Palubní systém Blue&Me od Microsoftu a Fiatu je realitou (nové info)

Fiat spolu s Microsoftem představili již na Ženevském autosalonu nový „infotainmentový“ systém (příšerné slovo, zkrátka produkt spojující možnosti informačních a zábavních technologií) Blue&Me, založený na operačním systému Windows Mobile. Nyní se objevily další informace o jeho možnostech a reálném nasazení, a tak nám dovolte vás s nimi v krátkosti seznámit.

Díky použití otevřeného operačního systému mají být u Blue&Me konečně umožněny snadné a průbězné aktualizace, díky kterým bude systém mnohem lépe odolávat zubu času, než ty použivané v současnosti. Vývoj jde neustále dopředu a každý upgrade dosavadních systémů byl velmi obtížný, ne-li dokonce zcela nemožný. Blue&Me bude aktualizovatelný přímo z auta přes datové připojení, a tak každému uživateli umožní mít k dispozici nejčerstvější verzi systému či jeho doplňků zcela automaticky. Na systému je samozřejmě zajímavá také jeho flexibilita. Zatímco dnes si do auta koupíte např. navigaci s Bluetooth telefonem, Blue&Me by měl být dokonale modulárním systémem, softwareově rozšiřitelným o podporu nových funkcí či externích zařízení; podobně jako dnešní chytré mobily s Windows Mobile.

První variantou systému bude platforma schopná spolupracovat s většinou mobilních telefonů a přehrávači digitálních médií. Základní funkcí bude spolupráce s mobilním telefonem s technologií Bluetooth, pomocí ovládání na volantu a hlasového ovládání i výstupu bude možné využívat všechny funkce telefonu jednodušeji než u konkurence. Systém bude zvládat rozpoznávání hlasu (již dnes nabízeno např. ve vozech BMW), ale zpětné předávání informací skrze hlasový výstup – systém vám přecte třeba i příchozí SMS.

Obdobným způsobem bude možné využívat audiovizuálních funkcí. Přes Bluetooth bude možné rovněž poslouchat hudbu uloženou v mobilních telefonech či jiných zařízeních, pro datově náročnější přenosy bude k dispozici USB port schopný spolupracovat s ostatními zařízeními na přehrávání zvuku či videa.

Kromě propojitelnosti s bezkonkurenčním množstvím externích zařízení nabídne Blue&Me i další unikátní funkce vlastní jen otevřeným operačním systémům. Díky připojení k internetu přes mobilní telefon a napojení na systém GPS bude systém rozšiřitelný o libolnou doplňkovou aplikaci schopnou pracovat s těmito infromacemi. Přímo v autě tak snadno dohledáte firmu, ke které míříte, k níž vás systém následně i sám dovede. Cestu upraví podle předpovědi počasí a detailních informací o dopravní situaci z internetových serverů. Zajímavostí bude i integrovaný systém ochrany před odcizením, který bude podobně jako dnešní dodatečné systémy typu Sherlog schopen rozpoznat, že vůz byl odcizen a chytře předávat informace o jeho poloze lokalizačnímu centru. Systém bude schopen fungovat jako mobilní kancelář a přímo v aute si tak budete moci přečíst vaše e-maily (možné již dnes např. u BMW Online), ale i pracovat s veškerými přílohami, což dnes žádný systém, integrovaný přímo v autě, nezvládá. U videosouborů pak zvládne nejen klasická (a mnohdy nutně originální) DVD, ale i běžné datové formáty v různých kódováních. Zkrátka a jednoduše, systém bude mít prakticky nekonečné možnosti.

Zdá se, že Microsoft se do svého působení na poli automobilismu pořádně opře a na palubu našich plechových miláčků konečně něco, co se bude blízce podobat klasickému PC. Po poněkud nestandardní implementaci Windows CE do některých BMW jde o další průlom v pronikání klasických počítačových systémů do osobních vozů.

Blue&Me není žádnou hudbou budoucnosti, Fiat jeji již nabízí do modelů Punto a Alfa Romeo 159 a Alfa Brera za příplatek nepřekračující 400 euro ke klasické navigaci (ta vyjde na cca 70-80 000 Kč). Věříme, že systém budeme moci brzy i osobně vyzkoušet.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků