Palivo z ovoce? Stejně slepá cesta jako líh

Mnoho vědeckých týmů pracuje na tom, jak nahradit současná paliva automobilů. Zásoby ropy jednu dojdou, a tak je třeba pracovat na náhradním řešení, které alespoň částečně nahradí současnou závislost na „černém zlatu“.

Elektřina i vodík představují v současnosti velmi neefektivní a nákladnou cestu, a tak se pohledy ubírají k tzv. biopalivům, která jsou obnovitelná a která si může ve značené míře obstarat každý stát zvlášť.

Velkým hitem je v současnosti bioethanol, který se produkuje z různých rostlin. Jejich nevýhodou je ovšem to, že pro uspokojení alespoň malého procenta spotřeby je třeba osadit velké plochy půdy.

Právě velký boom tohoto paliva se podepisuje na postupném přechodu zemědělců k pěstování rostlin vhodných pro výrobu lihu. Tím pomalu vzrůstá cena potravin, protože pěstování palivových rostlin je ekonomicky výhodné a nabídka klasických zemědělských produktů je stále menší.

Vědci z univerzity Wisconsin přišli s novinkou a to s palivem z ovoce. Palivo je vyráběno z fruktózy, neboli z jednoduchého cukru. Toto palivo dokáže nabídnou ze stejné objemové jednotky až o 40 procentvíce energie než etanol a pro dosažení stejného výkonu, případně pro stejně dlouhý dojezd, je třeba méně paliva.

Toto palivo by mohlo být opět mícháno s benzínem v určitém poměru a v blízké budoucnosti by tak snížilo spotřebu vlastní ropy, která je v současnosti jen těžko nahraditelná.

Jenže i toto ovoce, případně dřevo, ze kterého by se palivo s názvem dimethylfuran mohlo vyrábět, potřebuje zemědělské plochy, na kterých by se rostliny pěstovaly. Je to tedy jen jiná forma využití zemědělství na výrobu paliva, i když, s ohledem na větší energetičnost, efektivnější.

Biopaliva mají v následujících šesti letech pokrýt až dvacet procent evropské spotřeby automobilů, což výrazně sníží spotřebu ropy, ale na druhou stranu přinese značné problémy v zemědělství.

Pokud budou státy i nadále dotovat pěstování rostlin pro paliva, klesne pěstování konzumní zeleniny, ovoce a také poklesne chov zvířat, protože se pastviny budou využívat jiným způsobem.

Jak se tedy ukazuje, v současnosti není k dispozici opravdu dobrá alternativa k ropným palivům. Vodík je extrémně drahý a energeticky náročný na výrobu. Elektřina se opět vyrábí z neobnovitelných zdrojů a navíc neexistuje v současnosti efektivní způsob na uložení elektrické energie pro automobily. Líh, případně palivo z ovoce spotřebovává velké plochy a snižuje zemědělskou výrobu pro obyvatele a další případné pohony jsou spíše ve fázi laboratorního vývoje.

Všechny současné hity tak jen mírně snižují vlastní závislost na ropě, ale neřeší problém blízké, případné vzdálenější budoucnosti. I kdyby klesla spotřeba ropy o pět procent v dopravě díky tomu, že se začne používat líh, je to velmi zanedbatelné množství, které budoucnost příliš neřeší.

Doufejme tedy, že vědci přijdou skutečně s něčím převratným, co umožní zbavit se závislosti na ropě úplně.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků