P. Mills hodnotí současnou výkonnost všech továrních vozů WRC

O africkém dobrodružství, Petteru Solbergovi a také osobním životě Phil mluvil v prvním díle tohoto interview. V druhém dílu rozhovoru Phil Mills hodnotí první polovinu sezóny, WRC vozy ostatních týmů, a ještě více hovoří znovu o rallye.
P. Mills hodnotí současnou výkonnost všech továrních vozů WRC

Před třemi týdny se Brit Phil Mills vrátil společně se svým pilotem Petterem Solbergem z Keni z africké Safari rallye. Pettera Solberga, snad největší hvězdu ze všech mladíčků v mistrovství světa, navigoval ještě když Solberg, co by nezkušený zelenáč, začal jezdit se třetím továrním Focusem WRC v týmu Ford M-Sport Malcolma Wilsona. Od Fordu však koncem minulého léta přešel do stáje Prodrive, tedy Subaru World Rally Teamu. O africkém dobrodružství, Petteru Solbergovi a také osobním životě Phil mluvil v prvním díle tohoto interview. V druhém dílu rozhovoru Phil Mills hodnotí první polovinu sezóny, WRC vozy ostatních týmů, a ještě více hovoří znovu o rallye.

Tvé druhé místo na letošní Acropolis rallye bylo skvělé.

„Ano, to bylo. Pro mě to byl doposud nejlepší výsledek sezóny. V Keni jsme si to mohli zopakovat… Začátek roku nám nevyšel vůbec podle našich představ, takže výsledek v Řecku nás oba hodně povzbudil. Druhé místo na Acropolis rallye je mým nejlepším výsledkem v seriálu mistrovství světa a tím i dosavadní kariéry. Opravdu jsem se cítil skvěle.“

Jak tedy vypadala první polovina sezóny?

„S Petterem pro nás byly první čtyři soutěže hodně frustrující. Prostě se nám nedařilo jak jsme chtěli. Pak se vše postupně začalo měnit k lepšímu a současná situace se vyvíjí velmi slibně. Doufám, že toto zlepšení není náhodné, a že to ve zbytku sezóny bude jen a jen lepší. Uvidíme. I náš vztah a spolupráce s Petterem se podstatně zlepšila. Zdokonalili jsme naši komunikaci, dále jsme optimalizovali náš itinerář, našli jsme ten správný rytmus. Vše nám klape.“

To je dobře. Jak se díváš na výkonnost ostatních továrních vozů World Rally Car vedle Subaru.

„S Petterem jsem závodil s fordem, takže vím, že se jedná o velmi silné auto. Myslím však, že slabší stránkou vozu se zdá být motor. V každém případě jsou tyto vozy velmi konkurenceschopné.

Mitsubishi nasazuje koncepčně pět let starý vůz. Na změnách po jeho kapotou museli pracovat ve dne v noci, protože i po letošních výsledcích se s nimi musí také počítat.

Z toho co jsem viděl u peugeotů vím, že „dvěstěšestka“ je hodně high-tech. Je to velmi dobrý vůz, ale zdá se být velmi křehký a zranitelný.

Myslím, že každý má strach z citroenů. Každý ví, že tyto vozy na asfaltu kralují. Až vůz připraví podobným způsobem i na šotolinu, všichni budeme muset tvrdě bojovat.

Hyundai se neustále zlepšuje. Pokud se podíváš na jejich časy z erzet na Kypru a v Řecku, na ty nejlepší již téměř nic neztrácí. Jistě bude zajímavé sledovat Juhu v Accentu WRC2 ve Finsku.

Škoda v Keni zajela skvěle, jako kdyby neměla žádný mechanický problém. Octavia je velmi dobré a solidní auto, ale na rychlých „sprint“ rallye soutěžích v Evropě mohou mít problémy s chybějícím výkonem jejich agregátu.“

Kdybys nebyl spolujezdcem, čím by ses dnes živil?

„Určitě bych byl kartografem. O tom nepochybuji.“

Cože?

„No jasně. Koncepty map a jejich produkce mě přímo fascinují. Zbožňuji staré mapy, takže uvítám jakoukoliv možnost vytvářet nějakou novou mapu. Vím, že se asi mnozí budou divit, ale mně by se takové povolání líbilo.“

To nemáš dost těch map jako spolujezdec?

„Vůbec ne. Práce s mapami je jeden z důvodů proč tento sport miluji. Když jsem byl malý, fascinovaly mě mapy a rychlá auta, což logicky vedlo k automobilovým soutěžím. Pak již to bylo velmi jednoduché.“

Pokud by navigování na Safari rallye bylo omezeno pouze na práci s mapou, bylo by to dobře nebo špatně?

„Pořadatelé zatím nejednají vlastně jen o mapách, ale o detailně rozepsaných instrukcích ve formátu „road books“, které se víceméně podobají svazkům s instrukcemi pro jednotlivé soutěžní sekce.“

Co si tedy o tom myslíš?

„Tak by to bylo v pořádku. Ale člověk musí být vždy opatrný, protože se jedná o nákresy třetí osoby, tedy ne tak, jak to vidí jezdec. Rozpis každé zatáčky se liší u každého pilota. Myslím, že největší výzvou navrhovaného systému bude schopnost posádek číst noty a hlavně identifikovat potenciální hazardy na trati. Základní myšlenka je dobrá, ale ještě je třeba na tom pracovat.“

Jaké soutěže mimo kalendář světového šampionátu v rallye bys v životě ještě rád absolvoval.

„Určitě by to byl závod Paříž – Dakar. To by bylo skvělé. Tuto vytrvalostní rallye bych rád absolvoval ještě předtím, než ukončím svou aktivní činnost coby navigátor. Vytrvalostní závody se mi líbí, a tak představa o práci s mapou a GPS na 600km dlouhých sekcích je velmi lákavá.“

Dobře. Když jsme zase u soutěží, na jakou rallye ve své kariéře vzpomínáš nejvíce?

„To je obtížná otázka. V hlavě mám tisíce vzpomínek. Myslím však, že nejraději vzpomínám na mé první vítězství na mezinárodní rallye v roce 1994 s Mohammed Ben Sulayem. Tehdy jsme jeli s vozem Ford Escort Cosworth. Opravdu to byl skvělý pocit. Domnívám se, že první vítězství s vozem WRC v mistrovství světa bude také velmi příjemným prožitkem.“

Tak jo. Nyní si představ, že máš 30 minut volna a budeš se dívat na televizi na nějaký motoristický sport. Co to bude?

„To nebude jednoduché rozhodování. Vždy se mi líbily závody traktůrků na sekání trávy….“

 







Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků