Termínem parkovací asistent se dnes označuje celá škála různých systémů, které usnadňují řidičům život.
Usnadňují parkování do těsných mezer a manévrování v prostoru ohraničeném různými překážkami. Jejich nejvyšší forma pracuje s automatickým řízením.
Parkovací systémy s automatickým řízením jsou ovládány řídicí jednotkou, která prostřednictvím senzorů (zpravidla ultrazvukových, případně radarových) snímá okolí, aby nalezla vhodnou mezeru pro zaparkování vozidla. Poté elektronika převezme od řidiče řízení a vůz pomůže zaparkovat.
K vyhledávání parkovacího místa i k zahájení automatického parkovacího manévru musí dát řidič pokyn stisknutím příslušného tlačítka a splnit celou řadu dalších podmínek. Například při oboustranném vyhledávání parkovacího místa, musí řidič zapnout směrový ukazatel na straně, kde chce zaparkovat, a udržovat rychlost jízdy v rámci stanoveného limitu.
Nejlepším systémům stačí 80 cm navíc
Po nalezení vhodné mezery vyzve systém řidiče, aby zastavil a zahájil parkovací manévr. U systémů s automatickým řízením to znamená prosté stisknutí tlačítka, zařazení zpětného chodu a regulaci rychlosti jízdy. Nejschopnější systémy umí zaparkovat vůz i na víckrát a poradí si s mezerou, která je jen o necelý metr delší než samotný vůz (pro vyjetí z parkovacího místa stačí dokonce jen 0,5 m navíc). Možné je parkování do mezer situovaných podélně i kolmo k vozovce, mezi stromy či patníky, na chodníku i v zatáčkách.
Dalším krokem je plně automatické parkování
Aktuální generace parkovacího asistenta koncernu Volkswagen umí regulovat i rychlost jízdy a vůz před překážkou zastavit, nicméně odpovědnost má stále ještě v plné míře řidič, protože v praxi nelze zaručit 100% spolehlivost. Nicméně po technické stránce dnes již nebrání nic tomu, aby řidič před běžným parkovacím manévrem z vozu vystoupil a vůz se sám zaparkoval na ulici nebo zajel do otevřené garáže.
Po technické stránce je hlavním předpokladem pro realizaci parkovacího asistenta s automatickým řízením přítomnost elektromechanického řízení, resp. elektrického posilovače. I proto se parkovací asistent s automatickým řízením neobjevil poprvé v drahém luxusním automobilu, ale v rodinném automobilu Volkswagen Touran, v němž debutoval na přelomu let 2006 a 2007.