Otázky a odpovědi k problematice dieselových motorů z koncernu VW

Otázky a odpovědi k problematice dieselových motorů z koncernu VW

Na kolik aut a na jaká auta v České republice se tento problém vztahuje?

Byli jsme ujištěni, že současné vozy koncernu VW s dieselovým motorem splňujícím normu Euro 6 jsou v pořádku. Problém se obecně týká starších dieselových motorů tzv. řady EA 189. MD nemá informaci o tom, kolik vozů v ČR je dotčených. Požádali jsme o tyto údaje zástupce koncernu VW.

Co bude Ministerstvo dopravy v této věci dále dělat?

Ministerstvo dopravy situaci prověří ve spolupráci s německým spolkovým ministerstvem dopravy. Dále pak problém budeme řešit s příslušnou autoritou ve Velké Británii, kde probíhá homologace vozidel tovární značky Škoda pro evropský trh. V případě, že to bude potřeba, jsme připraveni svolat majitele dotčených automobilů k bezplatné kontrole vozu.

Pokud dojde ke svolávací akci majitelů těchto aut, jak bude vypadat a bude účast povinná?

Na základě dalších informací od výrobce je Ministerstvo dopravy připraveno  svolat prostřednictvím své servisní organizace Centrum služeb pro silniční dopravu provozovatele dotčených vozidel. Jde o běžný postup, podobných svolávacích akcí na žádost výrobce svolává MD desítky ročně. Cílem svolávací akce je umožnit provozovateli nechat si auto zdarma zkontrolovat. Provozovatel obdrží písemné vyrozumění s informací o tom, kam a kdy je možné na kontrolu přijít. Provozovatel ale nemá povinnost se dostavit.

Náklady spojené s kontrolou i svoláním akce hradí výrobce. Z důvodu ochrany osobních údajů výrobce nedostává informace (např. adresu) o oslovených provozovatelích. Údaji disponuje pouze servisní organizace MD Centrum služeb pro silniční dopravu. Informace o tom, které provozovatele je třeba oslovit, získá MD z Centrálního registru vozidel na základě VIN poskytnutých výrobcem.

Jaké povinnosti se tedy budou vztahovat na provozovatele dotčených aut?

Ze zatím zjištěných informací neplynou pro provozovatele žádné povinnosti, svá vozidla mohou nadále normálně provozovat. Zjištěné nedostatky se vztahují k homologační zkoušce, která je navíc v USA přísnější než v Evropě. Homologační zkouška se provádí při schválení vozidla jako typu, před jeho uvedením na trh. Něco jiného je pak emisní kontrola, která prověřuje stav konkrétního vozidla v provozu.

Jak probíhá homologace vozidel na evropském trhu?

Homologaci vydává vždy národní autorita. Podkladem je technické schválení, které provádí technická zkušebna pověřená národní autoritou. Pokud je homologace vydána jedním státem EU, uznává se i v ostatních zemích unie. Pro tovární značku Škoda probíhá homologace pro evropský trh ve Velké Británii. Škoda si Velkou Británii zvolila ještě v době, kdy Česká republika nebyla v EU a návazně tam homologaci provádí dodnes.

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 44 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků