Paříž 2018: Prohlédli jsme koncept nové Škody Rapid. Českými symboly nešetří!

Těsně před začátkem pařížské motorshow jsem měl možnost do detailu si prohlédnout koncept Vision RS. Předznamenává rovnou tři důležité milníky Škody.

Škoda si pro Pařížský autosalon neschovala žádné přelomové představení velkého modelu. Chtělo by se říci, že tímto mladoboleslavští reflektují upadající důležitost velkých evropských autosalonů, z nichž svou slávu už zuby nehty brání snad jen Ženeva. Krom verze RS pro Kodiaq tu však své místo sportovní oddělení má i na podstavci uprostřed stánku. Tohle auto může být důležitější, než se zdá.

Zdá se totiž, že studie pro světové autosalony nemusí být jen designovými kreacemi pro vyjádření záměrů a talentu továrních návrhářů. Posledním trendem je spíše než prezentace absurdních tvarů a koncepcí ukázka tvarů, které zanedlouho uvidíme v sériové podobě.

Stejně tak je tomu i u Škody Vision RS, kterou jsem si mohl den před otevřením bran pařížského autosalonu prohlédnout. Tohle auto má tři významy. Už od zveřejnění posledních skic je veřejným tajemstvím, že studie předznamenává podobu nástupce Rapidu, který se má ukázat příští rok. Má být širší a všeobecně hodnotnější, přesně jako koncept. Druhým rozměrem jsou prvky RS. Právě tyto prvky, možná i právě karbonové, zdědí budoucí "eresa". 

Škoda Kodiaq RS poprvé naživo: Poslechněte si, jak zní její největší zbraň

Škoda Kodiaq RS poprvé naživo: Poslechněte si, jak zní její největší zbraň

Koncept má zaujmout svým bílým lakem s xyrallicovými krystaly namodralým odstínem. A to se mu daří, protože na stánku pod reflektory vážně září. Volba na bílou je překvapivá, protože se poslední dobou zdálo, že u designérů přestává být oblíbená.

Když si však odmyslíte všechny ty kudrlinky, měl by před vámi stát nový Rapid. Leccos tedy už napoví rozměry konceptu. Vision RS je dlouhý 4356 mm, široký 1810 mm a vysoký 1431 mm. V zádi čeká na náklad 430 litrů kufru, což je o 15 litrů víc než má současný Spaceback.

Na živo působí zajímavě nejen detaily, ale nezvykle kolmá příď. Je na dnešní dobu svázanou předpisy pro ochranu chodců tak nízká, až o jejím přenesení do série začínám pochybovat. Současný Rapid Spaceback pak připomíná protažené prosklení na zádi, které opět ozvláštňuje masivní spoiler. Na sebe upozorňují také zadní svítilny. jejich grafika by se mohla do série zachovat, alespoň ve vyšších výbavových stupních.

Škoda Kodiaq RS ukazuje interiér. Sedadla mají integrovanou opěrku hlavy

Škoda Kodiaq RS ukazuje interiér. Sedadla mají integrovanou opěrku hlavy

Požehnaně je na exteriéru také karbonového obložení. Stejně jako uvnitř, kam se dostanete skrze bezrámové dveře: například na sedadlech, která se jakoby vznáší v prostoru a jsou potažená Alcantarou. Koberce jsou z velmi pevné netkané textilie Piňatex, vyráběné z dlouhých vláken listů ananasovníku. 

Sportovní volant připomíná svět motorsportu. Zároveň je stejně jako zbytek interiéru potažen speciálním materiálem, který má na povrchu strukturu miniaturních trojúhelníků a prý odkazuje na nové DNA interiéru značky.

Celkově zaujme několik odkazů na Českou republiku, respektive stoleté výročí Československa. Tak jako to už roky činí italské, francouzské či britské značky, i Škoda na svůj původní domov tímto konceptem vážně nezapomíná. Českou vlaječku či trikoloru najdete například na zadním okně, sedadlech či obšití sedadel. Zároveň se uvnitř opakuje motiv závodních červených pásů.

Škoda Octavia G-Tec dostala nový motor. Bude pouze s DSG a jako kombi

Škoda Octavia G-Tec dostala nový motor. Bude pouze s DSG a jako kombi

A konečně třetím rozměrem studie, po nápovědě nového Rapidu a prvků budoucích modelů RS s novým logem, je pohon. Jedná se o plug-in hybrid, Škoda totiž velmi brzy začne svou ofenzívu s nabíjecími vozy, čímž překročí vlnu full hybridů. Tento pohon je tedy možné nabít ze sítě.

Kombinuje motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) s elektromotorem o výkonu 75 kW (102 k). Společně dosahují systémového výkonu 180 kW (245 k), díky němuž studie zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,1 s, za 8,9 s pak zvládá zrychlení z 80 na 120 km/h. S čistě elektrickým pohonem má vůz dojezd až 70 kilometrů. Ion-lithiový akumulátor s kapacitou 13 kWh lze nabít za 2,5 hodiny.

Speciál: Autosalon Paříž 2018

Pařížský autosalon 2018 (Mondial de l'Automobile 2018) je ukázkou úpadku evropských automobilových výstav. Oficiální účast odřekly značky Audi, Fiat, Ford, Nissan, Opel, Volkswagen či Volvo.

Letošní ročník pro novináře startuje v úterý 2. října. Od 4. do 14. října je výstava přístupná veřejnosti. Výstaviště Porte de Versailles bude otevřeno od 10:00 do 20:00, ceny lístků začínají na 9 eurech (asi 225 Kč).

Přehled očekávaných novinek

Škoda Karoq Sportline • Škoda Karoq Scout • Kie ProCeed Shoting Brake  • DS 3 Crossback • Citroën C5 AircrossSuzuki Jimny • Peugeot 508 SW • Renault Mégane R.S. Trophy • Škoda Kodiaq RS • Audi Q3 • Mercedes-Benz GLEBMW X5BMW 3BMW 8Seat TarracoToyota Corolla Touring SportsMonza SP1, Monza SP2

TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

včera | Jan Mička | 16 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků