Paradox dne: nejúspěšnější manažer je placen nejméně

President Toyoty Akio Toyoda má výsledky, přesto dostává nejméně. Tedy pokud jeho plat poměříme s platy šéfů zbývajících čtyř nejúspěšnějších světových automobilových společností.
Paradox dne: nejúspěšnější manažer je placen nejméně

Sedmapadesátiletý Toyoda se dostal do čela Toyoty v červnu 2009. Bylo to v čase, kdy globální recese a nepříznivý kurz jenu dohnaly japonského giganta k prvnímu ztrátovému roku v průběhu 59 let. Ztráta za rok 2009 činila 4,2 miliardy dolarů.

Toyoda, vnuk zakladatele automobilky, však obstál. Pomohl společnosti zotavit se i z drtivých následků japonského zemětřesení a tsunami, vyrovnal se se svolávací akcí, která postihla miliony vozů značky Toyota po celém světě.

Letos si Toyota polepšila o 28 procent a japonský výrobce opět kraluje. Už loni převzal titul největšího světového hráče od General Motors. (Pro srovnání: Volkswagen spadl o 11 procent, Daimler AG získal 11 procent a Ford Motor pokročil o 18 procent.)

„Akio byl v posledních měsících prověřován jako žádný jiný výkonný šéf Toyoty za posledních třicet let,“ komentoval Toyodovy úspěchy Maryann Keller, hlavní představitel americké konzultační společnosti Maryann Keller & spol. „Když se ale podíváme na jeho plat, tak jeho kolegové jsou v porovnání s ním přepláceni.“

Toyoda loni dostal od Toyoty 1,9 milionu dolarů (38 milionů korun) - podle daňového přiznání, které podal u japonského ministerstva financí. Bylo to o 35 procent více než rok předtím. Toyoda byl oceněn stejně jako ostatní zaměstnanci Toyoty, i ti dostali nejvyšší bonusy od roku 2008.

Souputníci Toyody na šéfovských křeslech na tom ale byli přesto nesrovnatelně lépe. Alan Mullaly z Fordu podle agentury Bloomber v roce 2012 vydělal 21 milionů dolarů (420 milionů korun). Martin Winterkorn z VW dostal 19 milionů dolarů (380 milionů korun) a Dieter Zetsche z Daimleru 8,15 milionu dolarů (163 milionů korun). Dan Akerson v GM získal 11 milionů dolarů (220 milionů korun). 

Toyoda přesto zkrátka nepřišel. Vlastní totiž 0,13 procenta akcií Toyoty v hodnotě zhruba 256 milionů dolarů. V posledním finančním roce, který skončil v březnu, z nich získal dividendu ve výši 4,2 milionu dolarů (84 milionů korun).
 

bazar

VW Passat 2
Rok výroby: 2013
Stav: 177 256 km
Cena: 281 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Passat 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 135 349 km
Cena: 258 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2005
Stav: 199 600 km
Cena: 135 000 Kč
VW Amarok 2
Rok výroby: 2011
Stav: 145 284 km
Cena: 470 000 Kč
VW Passat 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 110 109 km
Cena: 268 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků