Jestli se chystáte letos v létě na výlet do Paříže zájezdovým autobusem, doufejte, že si cestovka najala stroj vyrobený po 30. září 2001. Pokud bude autobus starší, nepustí vás už letos v létě v Paříži do města a vy budete muset pěšky nebo hromadnou dopravou. Stejný zákaz dopadne i na nákladní vozy.
Poněkud benevolentnější je zákaz vjezdu vůči osobním autům, ale i tak se od letošního roku nedostanou do centra města osobní auta, která byla vyrobena před 31. prosincem 1996 a dodávky a lehké nákladní vozy vyrobené před 30. zářím 1997. Zvláštní je, že zákaz se nevztahuje k emisní normě, ale k datu výroby vozu.
emisní norma |
platnost od |
Euro 1 |
červenec 1992 |
Euro 2 |
leden 1996 |
Euro 3 |
leden 2000 |
Euro 4 |
leden 2005 |
Euro 5 |
září 2009 |
Euro 6 |
září 2014 |
V roce 2020 se má zákaz rozšířit dokonce na osobní vozy vyrobené před zářím 2011 (byly zavedeny filtry pevných částic pro diesely) a na motocykly vyrobené před rokem 2015! V Paříži už proti tomu dokonce protestovali majitelé motocyklů. Zóna zákazu je v Paříži kdekoli uvnitř vnitřního okruhu Boulevard Périphérique.
Francie (a hlavně Paříž) se rozhodla skoncovat se svobodnou individuální dopravou. Nejprve zdraží naftu a zvedne daně, aby lidé přestali jezdit naftovými auty, do kterých je vláda pobídkami a daněmi z CO2 dotlačila. A pak se přidají postupné zákazy vjezdu do center větších měst.