jiného místa stejného okresu, které je tedy v působnosti Klepněte pro větší obrázekstejného referátu dopravy a silničního hospodářství okresního úřadu. Pro úplnost dodáváme, že dopravní značení mají v současnosti na starosti právě referáty dopravy okresních úřadů. Chráněnou krajinou oblastí Kokořínsko na okrese Mělník vede úzká asfaltová komunikace, kde bývá hustý provoz zejména o víkendech a v době prázdnin. Jedeme-li od městečka Mšena Kokořínským údolím směrem na Mělník, projedeme uzavřenou obcí Ráj. Po několika stech metrech se blížíme ke skutečně nebezpečnému místu zúženému na jedné straně skálou, na druhé rybníkem. Následuje devadesátistupňová zatáčka a nájezd na ještě užší můstek. Postupné omezování rychlosti je na rozdíl od úseku nedaleko Spomyšle zcela na místě. S jedním velkým rozdílem navíc. Omezení rychlosti je zcela nedostatečné. Úzká komunikace procházející Kokořínským údolím je velmi řidičsky náročná, plná ostrých zatáček. Je s podivem, že v této chráněné krajinné oblasti neexistuje plošné omezení rychlosti. Povolená "devadesátka" tady znamená značné riziko. Přesvědčit se o tom mohli projíždějící motoristé o víkendu před vánočními svátky, kdy se na zmíněném úseku u Vojtěchova řidič vozidla obráceného na střechu v příkopu (spíše bažina) divil, jak se jeho nehoda mohla stát. Vždyť se řídil postupným omezením rychlosti na 70, 50 a 30 km/h. Nikdo již Klepněte pro větší obrázeknedokáže, zda skutečně zpomaloval, v každém případě je v místě značky s číslicí 70 tato rychlost příliš vysoká i pro vozidlo vybavené moderními systémy jako je ABS či ESP. Ještě horší je, že omezení rychlosti na 50 a 30 km/h následují v příliš krátkých rozestupech, takže jen řidič prudce brzdící je schopen dostatečně účinně zpomalit. Přitom je rychlost 30 km/h při průjezdu pravotočivou úzkou zatáčkou po hrázi rybníka v místech, kdy dvě třetiny roku bývá mokro (v zimě sníh či led - v CHKO se nesolí!), na hranici bezpečného průjezdu. Pokud tady jedeme jen o 10 km/h rychleji a v protisměru přijíždí jiné vozidlo (touto úzkou komunikací projíždí pravidelná autobusová linka), jde o dosti náročný test dovednosti obou řidičů.

Z uvedeného mj. vyplývá známá skutečnost, že na dopravní značení není u nás stoprocentní spolehnutí a řidič by měl spoléhat především na svůj úsudek.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků