Otestovali jsme Hondu CB 1100 RS: Stylovka se sportovním duchem

Na první pohled vypadá jako klasika ze sedmdesátých let, ale už bližší ohledání prozrazuje plně moderní stroj, který je navíc radost řídit. Žádný divočák to sice není, ale tuhle motorku si užijete a budete na ni právem pyšní.
Seznam kapitol
  1. Rychle jako doma
  2. Technické údaje

Pokud vás nebaví moderní, elektrikou nacpané motorky, bude pro vás právě Honda a její modernizovaný model CB1100 tím pravým. V minulém testu jsme si představili BMW R 1200 R s bezklíčkovým statováním, elektricky stavitelným podvozkem, tempomatem a možností volit z několika přednastavených palivových map a režimů jízdy. Jde o netradičně pojatého naháče s velkým výkonem a brutálním zrychlením. Nemůže k němu být větší protiklad, než právě nová Honda CB1100, která se rozhodla vsadit na odkaz minulosti.

V nové generaci je dokonce dostupná ve dvou verzích: sportovnější RS a ještě klasičtější EX. Detaily nejsou nijak výrazné a ani významné, ale každý si alespoň může vybrat, co je mu bližší. Pokud zatoužíte po klasickém sportbiku doby minulé, vsaďte na RS, které nabízí ostřejší geometrii s jiným úhlem sklonu a menším rozvorem, tužší podvozek, několik drobných designových úprav a jiné rozměry kol. Zatímco model CB100EX má osmnáctipalcové ráfky s klasickým drátěným výpletem, sportovnější RS vyráží na efektních litých sedmnáctkách. Rozdíl je i v brzdách, EX má vpředu čtyřpístková Tokica a kotouče o průměru 296 mm, RS sází na radiálně uchycené Nissiny a kotouče o průměru 310 mm.

Pokud jde o odlišnosti vzhledu, varianta EX nabídne o něco více chromu a například klasické blinkry, které u modelu RS nahrazují úzké LED blikače. Stejně tak v designu hrají i zadní tlumiče, které se u RS pyšní žlutě lakovanou pružinou doplněnou o obligátní nádobku s hrdým označením výrobce Showa.

V zásadě ale sázejí oba motocykly na jednotné pojetí, kde nejmoderněji působí nový přední světlomet disponující LED technologií. Jinak jde o klasický vzhled a jednoduché, oku lahodící linie klasické motorky, která na odiv vystavuje jak svůj vzduchem a olejem chlazený řadový čtyřválec, tak dvojici pohledných laufů dokreslující styl zadní partie. Na té zaujme i efektní lakovaný blatníček s minimalistickým světlem. Pohled na zadní partii odhalí i klasické sedlo s nutným nápisem Honda, kteréžto ztvárnění je samo o sobě odkazem na dávné předchůdce.

Poklidný silák

Pojďme ale nasednout a odhalit ty opravdové kvality Hondy CB1100RS, která dorazila k našemu testu. Už první nasednutí odhalí příjemnou pozici, kdy jezdec sedí spíše vzpřímeně, přesto velmi pohodlně. Stupačky jsou možná umístěny o chlup výš, než byste u podobné mašiny čekali, ale pozice je opravdu příjemná a navíc, od začátku si zde připadáte jako doma. Všechny ovladače jsou příkladně po ruce a před očima máte osvědčenou klasiku – dvojici analogových ukazatelů věnovaných tachometru a otáčkoměru. Žádná moderna se nekoná, jakkoliv malý LCD displej ukazující základní informace o ujeté vzdálenosti a spotřebě nechybí. Co je podstatné, že ukazuje i poměrně velkou číslici zobrazující zařazenou rychlost. To bezesporu oceníte, i když sklíčko displeje se na slunci často leskne tak, že je jeho čitelnost poněkud horší. Ale s tím jde žít.

V útrobách cébéčka po nastartování vrní upravený čtyřválec o objemu 1140 kubických centimetrů, který poskytuje výkon 66 kW. Co vás nadchne je jeho sametový chod a opravdu jen lehce nachráplý zvuk, který se line z rozměrných koncovek výfuku. Už na prvních metrech vám úsměv na tváři vykouzlí chod převodovky s krátkými a přesnými drahami. Prostě jen lehce klapete nohou a rychlosti padají na své místo přesně tak, jak byste si přáli.

Kdo by čekal brutální zátah jedenáctistovky, byl by ale možná trochu zklamaný. Cébéčko přesto nemá být závodník, je určeno především milovníkům klasických strojů a i verze RS je namísto okruhu určena především na bloumání po vedlejších cestách a užívání si jízdy samotné. Aby ale nedošlo k mýlce, cébéčko má i tak co nabídnout. A především, během testu jsme odhalili i celou řadu jeho dalších předností.

Co nás těšilo, to je silný zátah motoru od nejnižších otáček. Ostatně právě v této hladině a ve středním pásmu se motorka i motor cítí prostě nejlépe. Stejně tak se ale agregát nechá rád vytočit a pokud se opravdu rozhodnete přitlačit na pilu, ve vyšších sférách předvede svůj um. Přesto se na motorce budete nejlépe cítit při vyšším kvaltu a klidné jízdě. I díky tomu je radost s motorkou vyrazit třeba jen do města. Žádné cukání se nekoná ani při opravdu nízkých otáčkách a i z nich dokáže motorka příjemně zrychlovat.

Obdobně je na cébéčku nastaven i podvozek, který snese ledacos. Jak jsme psali výše, i na ten lze zatlačit a pokud pilot zatouží po sportovní jízdě, cébéčko mu na chvíli dokáže rozzářit tvář. Motorka je dlouhou dobu stabilní a díky nízko uloženému těžišti je i přes svoji poměrně vyšší hmotnost dostatečně ovladatelná a čitelná. Sedí ji zejména středně rychlé a rychlejší zatáčky, v pomalejších rychlostech má kupodivu tendenci k drobnému zavírání řízení.

Absence jakéhokoliv štítku musí mít za následek větší nápor větru už při relativně nízkých rychlostech. Bloumat krajinou stokilometrovou rychlostí je optimální stav, rychlost 120 km/h ještě problém není a pokud se lehce přikrčíte, i stočtyřicítka jde zvládat bez problémů. Rychleji se vám na delší vzdálenost ale jezdit nebude chtít. A brzdy? Nástup je příjemně pozvolný, tak jak se k takové motorce hodí. Pokud ale bude třeba, radiální čtyřpístky se do kotoučů umí zakousnout s pořádnou vervou a jejich účinek je víc než dostatečný.

I to je znamení, pro co zejména tato motorka vznikla, a kde vám bude dělat největší radost. Je to pohodová, uvolněná jízda. Tuhle motorku budete chtít brát na výlet pokaždé, když venku zasvitne sluníčko a docela rádi s ní vyrazíte i do práce. Protože nejenže se vám dobře pojede a budete mít radost ze života, ale také proto, že vám ji bude na každém rohu někdo obdivovat a ostatní motorkáři vám budou ukazovat palec nahoru.

Ne, při otočení pravým zápěstím vám dynamit pod zadkem nevybuchne, v zatáčce za vesnicí nebo na okruhu nejrychlejší nebudete, ale ten styl a pohodlí, to se počítá. Možná i proto bych vám doporučil spíše klasičtější variantu EX, která by měla být ještě pohodlnější a stylovější. Přesto... mě se právě verze RS líbí o něco víc. Rozdíl v ceně je ve výsledku minimální. EX je o 10 000 Kč levnější. CB1100RS pořídíte za 339 990 Kč.

Na galerii snímků s detaily se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Rychle jako doma
  2. Technické údaje

bazar

BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 1 1,6
Rok výroby: 2005
Stav: 231 865 km
Cena: 120 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2013
Stav: 51 351 km
Cena: 600 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků