Paříž začne vyhánět „stará“ auta z města už letos v létě

66 komentářů

st
3. března • 10:58

Klasický příklad jak šikanovat řidiče. Přitom by stačilo tak málo podstatně snížit cenu MHD, tak aby se jak obyvatelům Paříže, tak i návštěvníkům vyplatilo používat veřejnou dopravu. Jednoduché a levné řešení. Takto místní policie bude místo stíhání zločinců stíhat a hlídat nebohé řidiče, kteří si dovolili tu drzost - jet se starým vozem do města. Srdce ekofašistů musí plesat blahem.

Quebe
11. února • 21:22

Já nevím, jestli jsem divný, ale ať už jsem byl v jakémkoliv evropském městě, rozhodně mi nepřišlo, že bych nemohl dýchat, dusil se tam a vůbec nějak registroval smrad ze zplodin (pokud kolem neprojelo něco na způsob avie nebo moderní diesel s tím svým kyselým smradem, který do takové zóny však stejně bude moct). Samozřejmě, že to tam není horský vzdoušek, ale ani žádný humus. Prostě normální vzduch.Tak nevím, k čemu tyto akce, ze kterým mám pocit, jakoby lidé po městech museli chodit pomalu se slepeckými holemi. Akorát to zbytečně finančně zatíží sociálně slabší (jak jinak), obchodníkům klesnou tržby, protože za nimi bude jezdit do centra méně lidí a raději si dojedou do nákupáku na periferii a efekt čistotu vzduchu bude mizivý, ne-li vůbec žádný.

Fantomas
11. února • 21:37

Chceš moderní a čisté město? Chceš. Tak tam prostě starší auta nepojedou a hotovo. Že ty něco necítíš neznamená, že to neexistuje. Ekonomický dopad na lidi bude nepatrný, kolik procent lidí asi tak jezdí autem starším 20 let? Tak 20letou plečku prostě prodají a koupí si 15letou, no. To měl být ten hlavní problém?

Quebe
11. února • 22:25

Jak souvisí možnost vjezdu starších aut s tím, jak je město moderní? Pokud jde o čistotu města, zaměřil bych se (když už) na opravdové producenty škodlivin a neudílel plošné zákazy podle motta "když se kácí les, lítají třísky". On třeba takový benzínový motor z roku 95 bude mnohem ekologičtější než kdejaký moderní naftový kekel, který tam paradoxně mít vjezd povolen bude. Ach ti lidé, co musí za každou cenu "páchat dobro"...Btw, lidé si koupí místo dvacetileté plečky plečku patnáctiletou, v roce 2020 prodají znovu dvacetiletou plečku, aby si museli koupit tentokrát už devítiletou plečku, až to nakonec bude muset být "plečka" pětiletá atd. atd. To jistě nakonec zatíží nepatrné procento lidí a hlavně nepatrně, což.

Fantomas
11. února • 22:50

Ano, to je logika Když se neřeší jiné věci, tak nemá cenu řešit nic.
Tak co teda se na všechno vykašlat, stejně továrny kouří mnohem víc, auta jsou nepodstatný. Navrhuju začít zase vyrábět auta s karburátory a bez katalyzátorů. A do benzínu vrátit olovo, však se to nezblázní. Ani na STK bych nejezdil, každý ať si jezdí v čem chce, navíc tím podpoříme sociálně slabší. Ve městech zrušit zákazy vjezdu a jednosměrky, stejně to lidi jen rozčiluje. Podpoříme tím podnikání, každý si bude moct dojet kam potřebuje.
A na polích bych zase začal používat DDT a kanalizaci vypouštěl rovnou do řeky, čistička to stejně akorát zdražuje. Proč se máme my omezovat, když v Asii stejně na všechno kašlou.
Co ty na to, jsi pro?

Quebe
11. února • 23:00

Mně tento tvůj příspěvek přijde velmi demagogický.Ale pokud to vezmeme do důsledků, tak ano. Pokud dotyčná skupina lidí, která o těchto věcech rozhoduje, hodlá řešení problémů řešit stylem "tak zkusíme mačkat různá tlačítka a budeme doufat, že se to spraví", tak ať proboha radši na nic nesahají.Je mi jasné, že to takhle nefunguje a tyto blbiny jsou spíše výsledkem lobbingu, než snahy o lepší ovzduší, ale přijde mi, že ty si takový postup nejspíš představuješ jako ideální.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
11. února • 23:17

Ale to ty jsi přece proti zavádění nějakého omezování. A sám jsi psal, že je lepší nedělat nic, než jen něco, tak jsem si myslel, že kdyby se zrušilo úplně všechno, že bys mohl být spokojený.
Co teda, zrušit, nebo nezrušit všelijaká omezení, která máme?

Quebe
11. února • 23:28

Já jsem proti zavádění zákazů pro zákazy. Mám rád smysluplná pravidla, například vraždit se nesmí a ne kupu nesmyslných zákazů, vystavěných v tom lepším případě na povrchních znalostech problematiky (něco přece dělat musíme, ať je to sebeblbějc, no ne), které vznikly pouze proto, abychom se cítili hrozně civilizovaně, že je máme.

Fantomas
11. února • 23:37

A co je vlastně přesně to smysluplné pravidlo? Je třeba zavádění emisních limitů u aut smysluplné? Je STK smysluplné pravidlo?

Quebe
12. února • 0:13

Zavádění emisních limitů jako myšlenka není špatné. Její provedení, zakládající se na domněnkách úředníků od stolu, již však ano. Povinná STK není smysluplné pravidlo.Obecně je možné vyjít například z následujícího citátu: "Demokracie je hledáním minima povinností a maxima svobody." Toto by si měl myslí důkladně prohnat každý, kdo si myslí, že s každým dalším pravidlem a zákazem jsme krůček blíže k civilizovanosti a osvícenosti.

Fantomas
12. února • 9:40

Jen tedy ještě dodám, že i já jsem pro hledání minima povinností a maxima svobod. Ale zároveň si uvědomuju, že povinnosti a pravidla musí být určeny vždy. A bohužel jak se společnost vyvíjí (roste populace i technická vyspělost), stává se stále složitější a tím bude nutně růst i množství oněch povinností a pravidel. Tomu se zabránit nedá.
A to kolik těch pravidel a povinností bude nutné mít, to záleží jen na lidech samých a na jejich míře "dospělosti". Když například někdo má pocit, že je jedno v čem lidé jezdí a co dýchají, není to pro mě moc dospělý názor, protože to vede k chaosu. A já mám rád pořádek a klid - ostatně ty jsi to o sobě psal taky (A těžko budeš mít klid, když například sousedovi upadne výfuk a jemu se nebude chtít kupovat nový. Kdo by ho k tomu donutil? Jedině pravidla).
Zároveň ale chápu, že názor má každý jiný. Já se tě jen zkoušel dovést k pochopení důvodu zavádění pravidel.

Quebe
12. února • 10:31

Ale já moc dobře chápu důvod zavádění pravidel. Ovšem právě proto musí být při jejich tvorbě kladen důraz na faktickou stránku věci a pak to ještě konfrontovat s dopady na společnost.Když chceš bojovat proti špinavému vzduchu, musíš se zaměřit na skutečné producenty těchto látek a ne prostě říct, že zakážeme stará auta. Z takového pravidla je na první pohled jasné, že jeho tvorbě nebyla věnována dostatečná pozornost a je jen zoufalým výkřikem do tmy, který se v nějaké makovici zrodil za 10 vteřin. Za tohle dostávají politikové peníze - aby zaváděli halabala nepromyšlená řešení?

Fantomas
12. února • 10:48

To je jen povrchní a ukvapený názor, taky vlastně jen takový výkřik do tmy. Nerbo jak víš, že se nezaměřují i na velké znečisťovatele? A jak víš, že tomuhle nevěnovali žádnou pozornost a nemají to pečlivě promyšlené a prostudované (nebo dokonce odhlasované) a nečekají na dopady, aby se z toho mohli poučit? Nijak.

Quebe
12. února • 11:31

Už jen kvůli tomu, že se ten zákaz odvíjí od roku výroby. Rok výroby automobilu nic neříká o tom, kolik škodlivin takový automobil do ovzduší vypouští a jedná se tedy o evidentně nepromyšlený návrh.

Fantomas
12. února • 12:01

Už jsem to vysvětloval - jen se to snaží maximálně zjednodušit, aby každý nemusel jak blbec lítat a papírovat a řešit co platí. Jedna fabie to má, druhá to nemá, kontrolovat to nijak nejde, bude se podvádět a ochcávat, majitele klepne pepka.
Tomuhle se chytře vyhnuli, vybrali tu nejjednodušší variantu zavedení. Pár aut jim prostě projde, v milionech aut je to nepodstatné. Úplně spravedlivé to není, ale to není nikdy. Je to krásně jednoduché.

Quebe
12. února • 12:48

Necháš si udělat emisní statistiku napříč modely značek. Pro jednotlivé složky emisí vyjde určitá střední hodnotu a řekneš, že auta produkující emise pod touto hodnotou, mají vstup povolen a auta nad ne. Dle RZ si lze vyhledat, jaký motor vozidlo má a přímo v systému se cajtovi zobrazí, zda dané auto plní emisní požadavky nebo ne - co chceš obchcat? Já v tom žádnou složitost nevidím. A majitelé se prostě mrknou do tabulky, zda jejich auto splňuje nebo ne.Tenhle způsob s rokem výroby je sice taky krásně jednoduchý, ale zároveň se zcela zpronevěřuje originálnímu záměru. Ono se nejedná o pár aut, těch starých aut, které mají ve skutečnosti vyhovující emise, bude mnoho. Oproti daleko logičtějšímu způsobu s emisními limity přináší minimum zjednodušení.

Fantomas
12. února • 7:28

Ano, rozumím ti velice dobře - jsi pro pravidla a regulace, ale jen taková, která ti vyhovují a nevyplývají z nich pro tebe žádné povinnosti :-))

Fantomas
12. února • 7:50

Kdyby každý uvažoval jako ty a chtěl si dělat co chce, tak bychom nikam nedošli. Ani to tvoje vzorové Švýcarsko nefunguje na principu volnosti, ale přesně naopak na principu jasných pravidel a hlavně jejich dodržování úplně všemi. To je totiž princip vývoje - že všichni táhnou za jeden provaz, ne že se nikdo o nic a o nikoho nestará.Opět analogie k rodině - i doma máte jasná pravidla kdo co dělá a kdo má jaké povinnosti. Když pravidla a povinnosti zrušíte, sice budete mít doma svobodu a volnost, ale bordel a chaos ;-)

Fantomas
12. února • 7:57

Jinak přesně takhle žijou někteří bezdomovci a někteří ci....
Proč bych něco dělal, když nemusím, to by mě přece omezovalo. Proč mám uklízet, když si můžu lehnout. A proč se starat o kamna, když je jednodušší udělat uprostřed ohniště.
A proč mám něco kupovat, když si to můžu vzít.
Jojo, pravidla omezují. Máme demokracii, můžeme si dělat co chceme ;-)

Fantomas
11. února • 23:35

Rozumím. Tak tedy navrhuju, abys všechno schvaloval ty. Každý zákon, nebo pravidlo, které někdo navrhne, bys ty musel schválit. Určitě ty nejlíp poznáš co je pro ostatní dobré a co špatné, navíc i Paříž perfektně znáš, tak to bude pro tebe snadné. Bereš?

Fantomas
11. února • 12:03

Když o tom tak přemýšlím, tak jediný skutečný problém "vedení" demokratické společnosti je marketing, čili dokázat veřejnost přesvědčit o správnosti a potřebě nějaké změny nebo řešení.
V současném světě na to politici z neznámého důvodu naprosto kašlou a chovají se v podstatě diktátorsky. To pak vede k situaci, kdy se demokratické řízení změní v jakýsi podivný oboustranný boj politik kontra občan. V politice chybí vůdci, kteří by dokázali společnost vést, jsou tam jen prospěcháři s tohou po moci a majetku.

honzarov
11. února • 18:09

Ty chceš o něčem přesvědčovat národ, který veškeré své morální zásady v klidu prodává za plyn?

Fantomas
11. února • 18:46

Moc nevím kam míříš, můžeš to upřesnit?

dave_007
11. února • 11:29

Myslim, ze parizane nejsou ve svem pristupu dostatecne progresivni. Jako revolucni bych videl povoleni vjezdu jen vozidel vyrobenych nejpozdeji za 5 let. Panecku, to by byl cisty vzduch a plynuly provoz! :-D

Fantomas
11. února • 11:49

Když odhlédneme od tvojí snahy být vtipný, tak si zkus představit, že jsi městský radní - jaké řešení bys navrhoval, kdybys chtěl řešit smrad od aut ve městě a zlepšit vzduch pro všechny, kdo tam žijí, pracují a cestují?

dave_007
11. února • 13:14

Predevsim bych tuto situaci predvidal jiz v 60. a 70. letech minuleho stoleti. Myslim, ze na to, aby clovek chapal kam az muze jednou automobilismus ve mestech dospet, nemusi mit PhD. z teoreticke fyziky.Pocet automobilu ve velkych mestech roste exponencielni radou (sleduje prirustek obyvatelstva ve velkych mestech), stejne tak hustota provozu a znecisteni jimi zpusobene. Snizeni emisi o par % temer nic neresi, protoze prirustek poctu automobilu to behem kratke doby dorovna zpet.Myslim, ze potrebujeme principielni znemu, ne nejake kratkodobe (quasi)reseni. Otazkou je, zda je toho nase spolecnost schopna. Takova systemova zmena by trvala cele generace, protoze na prijmu z dani na pohonne hmoty, z dalnicnich znamek, silnicnich dani atd. stoji velka cast statnich rozpoctu; na automobilovem prumyslu je zavislych moho jinych prumyslu a v neposledni rade i prijem mnoha rodin atd.Neni mi jasne, jak od teto zavislosti ma pomoci stimulace spotreby automobilu, tim ze starym modelum, dieselum a co ja vim cemu vsemu jeste zakazeme nekam vjezd, pricemz povoleni maji jen 'usporna, cista, bezpecna a moderni vozidla'? Za par let tam techto 'uspornych, cistych, bezpecnych a modernich' vozidel bude jezdit 3x tolik. A stejny problem bude zpet. Jen o generaci pozdeji. ;-)

kolemjdoucí
12. února • 11:03

Ta změna není možná bez toho, aby na rozhodovacích pozicích seděl někdo s delším výhledem než jen jedno volební období. Klasický politik potřebuje nahnat popularitu rychlými jasnými kroky, nepotřebuje dělat něco, co přinese užitek za deset, dvacet, padesát let - to už nikoho nebude tento politik zajímat. A opačně - voliči mají paměť zlaté rybičky, stačí se podívat jen na kecy o počasí (když jsem byl dítě, byly každé vánoce bílé, či za mého života nikdy tolik nepršelo a podobné nesmysly, které lze snadno vyvrátit pohledem do dlouhodobých měření).Na tohle je nejefektivnější osvícený feudál, kterému je jasné, že zemi zdědí jeho potomek a jemu budou pak poddaní nadávat, takže se snaží mít dobře spravovanou zemi nejen po čtyři roky, ale po celý život. Jenže kde takové osvícené vládce brát - jakmile je něco s dědičným nárokem, netrvá dlouho, aby se našel potomek magor, který z role osvíceného feudála překlopí vše ke značně neosvícené diktatuře.

Fantomas
11. února • 13:46

Zvyšování počtu aut by přece probíhalo i bez tohoto opatření, zato s větším množstvím smradu.
No a kdybys tu situaci předvídal o desítky let předem, co bys s tím dělal?

dave_007
11. února • 14:18

Pro zdravi jsou exhalace skodlive nezavisle od poctu a mocnosti zdroju znecisteni. Zalezi na koncetraci v ovzdusi a ne na tom, jak se ji dosahne. Rozdil bude jen v tom, ze dnesni problem se odsune nekam do budoucna. To ale, podle mych meritek, problem neresi.Stavel bych mesto pro lidi, ne pro auta.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
neodborník
11. února • 16:55

A ta auta už jezdí sama bez lidí jen tak, pro nic zanic ?

Fantomas
11. února • 15:13

Ono není vůbec snadné řídit takhle velké město. Každé rozhodnutí stojí peníze a ovlivní tisíce lidí nejen dnes, ale i pro zítřek. Když se neudělá nic, problémy se zhoršují a pozdější řešení pak bývá dramatičtější. A ať se udělá cokoliv, nikdy to nebude příjemné, vždy se to mnoha lidí dotkne. Navíc se do toho pletou a tlačí různé jiné zájmy jiných... Jo, nezávidím lidem, kteří tohle rozhodují.

Fantomas
11. února • 15:05

No podle mě je aspoň nějaká snaha lepší než žádná. a mezitím vznikne prostor na zjišťování dopadu a případné hledání dalšího řešení (aby se zabránilo zhoršování, nebo odsouvání problému na jindy).
Málokdo dokáže něco tvořit s ohledem na vzdálenou budoucnost. Momentální (hlavně finanční) problémy v tom celkem spolehlivě zabrání. Převládá tedy průběžné a postupné řešení ("za pochodu"), které dokáže mnohem líp reagovat na aktuální potřeby a vývoj, než nějaké odhady toho co bude za 50 let.
Evropská města pocházejí ze středověku, naše současná stavba jejich z dnešního pohledu nevhodné uspořádání až tak moc neovlivní. Jak konkrétně stavět pro lidi? Pořád jsi radní, co tedy navrhuješ?

dave_007
11. února • 16:35

Podle mne je zadna snaha lepsi, nez snaha vedouci ke zhorseni.Myslim, ze v prvni rade je treba se otazat, proc je potreba koncentroval lidi, kulturu, vzdelavani, obchod, prumysl a statni spravu do obrovskych aglomeraci. Jiste, jeste nedavno to skutecne melo svuj smysl. Je to opravdu nezbytne i v dobe globalnich komunikacnich siti? Samozrejme, ze potrebu cestovani nelze zcela 100% eliminovat. Proc nevytvorit infrastrukturu umoznujici pohodlnou existenci na 'venkove' jak obcanum tak i firmam, institucim a uradum?Vemte si, jak moc by se snizila potreba obcanu denne pendlovat, kdyby jim zamestnavatele umoznili pracovat z domova - tedy pokud to podstata cinnosti umoznuje. Toto je dnes jiz technicky mozne, lec vyuziva se to jen naprosto zanedbatelne.Proc treba neumistit urady statni spravy, ustavy akademie ved a podobne instituce - pokud to dava smysl - mimo velke aglomerace? Proc u nas neexistuji samostatna universitni mesta jako treba Cambridge, Oxford, Leuven, atd.?Proc nevybudovat podstatne hustsi sit kontejnerovych terminalu a dalkovou nakladni prepravu neobsluhovat predevsim zeleznici?Tohle vsechno bylo mozne udelat jiz v minulosti a dnesnim problemum tak predejit. A skutecne verim, ze byli lide, kteri jiz tehdy upozornovali, ze takhle by to bylo do budoucna vyhodnejsi. Lec zrejme prevazila potreba resit veci za pochodu.

Fantomas
11. února • 17:36

Centralizace vede ke zvyšování efektivity a k úspoře nákladů. Ty navrhuješ přesný opak.

dave_007
11. února • 17:51

A tohle pravidlo ma neomezenou platnost? Ze treba kdybychom nastehovali vsechny Cechy do Prahy, hned by byla efektivita uplne nejvyssi a naklady uplne nejnizsi?A co kdybychom je nastehovali vsechny do jednoho domu, zamestanli jen v jedne firme, poridili jen jedno auto atd.?

Fantomas
11. února • 18:56

Sám sis odpověděl, že to neumezeně neplatí. Prioritou je soběstačnost a zajištění všeho potřebného. Tady nevím jak to pojmenovat a přijde, mi, že tohle funguje jaksi automaticky a přirozeně. Lidé se dobrovolně nesestěhují do jednoho města, když by tam neměli dostatek všeho, co potřebují. Ale pokud by tam ten dostatek měli, tak by to nejspíš opravdu udělali. Ostatně je to vidět ve světě - dnešní nadvýroba je už tak velká, že umožňuje vznik tak gigantických megapolí, jako nikdy v minulosti. Na světě už je mnoho měst s 10 a víc miliony obyvatel. To dřív nebylo možné, lidi by se tam neuživili. Dnes už to možné je a nejspíš bude ještě hůř. Zkus to těm lidem rozmluvit, nebo zakázat. Zeptej se jich proč to dělají, a že by neměli.

Fantomas
11. února • 19:01

Pak zjistíš, že nějaké řízení a určování pravidel je prostě nutné a bez toho se ta města postupně změní ve smrduté slumy utopené v odpadcích. A jsme zpátky v Paříži, kde lidé mají zájem o své vlastní město a chtějí něco udělat pro jeho zlepšení. Teď například chtějí zlepšit vzduch, který tam všichni společně dýchají. Jasně že se to nebude všem líbit, ale takové opatření, který by se líbilo všem, prostě neexistuje.

Fantomas
11. února • 19:08

Teď se dívám - Paříž i s okolní aglomerací má přes 10 milionů obyvatel už taky. Vždyť to je víc, než má celá naše republika! Tam přece nejde nechat všechno svému osudu a nedělat nic, jak jsi navrhoval. Tam se musí sakra přemýšlet a stále to udržovat v čistotě, jinak se tam všichni ti lidé ušlapou a zaducí vlastními exhalacemi a odpadky. Ber to jako doma - doma jsi taky zakázal vstup lidem v botách :-) Není to žádná diskriminace, určitě by bylo jednodušší i pohodlnější se nezouvat, ale pokud chceš mít doma čisto a neuklízet několikrát denně, jinak to nejde. A všichni to chápou.
S městem je to podobné, jen je to potřeba lidem náležitě vysvětlit, aby pochopili, že je to v jejich vlastním zájmu.

Fantomas
11. února • 17:34

Upřímně - totální decentralizace je naprostá blbost. Už jen proto, že kdyby se lidská populace s kompletní infrastrukturou rovnoměrně rozprostřela po povrchu Zeměkoule, tak by už nezbylo žádné místo pro přírodu, lesy, ani pole. A to nemluvím o tom kdo by to všechno zaplatil a pak živil a udržoval v provozu. Vždyť už teď máme máme problémy ten nafouklý státní aparát uživit, co teprve kdyby pobočka ministerstva a univerzity byla v každé vesnici?
Takové ty sci-fi filmy o budoucnosti, kde se všude rozprostírají obytné aglomerace protkané nadzemkami a mezitím létají vznášedla, jsou nereálné pohádky. Všimni si například, že ve filmu nikdo nikdy nechodí na záchod. Tak reálné ty filmy jsou :-)
Bohužel, tohle nepůjde. Zkus něco jiného.

dave_007
11. února • 17:36

V tom pripade musime pogratulovat Svycarum, ze se jim podarilo neco temer nemozneho. :-/

Fantomas
11. února • 17:37

Co tím myslíš?

dave_007
11. února • 17:44

Dosahli dost velke decentralizace a ted z toho tezi.

Fantomas
11. února • 17:49

A jak přesně jejich decentralizace vypadá a co přináší?

dave_007
11. února • 18:01

Napriklad svycarske nejvetsi mesto je na evropske pomery relativne male, vladu ale i tak maji v mensim meste. Firmy tam bezne funguji i na vesnicich. Svycari maji vybornou sit hromadne dopravy a cestovani HD je tam docela rychle a vcelku pohodlne, protoze vse na sebe skvele navazuje. Nakladni doprava je prepravovana temer vyhradne po zeleznici. Pod letistem maji nadrazi. University a vyzkumaky casto maji bud na okrajich vetsich mest a nebo na malych mesteckach. Atd. Atd.

neodborník
11. února • 19:33

Bodejť by ne, když jim to financují prostřednictvím bank zloději a podvodníci celého světa, co si tam dávají spravovat "svoje" peníze, ne že ne. Na kravičkách, čokoládě a hodinkách se toho zas tolik nevydělá. Ale to jaksi těžko mohou dělat všichni taky tak. Zapoměl jsem na platící turisty, pardon.

dave_007
11. února • 20:27

Hlavne jsi zapomel na farmaka a zbrane. B-]

Fantomas
11. února • 18:31

Ještě dodám, že Švýcarsko je zcela nesoběstačné v potřebě surovin, v zemědělství je soběstačné jen ze 2/3 a v energetice jen když není sucho.
Logicky jsou tedy závislí na centralizaci jiných států. Kdybys celý svět decentralizoval, tak horko těžko zajistíš soběstačnost a ti, kteří dnes soběstačné nejsou, by se rychle propadli kamsi do středověku.

dave_007
11. února • 19:10

Jasne. A hadej, kdo dycha ten smrad z centralizace jinych statu. :-))

Fantomas
11. února • 19:24

Samozřejmě my všichni, já i ty. Proto je potřeba s tím něco dělat a snažit se to řešit, abychom to dýchat nemuseli. S takovým postupem já naprosto souhlasím a doufám, že ty už teď taky.

dave_007
11. února • 20:34

Ne, ja s takovym postupem nesouhlasim. Povazuji ho za kratkodoby, nedostatecny a populisticky. Myslim, ze mame - tedy jako lidstvo - na vic.Snim o mestech, kde bude bezpeci, klid, zdrave ovzdusi, hodne zelene a prostor.

Fantomas
11. února • 21:21

No a v čem je problém? Výroba je centralizovaná, dá se tedy i velice efektivně centralizovaně řešit, aby neznečisťovala. Automobilová doprava se čistí postupně, naráz to nejde (zavádí se emisní normy a pod.). Chceš čisté město, ale když to samé chtějí v Paříži a nechtějí tam smradlavá auta, tak jsi proti. Nechápu.
No a prostor ve městě mít nemůžeš, protože tam prostě není. Pokud chceš prostor, musíš za město. Prosté.
Patrně jen z legrace provokuješ, protože tvoje názory jsou jen povrchní a už dokonce i plné protikladů.

Fantomas
11. února • 18:38

Centralizace je prostě nutná, zvyšuje efektivitu - a to natolik, že umožní nejen soběstačnost, ale dokonce nadvýrobu, což zase umožní vlastní přebytky vyměnit za to, v čem soběstačný nejsem.
Nebo chceš si snad všechno vyrábět sám v každé vesnici? To fungovalo ve středověku, ale takvou životní úroveň myslím dnes nikdo chtít nebude.

Fantomas
11. února • 18:45

Například auto máme díky centralizaci, počítač máme díky centralizaci, elektřinu máme díky centralizaci. V podstatě celá civilizace se rozvinula na dnešní úroveň právě díky centralizaci. Já bych to fakt radši nerušil.

dave_007
11. února • 20:48

Nevim, ale asi si nerozumime. Ja prece vubec nerekl, ze se ma jedna velka elektrarna nahradit tisici malymi nekde ve vesnicich.Domnivam se, ze neni nutne aby elektrarna, universita, vlada, letiste, vyzkumak, stadion, ricni pristav atd. sidlily v jednom meste. Ekonomicky to samozrejme je vyhodne, ale jen proto, ze neni mozne jednoznacne prepocitat na penize znecisteni, hluk, prelidneni, zvysenou kriminalitu atd.Jak jsi psal drive, prumyslova nadvyroba je faktem. Takze si myslim, ze jsou jiz zdroje na to, abychom mohli zacit resit nejenom ekonomickou stranku zivota, ale i ty ostatni aspekty.Snizit potrebu lidi cestovat a nenutit je cestovat vsechny na jedno misto mi prijde jako lepsi, nez de facto nicneresici a nedemokraticke zakazy.

Fantomas
11. února • 21:29

Ale vždyť nemáme všechno v jednom městě. Máme mnoho měst a v každém přece něco je.
Lidi budou vestovat prostě vždycky. Ať děláš co děláš, nikdy nebude všechno všude, takže za tím ostatním budeš muset dojet. Co je na tom složitého?
Já pořád nechápu co bys vlastně chtěl.
Chceš čisté město, ale zároveň aby tam mohla jezdit i stará auta.
Chceš žít ve městě, ale zároveň aby jako město nevypadalo, aby tam byl prostor.
Ve tvém městě nemusí být všechno, ale zároveň chceš, abys za ničím nemusel jezdit.
Víš, připomíná mi to sny malého dítěte, které četlo pohádkovou knížku a usnulo u toho.

dave_007
12. února • 12:59

Ty mi zase pripominas unaveneho a zatrpkleho starce, jenz cte uz jen cernou kroniku. V cele nasi diskusi jsi velmi kriticky vuci mym nazorum ackoliv jsi sam nenabidl nic vic nez nedemokraticke narizeni na urovni stalinistickeho SSSR. Od cloveka, jez mne tak srdnate vyzyval k tomu, abych tedy rekl jak na vec, to povazuji za opravdu hodne malo.Tato diskuse mne uz nebavi. Snazit se otevrit oci cloveku, ktery si nechce pripustit, ze by mohlo byt jinak a mozna i lepe nez je, protoze by si predevsim musel priznat, ze se v minulosti delalo hodne nesmyslu, je asi zbytecne. Ja ovsem stale trvam na tom, ze svet muze vypadat jinak a rozhodne si nemyslim, ze soucasne usporadani veci vezdejsich je to nejlepsi a ani jedine mozne.

Fantomas
11. února • 18:18

Ano, určitá částečná decentralizace je možná. Ale jen v určitých příhodných poměrech a vhodných předpokladech - malá rozloha, přírodní poměry nevhodné pro cestování, dostatečné finanční prostředky.
My bychom dejme tomu měli onu malou rozlohu. Ovšem nemáme hory, které by nám bránily v cestování, aby bylo výhodné decentralizovat, a hlavně nemáme prostředky na to, abychom to takto mohli budovat.K nám si nikdo svoje nakradené zlato neuložil, naopak naše si uložil k nim.

neodborník
11. února • 16:57

A tyhle všechny srandy co navrhujete by zaplatil kdo a z čeho ?

dave_007
11. února • 17:34

Muzete mi rici, kde se skryva nejake zasadni navyseni nakladu oproti stavajicimu stavu?Psal jsem o tom, ze se tohle melo udelat v minulosti. Statisticky urad tehdy nemusel vzniknout v Praze, ale treba v Beroune. Nemyslim, ze by to byl tak zasadni rozdil v nakladech. Ted jej kamkoliv stehovat nema smysl a ubehne hodne casu, nez nastane dalsi vhodna prilezitost.

Fantomas
11. února • 18:13

Navýšení nákladů při decentralizaci chápe snad každý - když místo jedné školy se sto žáky a 5 učiteli postavíš 10 škol se dvěma učiteli, tak máš násobné náklady na provoz budov, na provoz samotné výuky a potřebuješ i násobně víc učitelů a násobně víc platů...
A když budeš takto zmnožovat celou civilizační infrastrukturu, v určitém ukamžiku ti dojde místo a dokonce i lidi. Všichni nemůžou být úředníci.
Toto je samozřejmě přehnané, ale snad v tom tu nesmyslnost pochopíš.

Fantomas
11. února • 18:06

Ve které minulosti se mělo s decentralizací začít? Lidé se sdružují od té doby, kdy se vyvinuli A i přechozí tvorové přišli na to, že spolupráce a sdružování do skupin přináší výhody - naší řečí - zvyšuje efektivitu a snižuje náklady. Jednotlivec mamuta nikdy neuloví.
Města vznikala už od starověku. Už tehdy se tedy mělo začít s decentralizací? Měl faraon svoji armádu rozdělit na skupinky po pěti a poslat do každé vesnice?
Já prostě nevím jak vysvětlit, že takovýhle princip je princip od lepšího k horšímu. Sám jsi před chvílí říkal, že je lepší nedělat nic, než situaci zhoršovat. Přitom sám navrhuješ něco daleko horšího.

Fantomas
11. února • 9:58

Mě spíš zaujal ten zákaz motocyklů. Podle mě je motocykl velmi vhodný a rychlý dopravní prostředek do města, obzvlášť totálně zacpaného. Projedete všude, zaparkujete všude, spotřeba nepatrná (samozřejmě nemluvím o velkých strojích se silnými motory, které se pro městskou dopravu snad moc nepoužívají).

Fantomas
11. února • 10:00

Napadá mě jen to, že je ve Francii hodně starých dvoutaktů, ale nic jiného.

Fantomas
11. února • 9:52

"Zvláštní je, že zákaz se nevztahuje k emisní normě, ale k datu výroby vozu."
To je podle mě pro danou věc jen pozitivní zjednodušení. Aby obě strany nemusely něco složitě hledat a prokazovat, nebo se hádat, že jeden má v papírech to a druhý zase ono. V papírech bývá bramboračka, známe to u nás dobře. Takhle stačí i jen rychlý pohled na okna, kde je rok výroby vyznačen a je jasno.

Phoenix
12. února • 7:55

No nevím - pokud já mám diesel z roku 2009, ale s filtrem pevných částic, je to auto horší, než nějaký jiný diesel z roku 2011, který ten filtr ještě nemá? Teoreticky, když si přivezu nějaké naftové cosi třeba z ruska, z číny nebo z indie, co bylo vyrobeno v roce 2011, tak i když to bude smraďoch největší, tak jen díky roku výroby to bude smět jezdit? To je trošku divné, ne?

Fantomas
12. února • 8:15

A přesně takováhle handrkování o každé auto by je čekalo, kdyby to zavedli podle emisí ;-)
Řešení podle roku výroby možná není nejspravedlivější, ale rozhodně je nejjednodušší a pro provádění nejefektivnější.
U nás nadáváme, že kvůli každé hlouposti musíme složitě obíhat úřady, a když něco jinde udělají jednodušeji, nadáváme zas :-)
Teď proběhlo zprávami - napadl sníh, silničáři v noci uklízeli a lidi si stěžovali, že je to ruší, ať uklízejí ve dne :-) Všem lidem se prostě zavděčit nejde, někteří budou brblat vždycky. Tomu se vyhnout nedá.

Doporučujeme

Články odjinud