Parkovací asistent - nejen pro začátečníky

Termínem parkovací asistent se dnes označuje celá škála různých systémů, které usnadňují řidičům život.

Usnadňují parkování do těsných mezer a manévrování v prostoru ohraničeném různými překážkami. Jejich nejvyšší forma pracuje s automatickým řízením.

Parkovací systémy s automatickým řízením jsou ovládány řídicí jednotkou, která prostřednictvím senzorů (zpravidla ultrazvukových, případně radarových) snímá okolí, aby nalezla vhodnou mezeru pro zaparkování vozidla. Poté elektronika převezme od řidiče řízení a vůz pomůže zaparkovat.

Klepněte pro větší obrázek  

K vyhledávání parkovacího místa i k zahájení automatického parkovacího manévru musí dát řidič pokyn stisknutím příslušného tlačítka a splnit celou řadu dalších podmínek. Například při oboustranném vyhledávání parkovacího místa, musí řidič zapnout směrový ukazatel na straně, kde chce zaparkovat, a udržovat rychlost jízdy v rámci stanoveného limitu.

Nejlepším systémům stačí 80 cm navíc

Po nalezení vhodné mezery vyzve systém řidiče, aby zastavil a zahájil parkovací manévr. U systémů s automatickým řízením to znamená prosté stisknutí tlačítka, zařazení zpětného chodu a regulaci rychlosti jízdy. Nejschopnější systémy umí zaparkovat vůz i na víckrát a poradí si s mezerou, která je jen o necelý metr delší než samotný vůz (pro vyjetí z parkovacího místa stačí dokonce jen 0,5 m navíc). Možné je parkování do mezer situovaných podélně i kolmo k vozovce, mezi stromy či patníky, na chodníku i v zatáčkách.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Dalším krokem je plně automatické parkování

Aktuální generace parkovacího asistenta koncernu Volkswagen umí regulovat i rychlost jízdy a vůz před překážkou zastavit, nicméně odpovědnost má stále ještě v plné míře řidič, protože v praxi nelze zaručit 100% spolehlivost. Nicméně po technické stránce dnes již nebrání nic tomu, aby řidič před běžným parkovacím manévrem z vozu vystoupil a vůz se sám zaparkoval na ulici nebo zajel do otevřené garáže.

Po technické stránce je hlavním předpokladem pro realizaci parkovacího asistenta s automatickým řízením přítomnost elektromechanického řízení, resp. elektrického posilovače. I proto se parkovací asistent s automatickým řízením neobjevil poprvé v drahém luxusním automobilu, ale v rodinném automobilu Volkswagen Touran, v němž debutoval na přelomu let 2006 a 2007.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 697 km
Cena: 290 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 773 km
Cena: 90 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků