Palubní systém Blue&Me od Microsoftu a Fiatu je realitou (nové info)

Fiat spolu s Microsoftem představili již na Ženevském autosalonu nový „infotainmentový“ systém (příšerné slovo, zkrátka produkt spojující možnosti informačních a zábavních technologií) Blue&Me, založený na operačním systému Windows Mobile. Nyní se objevily další informace o jeho možnostech a reálném nasazení, a tak nám dovolte vás s nimi v krátkosti seznámit.

Díky použití otevřeného operačního systému mají být u Blue&Me konečně umožněny snadné a průbězné aktualizace, díky kterým bude systém mnohem lépe odolávat zubu času, než ty použivané v současnosti. Vývoj jde neustále dopředu a každý upgrade dosavadních systémů byl velmi obtížný, ne-li dokonce zcela nemožný. Blue&Me bude aktualizovatelný přímo z auta přes datové připojení, a tak každému uživateli umožní mít k dispozici nejčerstvější verzi systému či jeho doplňků zcela automaticky. Na systému je samozřejmě zajímavá také jeho flexibilita. Zatímco dnes si do auta koupíte např. navigaci s Bluetooth telefonem, Blue&Me by měl být dokonale modulárním systémem, softwareově rozšiřitelným o podporu nových funkcí či externích zařízení; podobně jako dnešní chytré mobily s Windows Mobile.

První variantou systému bude platforma schopná spolupracovat s většinou mobilních telefonů a přehrávači digitálních médií. Základní funkcí bude spolupráce s mobilním telefonem s technologií Bluetooth, pomocí ovládání na volantu a hlasového ovládání i výstupu bude možné využívat všechny funkce telefonu jednodušeji než u konkurence. Systém bude zvládat rozpoznávání hlasu (již dnes nabízeno např. ve vozech BMW), ale zpětné předávání informací skrze hlasový výstup – systém vám přecte třeba i příchozí SMS.

Obdobným způsobem bude možné využívat audiovizuálních funkcí. Přes Bluetooth bude možné rovněž poslouchat hudbu uloženou v mobilních telefonech či jiných zařízeních, pro datově náročnější přenosy bude k dispozici USB port schopný spolupracovat s ostatními zařízeními na přehrávání zvuku či videa.

Kromě propojitelnosti s bezkonkurenčním množstvím externích zařízení nabídne Blue&Me i další unikátní funkce vlastní jen otevřeným operačním systémům. Díky připojení k internetu přes mobilní telefon a napojení na systém GPS bude systém rozšiřitelný o libolnou doplňkovou aplikaci schopnou pracovat s těmito infromacemi. Přímo v autě tak snadno dohledáte firmu, ke které míříte, k níž vás systém následně i sám dovede. Cestu upraví podle předpovědi počasí a detailních informací o dopravní situaci z internetových serverů. Zajímavostí bude i integrovaný systém ochrany před odcizením, který bude podobně jako dnešní dodatečné systémy typu Sherlog schopen rozpoznat, že vůz byl odcizen a chytře předávat informace o jeho poloze lokalizačnímu centru. Systém bude schopen fungovat jako mobilní kancelář a přímo v aute si tak budete moci přečíst vaše e-maily (možné již dnes např. u BMW Online), ale i pracovat s veškerými přílohami, což dnes žádný systém, integrovaný přímo v autě, nezvládá. U videosouborů pak zvládne nejen klasická (a mnohdy nutně originální) DVD, ale i běžné datové formáty v různých kódováních. Zkrátka a jednoduše, systém bude mít prakticky nekonečné možnosti.

Zdá se, že Microsoft se do svého působení na poli automobilismu pořádně opře a na palubu našich plechových miláčků konečně něco, co se bude blízce podobat klasickému PC. Po poněkud nestandardní implementaci Windows CE do některých BMW jde o další průlom v pronikání klasických počítačových systémů do osobních vozů.

Blue&Me není žádnou hudbou budoucnosti, Fiat jeji již nabízí do modelů Punto a Alfa Romeo 159 a Alfa Brera za příplatek nepřekračující 400 euro ke klasické navigaci (ta vyjde na cca 70-80 000 Kč). Věříme, že systém budeme moci brzy i osobně vyzkoušet.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků