Paliva je nezbytné zdaňovat podle míry negativního vlivu na životní prostředí

Paliva je nezbytné zdaňovat podle míry negativního vlivu na životní prostředí

Na plenárním zasedání Rady hospodářské a sociální dohody byla 25. ledna 2007 projednávána ekologická daňová reforma. Její koncepci vzala vláda na vědomí 3. ledna 2007. Svaz průmyslu a dopravy žádá nepřekročit sazby na úrovni minimálních požadavků EU, Česká plynárenská unie zásadně nesouhlasí s tím, aby daně u tuhých paliv a zemního plynu byly nastaveny stejně. Téměř 60% Čechů si navíc přeje, aby státní správa připravila daňové pobídky, které by motivovaly k efektivnímu využívání energií.

Návrh paragrafovaného znění tří nových zákonů pro první etapu ekologické daňové reformy splňuje pouze minimální požadavky Směrnice 2003/96/ES o zdanění energetických produktů a elektřiny. To nelze nezývat ekologickou daňovou reformou, jedná se o pouhé zatížení uhlovodíkových a pevných paliv dalšími daněmi. Podle sdělení MŽP by daň u tuhých paliv a zemního plynu totiž měla být shodná a činit čtyři koruny deset za gigajoul pro průmysl a osm korun třicet za gigajoul pro domácnost.

„Nejen že návrh zavedení daní ze spotřeby elektrické energie, plynu či uhlí v první etapě koncepce reformy neplánuje kompenzaci snížením jiných daní, ale zejména nediferencuje zatížení jednotlivých druhů energií podle jejich dopadu na životní prostředí. S tím Česká plynárenská unie zásadně nesouhlasí. V žádném ze států EU se sazba spotřební daně na uhlí nerovná sazbě daně na zemní plyn,“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie. „Konečná podoba ekologických daní ukáže, jak dalece si vážíme našeho zdraví a jak dalece jsme při rozhodování ochotni myslet nejen na současnost, ale i na budoucnost."

Ekologická daňová reforma je významný a smysluplný nástroj, kterým lze prakticky a efektivně orientovat všechny investory (včetně domácností) na využívání energetických surovin a technologií minimalizujících dopady na životní prostředí. Základním principem je zdanění takových statků a služeb, jejichž výroba nebo spotřeba vede k prokazatelnému negativním dopadům na životní prostředí a hlavně na lidské zdraví, tedy jde o zvýhodnění a motivaci využívat takové energie, které mají tento dopad na lidské zdraví nejnižší. Ovšem v této první etapě je tento princip zcela opomenut. Využívání zemního plynu je dnes nejen vysoce efektivní, ale v porovnání emisí je zemní plyn prokazatelně nejčistším fosilním palivem a jeho daňové zatížení by mělo být výrazně nižší než např. u uhlí. Chování subjektů ani občanů nelze změnit, pokud nebude rozlišena daňová zátěž na energetické suroviny podle množství negativních externalit, které jejich užitím vznikají. Stejně tak je důležité, aby signály dané úrovní zdanění byly dlouhodobě konsistentní, pro veřejnost srozumitelné a byly dostatečně průhledné.

Podle průzkumu Eurobarometru vydaného v roce 2006 "Postoje vůči energiím" ze všech pětadvaceti zemí EU jsou právě občané České republiky (59%) a Švédska (62%) nejhorlivějšími zastánci toho, aby státní správa připravila daňové pobídky, které by motivovaly k efektivnímu využívání energií.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků