Otázka dne: jsou systémy Start-Stop přínosem, nebo zbytečností?

V souvislosti s tlakem na snižování emisí CO2 zavádějí automobilky do výroby různá technická řešení, která mají stlačit spotřebu paliva na minimum. Mezi ně patří i systémy Start-Stop.

Myšlenka, na níž jsou systémy Start-Stop postaveny, je jednoduchá. Motor, který neběží, nespotřebuje žádné palivo a neprodukuje žádné emise. Při plynulé jízdě nepřináší funkce Start-Stop žádné výhody. Jejím revírem je městský provoz a dopravní zácpy. Zde dokáže nejen šetřit palivo, ale přispět i ke zvýšení komfortu posádky.

Přestože je základní princip fungování systému Start-Stop u všech výrobců stejný, existují různé odchylky jak v konstrukci, tak v elektronickém řízení. Řidič může tuto funkci zpravidla deaktivovat tlačítkem. Funkční systém Start-Stop automaticky vypne motor stojícího vozu, pokud jsou splněny všechny nastavené parametry. Motor opět samočinně naskočí, dá-li řidič najevo svou vůli pokračovat v jízdě.

Bosch udává, že v městském režimu EU, který zahrnuje na sedmikilometrové trase 12 zastavení trvajících vždy 15 sekund, snižuje systém Start-Stop spotřebu paliva až o 8 %.

Šetření může být drahé

Výrobní náklady na systém Start-Stop nejsou velké, zároveň ale nejsou ani nulové. Z hlediska hardwaru je nezbytný především speciální spouštěč a vhodný typ akumulátoru včetně vyspělého řízení stavu akumulátoru a energetických toků. Software pro řízení systému Start-Stop bývá součástí řídicí jednotky motoru. Některé systémy, například i-stop ve vozech Mazda, podporují a zrychlují opětovné spuštění motoru zážehem ve vhodně postaveném válci.

V současnosti jezdí po celém světě již miliony vozů vybavených systémem Start-Stop. Je-li systém Start-Stop součástí standardní výbavy vozidla, odpadá otázka ekonomické výhodnosti, která v případě systémů dodávaných na přání vychází kvůli absurdně vysokým příplatkům většinou v neprospěch systému Start-Stop.

Systém Start-Stop dodávaný za příplatek se totiž ekonomicky vyplatí jen těm motoristům, kteří se svým vozem stojí extrémně často v dopravních kolonách, případně většinu kilometrů ujedou v hustém městském provozu. Systém Start-Stop tak může být pro někoho přínosem, pro jiného zase vyhozenými penězi.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 26 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků