Paříž 2018: Prohlédli jsme koncept nové Škody Rapid. Českými symboly nešetří!

Těsně před začátkem pařížské motorshow jsem měl možnost do detailu si prohlédnout koncept Vision RS. Předznamenává rovnou tři důležité milníky Škody.

Škoda si pro Pařížský autosalon neschovala žádné přelomové představení velkého modelu. Chtělo by se říci, že tímto mladoboleslavští reflektují upadající důležitost velkých evropských autosalonů, z nichž svou slávu už zuby nehty brání snad jen Ženeva. Krom verze RS pro Kodiaq tu však své místo sportovní oddělení má i na podstavci uprostřed stánku. Tohle auto může být důležitější, než se zdá.

Zdá se totiž, že studie pro světové autosalony nemusí být jen designovými kreacemi pro vyjádření záměrů a talentu továrních návrhářů. Posledním trendem je spíše než prezentace absurdních tvarů a koncepcí ukázka tvarů, které zanedlouho uvidíme v sériové podobě.

Stejně tak je tomu i u Škody Vision RS, kterou jsem si mohl den před otevřením bran pařížského autosalonu prohlédnout. Tohle auto má tři významy. Už od zveřejnění posledních skic je veřejným tajemstvím, že studie předznamenává podobu nástupce Rapidu, který se má ukázat příští rok. Má být širší a všeobecně hodnotnější, přesně jako koncept. Druhým rozměrem jsou prvky RS. Právě tyto prvky, možná i právě karbonové, zdědí budoucí "eresa". 

Škoda Kodiaq RS poprvé naživo: Poslechněte si, jak zní její největší zbraň

Škoda Kodiaq RS poprvé naživo: Poslechněte si, jak zní její největší zbraň

Koncept má zaujmout svým bílým lakem s xyrallicovými krystaly namodralým odstínem. A to se mu daří, protože na stánku pod reflektory vážně září. Volba na bílou je překvapivá, protože se poslední dobou zdálo, že u designérů přestává být oblíbená.

Když si však odmyslíte všechny ty kudrlinky, měl by před vámi stát nový Rapid. Leccos tedy už napoví rozměry konceptu. Vision RS je dlouhý 4356 mm, široký 1810 mm a vysoký 1431 mm. V zádi čeká na náklad 430 litrů kufru, což je o 15 litrů víc než má současný Spaceback.

Na živo působí zajímavě nejen detaily, ale nezvykle kolmá příď. Je na dnešní dobu svázanou předpisy pro ochranu chodců tak nízká, až o jejím přenesení do série začínám pochybovat. Současný Rapid Spaceback pak připomíná protažené prosklení na zádi, které opět ozvláštňuje masivní spoiler. Na sebe upozorňují také zadní svítilny. jejich grafika by se mohla do série zachovat, alespoň ve vyšších výbavových stupních.

Škoda Kodiaq RS ukazuje interiér. Sedadla mají integrovanou opěrku hlavy

Škoda Kodiaq RS ukazuje interiér. Sedadla mají integrovanou opěrku hlavy

Požehnaně je na exteriéru také karbonového obložení. Stejně jako uvnitř, kam se dostanete skrze bezrámové dveře: například na sedadlech, která se jakoby vznáší v prostoru a jsou potažená Alcantarou. Koberce jsou z velmi pevné netkané textilie Piňatex, vyráběné z dlouhých vláken listů ananasovníku. 

Sportovní volant připomíná svět motorsportu. Zároveň je stejně jako zbytek interiéru potažen speciálním materiálem, který má na povrchu strukturu miniaturních trojúhelníků a prý odkazuje na nové DNA interiéru značky.

Celkově zaujme několik odkazů na Českou republiku, respektive stoleté výročí Československa. Tak jako to už roky činí italské, francouzské či britské značky, i Škoda na svůj původní domov tímto konceptem vážně nezapomíná. Českou vlaječku či trikoloru najdete například na zadním okně, sedadlech či obšití sedadel. Zároveň se uvnitř opakuje motiv závodních červených pásů.

Škoda Octavia G-Tec dostala nový motor. Bude pouze s DSG a jako kombi

Škoda Octavia G-Tec dostala nový motor. Bude pouze s DSG a jako kombi

A konečně třetím rozměrem studie, po nápovědě nového Rapidu a prvků budoucích modelů RS s novým logem, je pohon. Jedná se o plug-in hybrid, Škoda totiž velmi brzy začne svou ofenzívu s nabíjecími vozy, čímž překročí vlnu full hybridů. Tento pohon je tedy možné nabít ze sítě.

Kombinuje motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 75 kW (102 k). Společně dosahují systémového výkonu 180 kW (245 k), díky němuž studie zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,1 s, za 8,9 s pak zvládá zrychlení z 80 na 120 km/h. S čistě elektrickým pohonem má vůz dojezd až 70 kilometrů. Ion-lithiový akumulátor s kapacitou 13 kWh lze nabít za 2,5 hodiny.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

TEST Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4: Nové pořádky bez prokletí

Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4

Konzervativní crossover se nám proměnil ve výrazný designový povoz, který neumí nebudit emoce. Vyplatila se mu sázka na odvahu?

včera | Richard Herbich | 16 příspěvků
Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

25.  2.  2021 | Jiří Baborský | 72 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků