Paříž 2018 živě: Nové BMW řady 3 je tradiční, přesto úplně jiné. Zvyknete si?

BMW je v Paříži ve velké modelové ofenzivě. Hlavní hvězdou je ale samotné srdce nabídky - nová řada 3, kterou jsem si do detailu prohlédl. Tady jsou mé první dojmy.

Modelová řada BMW narostla v posledních letech do absurdní šířky. Nepřekvapí proto, že svou premiéru v Evropě má na Pařížském autosalonu hned několik novinek. A jsou to samé z dnešního pohledu už tradiční modely. Vedle nové řady 8, Z4 a X5 jde o řadu 3 generace G20. Ta byla kompletně k vidění den před otevřením pařížským bran, a tak byly moje dojmy velmi čerstvé.

Zaprvé je třeba říci, že stojím nejen před novou trojkou, ale před úplně novým BMW. Právě spolu s dvěma zmíněnými kolegy je nová řada 3 první z úplně nové generace Bavoráků. Změny se týkají všeho, od vnějšku po vnitřek a multimédia.

Čtyři generace BMW M3 proti sobě. Jak dopadlo srovnání na ranveji?

Čtyři generace BMW M3 proti sobě. Jak dopadlo srovnání na ranveji?

Tak pěkně popořadě. Na tradičním uspořádání pohonu se naštěstí nic nemění. Coby jeden ze zakladatelů třídy kompaktních sportovních sedanů se drží klasické koncepce pohonu s motory podélně a pohonem primárně zadních kol. Krom tříválců se pod kapotou objeví i řadový šestiválec, a to ve verzi M340i od divize M Performance, která přichází s klasickým modelem.

Podstatný je fakt, že starý základ byl nahrazen modulární platformou CLAR. Trojka je tak více než kdy jindy spřízněna s řadou 5, potažmo 7. Právě výraz sedmičkové limuzíny mi připomněla zadní část. Celkově je design dost odlišný od toho, co jsme byli v rámci mnichovské střední třídy zvyklí vídat. Celkové proporce jsou povědomé, ovšem hodně dělá specifické provedení detailů, které souvisí se zmíněnou totální změnou designového jazyka.

Tam, kde jste byli zvyklí na obliny, třeba jako u typické hoffmeisterovy křivky na okenní linii, jsou nyní lomené prvky s tlustým orámováním. Zajímavé jsou i detaily na předním nárazníku ve tvaru V. Stejně jako samotné tvarování karoserie. Až novou trojku uvidíte naživo, schválně se zaměřte na úchvatné tvarování boční spodní linie na dveřích. Je velmi výrazná. A to jsou prvky, které vás zaujmou právě při osobní setkání a na fotkách se lehce ztratí.

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Celkově se mi naživo nová řada 3 opravdu líbí. Především způsobem, jak si zachovává povědomý charakter, ale zahazuje určitou šněrovanost a tvarovou jednoduchost předchůdců. Bez přehánění revoluce se odehrála uvnitř. A opakuje se scénář. Včera jsem upřímně nebyl nadšen z toho, že BMW opouští koncepci interiéru, jaký je například v aktuální řadě 5. 

Tento směr reprezentuje i řada 8. Výrazná horizontální vlna v podstatě zmizela, ovládání klimatizace je mezi výdechy a uprostřed jsou jinak poskládaná tlačítka. To vše i kvůli novému iDrive sedmé generace. To se zaměřuje už především na dotek a v případě řady 3 i na inteligentního hlasového asistenta, který spřízněná osmička, Z4 a X5 dostane až později, avšak naštěstí prostřednictvím on-line aktualizace. Zatím asistentka neumí česky jako u Mercedesu MBUX, ale podle zástupce českého BMW se na tom pracuje. 

Intuitivnost ovládání je jednou z vlastností, kterých si na BMW vážím. Věřím, že se to s novým iDrive nezmění a první seznámení s rychlým a přehledným menu nevypadá špatně, ale verdikt si nechám na příště. Co mě ale zajímalo, je kvalita provedení a celkový pocit z interiéru. Ten se oproti předchůdci velmi posunul, byť to opět na fotkách tak neumí působit. Tvary přístrojovky či výplně dveří jsou sice jednoduché, ale opravdu precizně zpracované a příjemné na dotek. BMW tedy pokračuje ve zútulňování svých interiérů, což je jedině dobře.

Co se týče prostoru uvnitř, na předních sedadlech se díky klasické koncepci opět sedí s nataženými nohama. Zadní sedadla potěší poměrně dobrým podélným prostorem. zatímco šířka tolik nezaujme, já osobně jsem byl překvapen z prostoru na hlavu. Mívám zde problémy i s mnohem většími auty, tady se svými 190 centimetry a především dlouhým trupem vůči nohám se stropu jen sotva dotýkám, nemusím se krčit. A to se jedná o vůz se střešním oknem...

Audi odhaluje SQ2: Naštvaný crossover jde přímo proti BMW X2 M35i

Audi odhaluje SQ2: Naštvaný crossover jde přímo proti BMW X2 M35i

V tomto směru mě napadá zajímavá paralela k novému Peugeotu 508. Dosud platilo, že mainstremové značky měly střední třídy nesrovnatelně více nafouklou a prostornější. Vždyť se často jedná o vrchol nabídky značky, který si tak nekanibalizují vyšší modelové řady. Jenže do nové 508 se dozadu kvůli extrémně nízké střeše prostě nevejdu. Kdo by to byl řekl, že se mezigeneračně obě auta svým zaměřením tak změní.

Paletu zážehových a vznětových motorů brzy doplní také plug-in hybridní 330e s přeplňovaným dvoulitrem. Na český trh se nová řada 3 dostane příští rok v březnu. Výroba novinky bude probíhat v Mnichově pro evropský trh, v závodě Tiexi v Šen-jangu, kde budou vznikat vozy pro čínský trh a v mexickém San Luis Potosí. Další karosářskou verzí bude kombi, s novým GT se nepočítá.

Speciál: Autosalon Paříž 2018

Pařížský autosalon 2018 (Mondial de l'Automobile 2018) je ukázkou úpadku evropských automobilových výstav. Oficiální účast odřekly značky Audi, Fiat, Ford, Nissan, Opel, Volkswagen či Volvo.

Letošní ročník pro novináře startuje v úterý 2. října. Od 4. do 14. října je výstava přístupná veřejnosti. Výstaviště Porte de Versailles bude otevřeno od 10:00 do 20:00, ceny lístků začínají na 9 eurech (asi 225 Kč).

Přehled očekávaných novinek

Škoda Karoq Sportline • Škoda Karoq Scout • Kie ProCeed Shoting Brake  • DS 3 Crossback • Citroën C5 AircrossSuzuki Jimny • Peugeot 508 SW • Renault Mégane R.S. Trophy • Škoda Kodiaq RS • Audi Q3 • Mercedes-Benz GLEBMW X5BMW 3BMW 8Seat TarracoToyota Corolla Touring SportsMonza SP1, Monza SP2

TEST Royal Enfield Interceptor 650 Twin: Jednou zkusíš a už musíš!

Royal Enfield Interceptor 650 Twin

Nové twiny od indického Enfieldu jsou pro svoji značku bez diskuse revolucí a po zásluze vzbudily enormní globální zájem. Efektní retro design, legendární znáček, zbrusu nový motor a více než dobrá cena jsou pádné argumenty. Dá se ale věřit radikální průlom značce, která až donedávna sveřepě bušila jediný model, vyráběný s drobnými změnami od poloviny padesátých let?

23.  6.  2019 | Petr Schnagl | 7 příspěvků
TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Nová Toyota Corolla se přiřítila na český trh hned ve třech karosářských verzích. Pro první test jsme zvolili tu nejpraktičtější, navíc s nejvýkonnějším hybridním pohonem. Dokáže opodstatnit vyšší cenu? A bavíme se vůbec ještě o mainstreamovém modelu?

19.  6.  2019 | Jan Mička | 154 příspěvků
TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 14 příspěvků