Parkovací asistent - nejen pro začátečníky

Termínem parkovací asistent se dnes označuje celá škála různých systémů, které usnadňují řidičům život.

Usnadňují parkování do těsných mezer a manévrování v prostoru ohraničeném různými překážkami. Jejich nejvyšší forma pracuje s automatickým řízením.

Parkovací systémy s automatickým řízením jsou ovládány řídicí jednotkou, která prostřednictvím senzorů (zpravidla ultrazvukových, případně radarových) snímá okolí, aby nalezla vhodnou mezeru pro zaparkování vozidla. Poté elektronika převezme od řidiče řízení a vůz pomůže zaparkovat.

Klepněte pro větší obrázek  

K vyhledávání parkovacího místa i k zahájení automatického parkovacího manévru musí dát řidič pokyn stisknutím příslušného tlačítka a splnit celou řadu dalších podmínek. Například při oboustranném vyhledávání parkovacího místa, musí řidič zapnout směrový ukazatel na straně, kde chce zaparkovat, a udržovat rychlost jízdy v rámci stanoveného limitu.

Nejlepším systémům stačí 80 cm navíc

Po nalezení vhodné mezery vyzve systém řidiče, aby zastavil a zahájil parkovací manévr. U systémů s automatickým řízením to znamená prosté stisknutí tlačítka, zařazení zpětného chodu a regulaci rychlosti jízdy. Nejschopnější systémy umí zaparkovat vůz i na víckrát a poradí si s mezerou, která je jen o necelý metr delší než samotný vůz (pro vyjetí z parkovacího místa stačí dokonce jen 0,5 m navíc). Možné je parkování do mezer situovaných podélně i kolmo k vozovce, mezi stromy či patníky, na chodníku i v zatáčkách.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Dalším krokem je plně automatické parkování

Aktuální generace parkovacího asistenta koncernu Volkswagen umí regulovat i rychlost jízdy a vůz před překážkou zastavit, nicméně odpovědnost má stále ještě v plné míře řidič, protože v praxi nelze zaručit 100% spolehlivost. Nicméně po technické stránce dnes již nebrání nic tomu, aby řidič před běžným parkovacím manévrem z vozu vystoupil a vůz se sám zaparkoval na ulici nebo zajel do otevřené garáže.

Po technické stránce je hlavním předpokladem pro realizaci parkovacího asistenta s automatickým řízením přítomnost elektromechanického řízení, resp. elektrického posilovače. I proto se parkovací asistent s automatickým řízením neobjevil poprvé v drahém luxusním automobilu, ale v rodinném automobilu Volkswagen Touran, v němž debutoval na přelomu let 2006 a 2007.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 30 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků