Pagani Zonda: luxusní a drahá milenka

Zonda je označení větrů, které vanou z vysokohorských štítů pohoří And v Jižní Americe nebo také pro supersport s dvanáctiválcovým motorem od AMG. Přečtěte si, jak vzniklo auto, které se vyslovuje po boku Ferrari Enza, SLR McLarenu, Murcielaga nebo Koenigseggu.
Pagani Zonda: luxusní a drahá milenka

Horacio Pagani

Jako je otec pyšný na své dítě, tak stejně může být pyšný Horacio Pagani na své auto. Jeho Zonda s monstrózním dvanáctiválcem uprostřed vozu je na trhu už od roku 1999, kdy se veřejnosti představila na autosalónu v Ženevě a od své původní verze prošla určitými modifikacemi. První kroky k jejímu sestrojení však nalezneme v Jižní Americe.


Tip: V rubrice Fascinace zatím vyšly následující články: Koenigsegg CC 8S: nenápadný zabiják, Porsche Carrera GT: brilantní stroj, McLaren F1: král supersportů

Horacio Pagani se narodil v Argentině a měl svůj cíl: postavit supersportovní auto, na které se nezapomene. V mládí pracoval na projektu závodního auta a díky němu se seznámil s Juanem Manuelem Fangiem, šéfem sportovní divize Renaultu v Argentině. Sám Fangio dával Paganimu rady, předkládal jednoduché návrhy a spolupráce šla od ruky.

Juan Manuel Fangio, pozdější ředitel společnosti Mercedes-Benz v Argentině, v osmdesátých letech jako první nadnesl návrh o vytvoření supersportovního vozu s názvem Fangio F1. Měl jen jedinou podmínku: auto bude mít motor od Mercedesu. Pagani proto odcestoval do Itálie, aby se mohl učit od nejlepších lidí v tomto oboru: u firmy Lamborghini.

V 26 letech šel žádat o místo u Lamborghini a dostal jej. Vrátil se pro svoji ženu do Ameriky a přerušil všechny tamní závazky. Po třech měsících, když už ho nic nedrželo v Argentině, odjel do Itálie, kde ho čekala hodně studená sprcha: nové vedení jeho post zamítlo. Horacio se však nevzdal a bojoval. Jak sám vzpomíná, žil ve stanu, jezdil na kole a dostával samá podřadná zaměstnání, jen aby přežil.

Za nějaký čas znovu zaklepal na dveře společnosti Lamborgini, kde je nakonec přemluvil a stal se technikem třetí, nejnižší úrovně. První část jeho snu byla tedy splněna, pracoval u výrobce sportovních aut. Postupem času se propracoval až na post šéfa divize kompozitů a dostal na starosti facelift modelů LM 002 a Countach Aniversary.

V roce 1992 se Horacio Pagani rozhodl založit vlastní společnost, protože viděl budoucnost v karbonu. U Lamborghini takové přesvědčení neměli. Horacio firmu rozjel na vlastní pěst a jakmile předvedl Lamborghini některé své produkty, sepsala se smlouva a stal se jejich dodavatelem karbonových komponentů. Firma Pagani Modena Design se vypracovala tak vysoko, že dnes patří mezi nejuznávanější italské společnosti.

Začátkem devadesátých let 20. století se rodily první reálné rysy supersportu s označením Fangio F1. K zármutku mnoha lidí Juan Manuel Fangio v roce 1995 zemřel. Pagani nechtěl, aby škodolibí lidé říkali, že využil jméno zesnulé legendy, proto celý projekt a vůz samotný přejmenoval na Zondu. Tak se v Argentině označuje druh větru.

Zonda C12

Při pohledu na Zondu se zatají dech. Design, který šel ruku v ruce s praktičností, má dynamický vzhled, ostré křivky, ale především je velmi originální. Prudce klesající přední část karosérie je zakončená karbonovým spoilerem a malým nosem, který má původ u vozů Formule 1. Dnes je tento prvek patrný u Ferrari Enza nebo Mercedes-Benz SLR McLaren. Po stranách na vás pokukují čtyři světlomety, které sedí na vystouplých křivkách předních blatníků.

Záď vozu se od kabiny pozvolna svažuje a na konci je netradiční zadní přítlačné křídlo s upevněním uprostřed. Při studování auta vzadu naleznete čtveřici výfuků s kruhovým lemem, malé světlomety a difuzor. Tento pohled se vám bude asi naskýtat nejčastěji, protože je jen málo aut, která by tento ďábelsky rychlý stroj předjela. Pod kapotou, která mimochodem celá váží pouhých 60 kg, se ukrývá monstrózní dvanáctiválec od automobilky Mercedes-Benz.

Agregát 6.0 V12 disponuje výkonem 290 kW (394 k) od 5 200 ot/min a maximální točivý moment 570 Nm nastupuje již od 3 800 ot/min. Na stovku vystřelila Zonda z klidu za 4,5 s a nejvyšší rychlost přesahuje hranici 300 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pagani Zonda C12

Zonda C12 S 7.3

Mezi aktuálním modelem C12 S 7.3 a původní „Cé dvanáctkou“ byly ještě dvě verze. Pojďme se ale podívat na nynější podobu Zondy, která je na trhu. Karosérie dostala jemný a decentní facelift, na první pohled ji poznáte podle rozděleného zadního přítlačného křídla. Mnohem zajímavější změny se ale odehrály u motoru.

Před zadní kola si sedl dvanáctiválec s objemem 7.3 l, který vyšperkovali technici z AMG, sportovní divize firmy Mercedes-Benz. Srdce vozu při plné síle tepe silou 408 kW (555 k) při 5900 ot/min a maximální točivý moment 750 Nm je k dispozici již od 4050 ot/min. Při celkové hmotnosti 1280 kg Zonda atakuje stovku za 3,7 s a nejvyšší rychlost přesahuje 330 km/h.

Brutální síla motoru je přenášena přes dvoulamelovou spojku na speciální šestistupňovou manuální převodovku od firmy Cima a dále pak na zadní nápravu. Osmnáctipalcové disky z lehkých slitin od firmy OZ Racing jsou obuty do pneumatik Michelin Pilot Sport s rozměry 255/40 vpředu a 345/35 vzadu. K zastavení vám pomohou velké brzdy od specializované firmy Brembo, kde čtyřpístkové třmeny svírají kotouče o průměru 355 mm vpředu a 335 mm vzadu.

Kokpit je podle odborníků považován za jeden z nejlépe ergonomicky řešených interiérů na světě. Řidič má dobrý přehled a vše hned po ruce. Světlé čalounění interiéru vás doslova pokouší, abyste nasedli a otočili klíčkem v zapalování. Doplňky jsou z uhlíkových kompozitů nebo hliníku. Pro pohodlí a individualitu každého řidiče je tu plně seřiditelné sedadlo, nastavitelná poloha volantu, sloupku řízení i pedálů. K základní výbavě pak patří například i klimatizace nebo multifunkční audiosystém s přehrávačem CD a TV displejem.

Vše je ukotveno na hliníkovém podvozku a vysokobezpečnostní chromo-molybdenové nosné konstrukci. Momentálně je v nabídce verze kupé a otevřený roadster. Cena je v přepočtu přibližně kolem 11 miliónů korun.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Technické parametry

Rozměry: 4 395 x 2 055 x 1 151 mm
Rozvor: 2 730 mm
Motor: 7.3 l V12 AMG
Výkon: 408 kW (555 k)/5 900 ot.
Kroutící moment: 750 Nm/4 050 ot.
Hmotnost: 1 280 kg
0-100 km/h: 3,7 s
Maximální rychlost: 330 km/h
Počet koní na tunu: 444 k
Cena: cca 11 000 000 Kč

Další obrázky

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pagani Zonda C12 S

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výrobní hala; ruční montáž a preciznost do posledního detailu

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ergonomické uspořádání interiéru

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Motor s objemem 7.0 l od AMG pro verzi Zondy C12 S před faceliftem; úložný prostor pro vlastní sadu zavazadel

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků