Pamatujete DIOSS Rebel Nova? Z malého sporťáku je jednorožec českých silnic

24 komentářů

Hubert
1. září • 12:53

A ještě k tomu DIOSS je firma v Nýřanech, ne v Klatovech....

M
19. srpna • 12:19

Nemyslím, že svědčí o znalostech reálií, se z dnešního stavu techniky a společnosti vysmívat obchodnímu modelu z doby divokého východu. Já ho neobhajuji, ale také se mu nesměji. Pokud by si dal tým okolo V.K. říct ve věcech konstrukčně souvisejicich s homologacemi, tak by trh odpověděl, zda auto přijme, či ne. K tomu ale nedošlo, takže jediné co dá, je jen nostalgicky vzpomenout na začátek devadesátek. Ostatně, o tom článek byl. 😊

M
18. srpna • 14:18

Vzhledem k tomu, že jsem s V.K. ve T. Štěpánově ( a i jinde 😊 ) několikrát situaci kolem projektu Rebel diskutoval, můžu napsat, že záměr byl udělat z hlediska konstrukce něco jako Fiat X1/9 se střechou a z hlediska počtu výrobních kusů a směrné technologie něco jako Lotus 7. Takže to bylo určeno nadšencům, nikoliv uživatelům, jako Golf. A ti už by i nějakou tu pihu asi skousli.

Driver
19. srpna • 11:55

:-D Já se musím smát. Nikoliv faktům nýbrž tomu obchodnímu modelu prodávat laminát na trubkách bez pořádné techniky. Ani největší automobilky si jen tak nedovolí vyrábět s malými zisky nedejbože prodělky a dlouhé roky zvažují a projektují než něco schválí, viz BRZ/86 například a že mají vše od neomezených zdrojů z hlediska projektu, rozpočtu pro výrobu, stovky nebo tisíce sub/dodavatelů, výrobní kapacity a stejně někdy desítky let zvažují rentabilitu. A k té poslední větě, ta mluví za vše. NE, NESKOUSLI. DNES UŽ KAŽDÝ VÍ, ŽE JE MNOHEM LEPŠÍ SI ZÁŽITKOVOU JÍZDU PRONAJÍMAT, a ne provozovat takový střep. Zeptej se majitelů SEVEN ;-)

M
18. srpna • 7:58

Lamináty karoserie se dělaly u firmy Peter GFK v Trhovém Štěpánově. Už tedy bylo zřejmé, že tým V.K. bude mit problém s homologacemi. Neměli zkušenosti a nenechali si poradit. Tajnůstkařili a konstruktivní rady od profesionálnich konstruktérů automobilů brali spíš jako výraz závisti. Po bitvě je sice každý generál, ale v tomto případě bylo vidět, že ego tvůrce je větší než jeho schopnosti, už během bitvy.

Driver
18. srpna • 13:40

To není o generálech po bitvách ale o tom, že v česku je 10miliónů fotbalistů, každý ví nejlíp, jak se má fotbal hrát, ale hrát nejde, a ještě je naštvaný, že nemáme zlato ale jen stříbro :-D A tak je to se vším. Nadšení a ego dovede hodně, ale né zázraky. Na ty je potřeba neomezený kapitál a hlavně kontakty mezi špičkami v automotive. Všechno je chráněno patenty a velké ryby si rybník vypustit nenechají... A nikdo nebude kupovat za velké peníze nedodělky nebo pokusy! Dneska prodáš 30miliónů golfů a každý druhý ti řekne, jak to je špatné auto. Zkus tak náročné dnešní zákazníky posadit do takového pokusu. To bys viděl ten fičák :-))

Jyrka Syrka
18. srpna • 12:41

Díky za upřesnění potvrzující moje tušení.:-(

Jyrka Syrka
17. srpna • 14:21

To je další z projektů " kdyby nás komunisti nechali dělat, tak bysme světu ukázali"
Václav Král měl na ty neúspěšné projekty tak nějak nos.:-(

Twan
17. srpna • 10:28

Nějak nechápu jak si někdo mohl říci "jo, tohle je hezké, takhle to necháme"

brk77
17. srpna • 16:21

Nechtěl sem to sem psát, protože názor na design je věc silně individuální, ale když tak nad tím přemýšlím, tak mě asi nenapadá jediný návrh Václava Krále, na které bych čuměl s otevřenou hubou a myšlenku "wow, tak to je bomba". Třeba Tatra MTX V8 byla počátkem devadesátak tak trochu přízrak, ale spíš než to auto jako takové se mi líbila myšlenka, že když tu máme 2,3 roky po revoluci něco takového z domácí produkce, jak to asi bude vypadat dál?Třeba Ferrari Testarossa vyráběné přibližně ve stejné době (84-96) mi připadá jako dokonalost sama pořád. U Tatry MTX V8 to nadšení, co za tak krátkou dobu dokázali, je už dávno pryč a zbylo auto, které je sice zajímavý dobový milník, ale nijak zvlášť se mi vlastně nelíbí.

jan
19. srpna • 11:25

Těch projektů které kolem devadesátek Král dělal, bylo spoustu - Trojkolový vůs s nízkým odporem vzduchu a nízkou spotřebou, MTX "Tatra" V8, která ale začala svůj život již několik let před revolucí, tadyhle Dioss a samozřejmě Innotech Mysterio a pak ještě nějaké závodní vozy. Z těch všech podle mě ční MTXko jako relativně nadčasové auto. Jde v něm vidět něco z Bugatti EB 110 a Lamborgini Diabla. Záď mi pak (a tady naštvu mnoho čtenářů a předem se omlouvám) připomíná McLaren F1.
Nicméně, když už si Král s konstruktéry vybral kopřivnický agregát, je škoda, že jej zabalil do takhle zbytečně velkého auta. Zásadní výhodou kopřivnické V8 bylo to, že se jednalo o celek kde motor je - narozdíl od Porsche 911 - umístěn přímo nad zadní nápravou (Osa zadní nápravy prochází mezi čtvrtým a pátým válcem). Součástí motorové skříně je i skříň diferenciálu. Výhodou je, že vůz vůbec má nějaký diferenciál, nevýhodou nemožnost jednoduchéhu upgradu za nějaký jiný, jako i vyšší těžiště motoru. Převodovka je pak připojena k motoru zepředu, což dělá tuto jednotku velmi kompaktní. Lze proto kolem ní postavit malé a lehké auto (viz motocrossové bugginy s motory Tatra), které bude i prakticky použitelné. právě umístění motoru by mohlo vytvořit zajímavý kompromis mezi klasickou koncepcí vše vzadu známou z 911 a prostorově náročným řešením s motorem uprostřed.
Obecně vzato snaha dělat auta v turbulentní době let devadesátých a navíc v tehdejší specifické podnikatelské kultuře musela být nutně odsouzena k zániku. Automobilový průmysl je jedna z nejnáročnějších oblastí z hlediska vstupu nového hráče a reálně lze říct, že se to podařilo v posledních dvaceti letech jen výrazným technologickým inovátorům jako jsou Koenigsegg, McLaren, Pagani, Tesla a Rimac. To ale neznamená že nová automobilka u nás nemůže v budoucnu vzniknout, dokonce bych řekl, že Česká Republika je pro takovou činost velmi vhodná: Je zde rozsáhlý dodavatelský řetězec, vysoká úroveň technického know-how a relativně nízké platy.

puk123
18. srpna • 9:17

Taky to vidím podobně. Možná nejvíce se mi líbí jedno z nejstarších děl - buggy Baghira. Ta tehdy mezi ostatními byla kráskou. Král na sebe u nás dokázal upozornit i v době, která nezávislým tvůrcům nepřála. Aby dosáhl výsledků srovnatelných s mistry z Itálie, kde je umělecký design široce rozvětveným oborem s obrovskou tradicí, to by musel být skutečný genius. Tím jednoduše nebyl. Některé jeho názory na automobilový průmysl obecně mi byly sympatické.

Jyrka Syrka
18. srpna • 12:39

Ano buggy Baghira skutečně byla pěkná, na druhou stranu návrh Jawa Athena - naprostá obludnost.

Allamarein
17. srpna • 21:30

Kdyby Testarossa nebyla Ferrari, tak by možná dojmy byly opačné. Designově to je relativně obyčejné sportovní auto a tu auru mu dělá hlavně značka.

Jyrka Syrka
17. srpna • 21:49

Mno něco na tom možná je, kabelka od Louis Vuittona také vypadá jako obyčejná brašna a cenu dělá značka. Vtip je v tom že Král a spol. si myslel, že stačí dát Tatře proudnicový kabát, osmiválec a široký gumy a bude konkurovat Ferrari.
Ono Ferrari má spoustu negativních ohlasů mezi vlastníky, že za velmi premiovou cenu nedostávají premiovou kvalitu, ale ta Tatra byla po technické stránce a po stránce zpracování opravdu chudinka.

Jyrka Syrka
17. srpna • 21:59

P.S
https://www.youtube.com/watch...
se zvláštním důrazem na čas od 2. minuty.

Jyrka Syrka
17. srpna • 19:55

Popsal jste to tak, jak jsem to cítil i já. Vzpomínám na to jak krátce po plyšáku nadšenci ve Vysokém Mýtě okamžitě začali s výrobou autokarů se zvýšenou podlahou aby se vyrovnali těm ze západu. Jedno velké čelní sklo z nedostatku zdrojů udělali ze dvou úzkých a bylo to.
Jako nadšení dobrý, ale čas ukázal, že bez potřebných investic a know how neměli šanci.

Jyrka Syrka
17. srpna • 19:31

Souhlas,

Jyrka Syrka
17. srpna • 14:32

Mě se to už tehdy také nelíbilo. Připadalo mě, že je tam mnoho kompromisů ta 13ti stovka to také moc nevylepšila. A ty novácké tanečky kolem..tak nějak se věřilo, že když se pod to podepsal zneuznaný Král, Železný a Zbyňda Merunka bude se to samozřejmě dobře prodávat.:-)

Vladimir
17. srpna • 19:21

Zneuznaný Král? Jste si jist, že víte o kom píšete?

Jyrka Syrka
17. srpna • 19:27

Vím na 100% o kom píši, ale teď si nejsem jistý jestli zneuznaný je to správné slovo nebo jestli nemělo být v uvozovkách.

Atomas
17. srpna • 12:48

Vkus se mění s časem. Představte si dobu, kdy byly v ulicích vidět víceméně Škody Favorit a stodvacítky plus dovezený ojetý šrot ze západu...

Jyrka Syrka
17. srpna • 14:24

No právě. Kdyby to vzniklo za totáče, byla by to bomba, ale po plyšáku v konkurenci nových ze západu/ne šrotu/ to nemělo šanci.

Atomas
17. srpna • 12:48

Vkus se mění s časem. Představte si dobu, kdy byly v ulicích vidět víceméně Škody Favorit a stodvacítky plus dovezený ojetý šrot ze západu...

Doporučujeme

Články odjinud