Otázka dne: jsou systémy Start-Stop přínosem, nebo zbytečností?

V souvislosti s tlakem na snižování emisí CO2 zavádějí automobilky do výroby různá technická řešení, která mají stlačit spotřebu paliva na minimum. Mezi ně patří i systémy Start-Stop.

Myšlenka, na níž jsou systémy Start-Stop postaveny, je jednoduchá. Motor, který neběží, nespotřebuje žádné palivo a neprodukuje žádné emise. Při plynulé jízdě nepřináší funkce Start-Stop žádné výhody. Jejím revírem je městský provoz a dopravní zácpy. Zde dokáže nejen šetřit palivo, ale přispět i ke zvýšení komfortu posádky.

Přestože je základní princip fungování systému Start-Stop u všech výrobců stejný, existují různé odchylky jak v konstrukci, tak v elektronickém řízení. Řidič může tuto funkci zpravidla deaktivovat tlačítkem. Funkční systém Start-Stop automaticky vypne motor stojícího vozu, pokud jsou splněny všechny nastavené parametry. Motor opět samočinně naskočí, dá-li řidič najevo svou vůli pokračovat v jízdě.

Bosch udává, že v městském režimu EU, který zahrnuje na sedmikilometrové trase 12 zastavení trvajících vždy 15 sekund, snižuje systém Start-Stop spotřebu paliva až o 8 %.

Šetření může být drahé

Výrobní náklady na systém Start-Stop nejsou velké, zároveň ale nejsou ani nulové. Z hlediska hardwaru je nezbytný především speciální spouštěč a vhodný typ akumulátoru včetně vyspělého řízení stavu akumulátoru a energetických toků. Software pro řízení systému Start-Stop bývá součástí řídicí jednotky motoru. Některé systémy, například i-stop ve vozech Mazda, podporují a zrychlují opětovné spuštění motoru zážehem ve vhodně postaveném válci.

V současnosti jezdí po celém světě již miliony vozů vybavených systémem Start-Stop. Je-li systém Start-Stop součástí standardní výbavy vozidla, odpadá otázka ekonomické výhodnosti, která v případě systémů dodávaných na přání vychází kvůli absurdně vysokým příplatkům většinou v neprospěch systému Start-Stop.

Systém Start-Stop dodávaný za příplatek se totiž ekonomicky vyplatí jen těm motoristům, kteří se svým vozem stojí extrémně často v dopravních kolonách, případně většinu kilometrů ujedou v hustém městském provozu. Systém Start-Stop tak může být pro někoho přínosem, pro jiného zase vyhozenými penězi.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků