Paradox dne: nejúspěšnější manažer je placen nejméně

President Toyoty Akio Toyoda má výsledky, přesto dostává nejméně. Tedy pokud jeho plat poměříme s platy šéfů zbývajících čtyř nejúspěšnějších světových automobilových společností.
Paradox dne: nejúspěšnější manažer je placen nejméně

Sedmapadesátiletý Toyoda se dostal do čela Toyoty v červnu 2009. Bylo to v čase, kdy globální recese a nepříznivý kurz jenu dohnaly japonského giganta k prvnímu ztrátovému roku v průběhu 59 let. Ztráta za rok 2009 činila 4,2 miliardy dolarů.

Toyoda, vnuk zakladatele automobilky, však obstál. Pomohl společnosti zotavit se i z drtivých následků japonského zemětřesení a tsunami, vyrovnal se se svolávací akcí, která postihla miliony vozů značky Toyota po celém světě.

Letos si Toyota polepšila o 28 procent a japonský výrobce opět kraluje. Už loni převzal titul největšího světového hráče od General Motors. (Pro srovnání: Volkswagen spadl o 11 procent, Daimler AG získal 11 procent a Ford Motor pokročil o 18 procent.)

„Akio byl v posledních měsících prověřován jako žádný jiný výkonný šéf Toyoty za posledních třicet let,“ komentoval Toyodovy úspěchy Maryann Keller, hlavní představitel americké konzultační společnosti Maryann Keller & spol. „Když se ale podíváme na jeho plat, tak jeho kolegové jsou v porovnání s ním přepláceni.“

Toyoda loni dostal od Toyoty 1,9 milionu dolarů (38 milionů korun) - podle daňového přiznání, které podal u japonského ministerstva financí. Bylo to o 35 procent více než rok předtím. Toyoda byl oceněn stejně jako ostatní zaměstnanci Toyoty, i ti dostali nejvyšší bonusy od roku 2008.

Souputníci Toyody na šéfovských křeslech na tom ale byli přesto nesrovnatelně lépe. Alan Mullaly z Fordu podle agentury Bloomber v roce 2012 vydělal 21 milionů dolarů (420 milionů korun). Martin Winterkorn z VW dostal 19 milionů dolarů (380 milionů korun) a Dieter Zetsche z Daimleru 8,15 milionu dolarů (163 milionů korun). Dan Akerson v GM získal 11 milionů dolarů (220 milionů korun). 

Toyoda přesto zkrátka nepřišel. Vlastní totiž 0,13 procenta akcií Toyoty v hodnotě zhruba 256 milionů dolarů. V posledním finančním roce, který skončil v březnu, z nich získal dividendu ve výši 4,2 milionu dolarů (84 milionů korun).
 

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 26 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků