Otázky a odpovědi k problematice dieselových motorů z koncernu VW

Otázky a odpovědi k problematice dieselových motorů z koncernu VW

Na kolik aut a na jaká auta v České republice se tento problém vztahuje?

Byli jsme ujištěni, že současné vozy koncernu VW s dieselovým motorem splňujícím normu Euro 6 jsou v pořádku. Problém se obecně týká starších dieselových motorů tzv. řady EA 189. MD nemá informaci o tom, kolik vozů v ČR je dotčených. Požádali jsme o tyto údaje zástupce koncernu VW.

Co bude Ministerstvo dopravy v této věci dále dělat?

Ministerstvo dopravy situaci prověří ve spolupráci s německým spolkovým ministerstvem dopravy. Dále pak problém budeme řešit s příslušnou autoritou ve Velké Británii, kde probíhá homologace vozidel tovární značky Škoda pro evropský trh. V případě, že to bude potřeba, jsme připraveni svolat majitele dotčených automobilů k bezplatné kontrole vozu.

Pokud dojde ke svolávací akci majitelů těchto aut, jak bude vypadat a bude účast povinná?

Na základě dalších informací od výrobce je Ministerstvo dopravy připraveno  svolat prostřednictvím své servisní organizace Centrum služeb pro silniční dopravu provozovatele dotčených vozidel. Jde o běžný postup, podobných svolávacích akcí na žádost výrobce svolává MD desítky ročně. Cílem svolávací akce je umožnit provozovateli nechat si auto zdarma zkontrolovat. Provozovatel obdrží písemné vyrozumění s informací o tom, kam a kdy je možné na kontrolu přijít. Provozovatel ale nemá povinnost se dostavit.

Náklady spojené s kontrolou i svoláním akce hradí výrobce. Z důvodu ochrany osobních údajů výrobce nedostává informace (např. adresu) o oslovených provozovatelích. Údaji disponuje pouze servisní organizace MD Centrum služeb pro silniční dopravu. Informace o tom, které provozovatele je třeba oslovit, získá MD z Centrálního registru vozidel na základě VIN poskytnutých výrobcem.

Jaké povinnosti se tedy budou vztahovat na provozovatele dotčených aut?

Ze zatím zjištěných informací neplynou pro provozovatele žádné povinnosti, svá vozidla mohou nadále normálně provozovat. Zjištěné nedostatky se vztahují k homologační zkoušce, která je navíc v USA přísnější než v Evropě. Homologační zkouška se provádí při schválení vozidla jako typu, před jeho uvedením na trh. Něco jiného je pak emisní kontrola, která prověřuje stav konkrétního vozidla v provozu.

Jak probíhá homologace vozidel na evropském trhu?

Homologaci vydává vždy národní autorita. Podkladem je technické schválení, které provádí technická zkušebna pověřená národní autoritou. Pokud je homologace vydána jedním státem EU, uznává se i v ostatních zemích unie. Pro tovární značku Škoda probíhá homologace pro evropský trh ve Velké Británii. Škoda si Velkou Británii zvolila ještě v době, kdy Česká republika nebyla v EU a návazně tam homologaci provádí dodnes.

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 128 565 km
Cena: 309 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků