Otázka dne: jsou systémy Start-Stop přínosem, nebo zbytečností?

V souvislosti s tlakem na snižování emisí CO2 zavádějí automobilky do výroby různá technická řešení, která mají stlačit spotřebu paliva na minimum. Mezi ně patří i systémy Start-Stop.

Myšlenka, na níž jsou systémy Start-Stop postaveny, je jednoduchá. Motor, který neběží, nespotřebuje žádné palivo a neprodukuje žádné emise. Při plynulé jízdě nepřináší funkce Start-Stop žádné výhody. Jejím revírem je městský provoz a dopravní zácpy. Zde dokáže nejen šetřit palivo, ale přispět i ke zvýšení komfortu posádky.

Přestože je základní princip fungování systému Start-Stop u všech výrobců stejný, existují různé odchylky jak v konstrukci, tak v elektronickém řízení. Řidič může tuto funkci zpravidla deaktivovat tlačítkem. Funkční systém Start-Stop automaticky vypne motor stojícího vozu, pokud jsou splněny všechny nastavené parametry. Motor opět samočinně naskočí, dá-li řidič najevo svou vůli pokračovat v jízdě.

Bosch udává, že v městském režimu EU, který zahrnuje na sedmikilometrové trase 12 zastavení trvajících vždy 15 sekund, snižuje systém Start-Stop spotřebu paliva až o 8 %.

Šetření může být drahé

Výrobní náklady na systém Start-Stop nejsou velké, zároveň ale nejsou ani nulové. Z hlediska hardwaru je nezbytný především speciální spouštěč a vhodný typ akumulátoru včetně vyspělého řízení stavu akumulátoru a energetických toků. Software pro řízení systému Start-Stop bývá součástí řídicí jednotky motoru. Některé systémy, například i-stop ve vozech Mazda, podporují a zrychlují opětovné spuštění motoru zážehem ve vhodně postaveném válci.

V současnosti jezdí po celém světě již miliony vozů vybavených systémem Start-Stop. Je-li systém Start-Stop součástí standardní výbavy vozidla, odpadá otázka ekonomické výhodnosti, která v případě systémů dodávaných na přání vychází kvůli absurdně vysokým příplatkům většinou v neprospěch systému Start-Stop.

Systém Start-Stop dodávaný za příplatek se totiž ekonomicky vyplatí jen těm motoristům, kteří se svým vozem stojí extrémně často v dopravních kolonách, případně většinu kilometrů ujedou v hustém městském provozu. Systém Start-Stop tak může být pro někoho přínosem, pro jiného zase vyhozenými penězi.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků