Pařížský autosalon upadá. O novinky nezavadíte, do konceptů vás nepustí

Pařížský autosalon upadá. O novinky nezavadíte, do konceptů vás nepustí

První den pařížského autosalonu je za námi, a já musím jednoznačně říci, že jsem velmi zklamán. Vyplatí se vůbec ještě pro Čechy vážit tak dlouhou cestu?

Světové autosalony bývaly pro motoristické fanoušky vždycky velkou věcí. Někteří se nestyděli cestovat přes půl světa, aby mohli být jako jedni z prvních u představení důležitých automobilových novinek, odcházeli s taškami naditými tiskovými materiály a s hlavou plnou zážitků. Jenže dnes už to tak bohužel není, přičemž letošní Paříž je toho jasným důkazem.

Když jsme procházeli seznam důležitých novinek, skutečně důležité modely bychom napočítali na prstech dvou rukou. Účast už dlouho před tím odmítly například automobilky Mazda, Volvo, Ford, Bentley, Lamborghini nebo Rolls Royce, tato políčka jsme tedy v Excelu ani nevyplňovali.

Pokud se zaměříme pouze na hlavní hráče českého trhu, překvapením nebyla Škoda Kodiaq, Kia Rio, Hyundai i30, Land Rover Discovery nebo Seat, který tady dovezl pouze offroadovější verzi svého zatím jediného SUV Ateca. Ale co ten zbytek? Radost udělalo například Audi, které až do poslední chvíle tajilo novou generaci modelu Q5, nebo Honda s utajovaným konceptem Civicu Type R, jinak to ale byla docela bída. A jenom na konceptech přece dva dny autosalonových novinek nepostavíte…

No, šlo by to, jenže to by vás k nim museli organizátoři alespoň na moment pustit, třeba jenom kvůli nakouknutí do interiéru. To když Kia loni v Ženevě představoval koncept Sportspace, předzvěst dnes již dávno odhalené Optimy Sportwagon, mohli jste si klidně sednout za volant a na vlastní kůži okusit kouzlo designové studie. Není až takové terno, nesmíte se pomalu ničeho dotýkat, aby vám choulostivé díly náhodou nezůstaly v rukou, ale i to je pořád větší zkušenost, než když se na vůz můžete pouze dívat zpoza skleněné zábrany.

Právě proto jsme kupříkladu v podstatě jenom přešli koncept Mercedes Generation EQ, protože kromě designu velmi podobného modelu GLC a zajímavého pojetí vnějších zpětných zrcátek (na jejich místech jsou malé kamery) mohl nabídnout v podstatě jenom vybraná technická data (výkon 300 kW, točivý moment 700 N.m, zrychlení na stovku za méně než 5 sekund a dojezd okolo 500 kilometrů na jednou nabití). Je to důležité auto, neškodilo by však, kdybychom si mohli elektrickou budoucnost alespoň na chvíli osahat. Podobné je to s BMW X2. Nechceme se pouze dívat, chceme prozkoumávat!

Stojí tedy za to se vůbec za autosalonem do Paříže vydávat? Záleží na prioritách. Novináři tam jezdí hlavně za rozhovory s vlivnými osobami světových automobilek, neuškodí prohlédnout si modelky, kterých je ale také pomálu a do focení se jim kolikrát moc nechce. Pokud to takhle půjde dál, budou rozhovory probíhat formou videohovorů a velká představení důležitých modelů se budou konat na internetu. Letos to ještě jde, ale s odřenýma ušima!

Doporučujeme

Články odjinud