Osvětová kampaň Bezpečně za volantem - péče o zrak 2016

Mezinárodní sdružení optiků a optometristů (MSOO) provedlo během května 2015 screening zraku řidičů na českých silnicích už podruhé, a to pod záštitou ředitele Dopravní policie ČR Tomáše Lecha. Jedná se o jedinou instituci v Evropě, která disponuje takto cennými údaje o stavu zraku řidičů na silnicích v ČR.
Osvětová kampaň Bezpečně za volantem - péče o zrak 2016

„Screening řidičů zaměřený na zrak a význam nošení brýlí či kontaktních čoček za volantem probíhal na čerpacích stanicích Shell ve 14 krajích České republiky a celkově se jej zúčastnilo 900 řidičů, kteří měli chuť a nebáli se zjistit, jak jsou na tom se svým zrakem, z toho dvě třetiny tvořili muži a jednu třetinu ženy. Jejich průměrný věk činil 43,5 let, nejmladšímu bylo 16 a nejstaršímu řidiči bylo 90 let,“  popisuje průběh kampaně prezidentka MSOO Iva Urválková. Partnerem celé akce byla firma Rodenstock, výrobce brýlových skel pro řidiče, společnost Shell, Auto Charouz a firma Oculus, dodavatel očních přístrojů pro oční optiku.

Průběh měření

Řidiči si mohli nechat změřit orientačně zrak na autorefraktometru a následně bylo jejich vidění podrobeno zkoušce zrakové ostrosti, která spočívala v rozlišení znaku v odpovídající vzdálenosti každým okem zvlášť a poté oběma dohromady. A to s odpovídající korekční pomůckou, kterou používají při řízení motorového vozidla. „Nakonec byla tato data řidičům vysvětlena a ti s horší rozlišovací schopností (pod 70%) byli upozorněni na nevhodnost usednutí za volant. Česká norma určuje, že na silnice mohou vyrazit řidiči se zrakovou ostrostí do 70%. Do zrakové ostrosti 50% jsou způsobilí na základě odborného vyšetření a pod zrakovou ostrost 50% by za volat určitě usednout neměli,“ přibližuje Urválková.

Screening v číslech

Měření bylo zcela dobrovolné a oslovený měl možnost jej odmítnout. Jak je vidět na grafu č. 2, nejvíce osob bylo změřeno v kraji Vysočina (Nové Město na Moravě). Zde se dohromady nechalo vyšetřit 103 osob, nejméně potom v kraji Libereckém, kde si svůj zrak nechalo vyšetřit pouhých 39 osob.

Nedostatečné hodnoty i s brýlemi

Pro měření bylo potřeba - mimo zrakové ostrosti a věku - vědět, zda vyšetřovaná osoba nosí či nenosí při řízení optickou pomůcku, jakou jsou brýle či kontaktní čočky. Jak již bylo zmíněno, pro řízení je nutné mít binokulární zrakovou ostrost lepší než 70%. „Této podmínky dosáhlo 93 % všech zúčastněných, naopak zrakovou ostrost menší či neodpovídající mělo neuvěřitelných 7 % testovaných,“ říká prezidentka MSOO a dodává: „Je zajímavé, že z těchto osob nikdo neměl odpovídající optickou pomůcku. Někteří si svou vadu vůbec neuvědomovali a byli překvapeni výsledky měření. V každém případě tito řidiči by se v silničním provozu neměli vůbec vyskytovat a svým špatným zrakem jsou nebezpeční nejen sobě, ale i svému okolí,“ uzavírá Urválková. 

Důležitým zjištěním pak také bylo srovnání, kdy zraková ostrost nebyla dostatečná, i když daný jedinec měl brýle, které používá denně. Zcela alarmující a nepřípustné jsou hodnoty, kdy i s korekcí byla zraková ostrost snížená pod 70%, tyto hodnoty byly naměřeny u 10% ze všech osob měřených s korekční pomůckou. „V takovém případě je vhodné co nejdříve navštívit očního lékaře či optometristu a nechat si odborně změřit zrak,“ upozorňuje Urválková. Takové snížení zrakové ostrosti, i při nošení optické pomůcky, může totiž ukazovat buď na nedostatečně změřený zrak či na možnou přítomnost závažného očního onemocnění.

Porovnání s rokem 2013

V roce 2013 proběhlo pod záštitou MSOO obdobné měření, které probíhalo ve spolupráci policií ČR.  Měření se provádělo nejen v ideálním stavu, ale i za simulace zhoršených zrakových podmínek. Celkově bylo v roce 2013 vyšetřeno 589 řidičů a zrakovou ostrost menší než 70% mělo 6% z vyšetřovaných. „Je vidět, že na silnicích přibývá osob se špatnou kvalitou zraku,“ upozorňuje Iva Urválková.

Závěr screeningu

Je důležité si uvědomit, že z 900 měřených osob celých 7% nemělo zrakové schopnosti takové, aby se mohli zúčastnit silničního provozu a přesto na čerpací stanici přijeli motorovým vozidlem. Dále je potřebné poukázat na nesprávnost zvolené korekce – je zbytečné mít optickou pomůcku, která zrakovou ostrost dostatečně nelepší. Výsledky byly měřené při optimálních podmínkách, je však důležité mít na paměti, že při mlze, dešti či za tmy, kdy viditelnost není ideální, se nedostatečná zraková ostrost u řidičů projeví ještě více.

„Hlavním cílem této jedinečné kampaně je upozornit české řidiče, že by bylo vhodné, pokud se chtějí účastnit silničního provozu, mít v pořádku i svůj zrak a starat se o něj dříve, než bude pozdě,“ vysvětluje Urválková a dodává: „Pokud totiž člověk se zrakovou ostrostí odpovídající 100% uvidí překážku a začne brzdit, ten, který má zrakovou ostrost 80% ji uvidí mnohem později a jeho reakce jsou tak značně opožděné. Každý sám by se měl zamyslet, jestli chce sebe a své okolí vystavovat takovému riziku.“ Péče o váš zrak je investicí do budoucna, tak se o něj nebojte starat už nyní a šetřit tak sebe i své okolí. 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků