Paradox dne: nejúspěšnější manažer je placen nejméně

President Toyoty Akio Toyoda má výsledky, přesto dostává nejméně. Tedy pokud jeho plat poměříme s platy šéfů zbývajících čtyř nejúspěšnějších světových automobilových společností.
Paradox dne: nejúspěšnější manažer je placen nejméně

Sedmapadesátiletý Toyoda se dostal do čela Toyoty v červnu 2009. Bylo to v čase, kdy globální recese a nepříznivý kurz jenu dohnaly japonského giganta k prvnímu ztrátovému roku v průběhu 59 let. Ztráta za rok 2009 činila 4,2 miliardy dolarů.

Toyoda, vnuk zakladatele automobilky, však obstál. Pomohl společnosti zotavit se i z drtivých následků japonského zemětřesení a tsunami, vyrovnal se se svolávací akcí, která postihla miliony vozů značky Toyota po celém světě.

Letos si Toyota polepšila o 28 procent a japonský výrobce opět kraluje. Už loni převzal titul největšího světového hráče od General Motors. (Pro srovnání: Volkswagen spadl o 11 procent, Daimler AG získal 11 procent a Ford Motor pokročil o 18 procent.)

„Akio byl v posledních měsících prověřován jako žádný jiný výkonný šéf Toyoty za posledních třicet let,“ komentoval Toyodovy úspěchy Maryann Keller, hlavní představitel americké konzultační společnosti Maryann Keller & spol. „Když se ale podíváme na jeho plat, tak jeho kolegové jsou v porovnání s ním přepláceni.“

Toyoda loni dostal od Toyoty 1,9 milionu dolarů (38 milionů korun) - podle daňového přiznání, které podal u japonského ministerstva financí. Bylo to o 35 procent více než rok předtím. Toyoda byl oceněn stejně jako ostatní zaměstnanci Toyoty, i ti dostali nejvyšší bonusy od roku 2008.

Souputníci Toyody na šéfovských křeslech na tom ale byli přesto nesrovnatelně lépe. Alan Mullaly z Fordu podle agentury Bloomber v roce 2012 vydělal 21 milionů dolarů (420 milionů korun). Martin Winterkorn z VW dostal 19 milionů dolarů (380 milionů korun) a Dieter Zetsche z Daimleru 8,15 milionu dolarů (163 milionů korun). Dan Akerson v GM získal 11 milionů dolarů (220 milionů korun). 

Toyoda přesto zkrátka nepřišel. Vlastní totiž 0,13 procenta akcií Toyoty v hodnotě zhruba 256 milionů dolarů. V posledním finančním roce, který skončil v březnu, z nich získal dividendu ve výši 4,2 milionu dolarů (84 milionů korun).
 

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků