Otázka dne: Za kolik budeme jezdit v létě?

V květnu jsme svědky nepružnosti cen pohonných hmot: reagují sice velmi rychle na impulsy k růstu, klesají však velmi nerady. Co můžeme čekat dále?

Natural 95 se ke konci května prodával v průměru za 34,93 koruny za litr. Nafta se ke stejnému dni (26. 5.) dala koupit za 34,07 koruny za litr, vyplývá z dat společnosti CCS.

Květnové ceny byly tedy k peněženkám motoristů jen nepatrně šetrnější než ceny v dubnu, zatímco na trhu komodit došlo ke změnám výrazným. Ropa zaznamenala největší procentní pokles za mnoho let – cena ropa Brent způsobila údiv na tváři nejednoho obchodníka, když v prvním květnovém týdnu spadla ze 125 dolarů za barel na 110.

Zákazník čerpacích stanic nesledující vývoj na komoditních trzích by se však o žádném ropném šoku nic nedozvěděl. Benzin byl meziročně dražší o 8,8 %, litr jsme k 26. květnu kupovali v průměru o 2,83 koruny dráže, než tomu bylo v roce 2010. Nafta meziročně zdražila o 10,7 %, litr nás stál tedy o 3,28 koruny více.

Můžeme tak sledovat stav cenové nepružnosti pohonných hmot směrem dolů. Pokud něco „bouchne“ v Libyi, cena PH vyletí prudce nahoru. Když se však situace zklidní, potažmo klesnou ceny komodit, cena na čerpacích stanicích klesne o směšných pár haléřů.

Za kolik budeme tedy jezdit v létě?

Nejpravděpodobnější se zdá průměrná cenová úroveň Naturalu 95 mezi 35 až 36 korunami za litr, u nafty mezi 34 až 35. Ceny by mohly být tlačeny nahoru letním kalkulem obchodníků na vyšší poptávku a slabší korunou k dolaru; usměrňovat by ceny PH měla naopak cena ropy, u které analytici nečekají skoky nahoru ze současných hodnot 115 dolarů za barel (Brent k 26. 5. 2011).

Graf: Roční vývoj cen pohonných hmot
Klepněte pro větší obrázek
Zdroj: CCS k 26.5.
 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků