Ostrý Ford Focus ST s přeplňovaným pětiválcem

Ford dnes oficiálně představil nový třídveřový Focus ST. Pod jeho kapotou se bude skrývat přeplňovaný pětiválcový motor s výkonem okolo 220 koní (162 kW). Na trhu se objeví ještě letos. (oficiální fotografie a informace)
Ostrý Ford Focus ST s přeplňovaným pětiválcem

První oficální fotografii Focus ST se nám podařilo získat o víkendu. Od běžného modelu poznáte ST podle malého křídla nad zadním sklem, sníženého podvozku, 18" litých kol 225/40 a upravených nárazníků. Spodní nasávací otvor se zvětší, zatímco mřížka chladiče bude o něco menší. Interiér doplní hliníkové pedály, kožené provedení řadicí páky a tříramenného volantu a druhá kaplička nad středovou konzolou s dalšími přístroji s ukazatelem přetlaku turbodmychadla, teploměrem oleje a tlakoměrem oleje. Nebudou také chybět sportovní sedačky Recaro s polokoženým čalouněním.

Pod kapotou se skrývá přeplňovaný pětiválec Duratec, který už delší dobu používá dceřinná automobilka Fordu, Volvo. Oproti našim původním předpokladům bude mít nepatrně nižší výkon, místo 165 kW jen okolo 162 kW (220 k). Motor bude pohánět přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Poznámka: Následující text pochází z tiskové zprávy Fordu.

Automobilka Ford (resp. jeho divize Ford Team RS) potěšila motoristické nadšence a příznivce vysokých výkonů a vzrušujících řidičských zážitků: Na scénu ženevské expozice vyjíždí nový sportovně laděný Focus ST, od pohledu dravý model v atraktivním oranžovém laku, jehož srdcem je motor o výkonu kolem 220 k. Za prvními zákazníky by se tento vůz měl dostat ještě před koncem roku 2005.

Focus ST je poháněný přeplňovaným zážehovým pětiválcem Duratec ST o objemu 2,5 l, vysoký výkon přenáší šestistupňová manuální převodovka. Focus ST má všechny předpoklady navázat na skvělý odkaz dříve uvedených sportovně laděných sériových modelů značky Ford a pozdvihnout sportovní renomé Fordu na ještě vyšší úroveň.

„Každý motoristický nadšenec musí uznat, že tento model už od pohledu slibuje nevšední zážitky,“ říká Jost Capito, šéf sportovní divize Ford Team RS. „Design Focusu ST naznačuje mimořádné výkony a realita překonává všechna očekávání.“

Focus ST vyjíždí na kolech z hliníkové slitiny, na disky rozměru 18 x 8" se obouvají nízkoprofilové pneumatiky 225/40. Na sportovní charakter vozu upozorňuje celá řada dalších stylistických a funkčních prvků exteriéru i v interiéru. Přes své ryze sportovní zaměření ale nový Focus ST zůstává mimořádně praktickým rodinným vozem i pro každodenní používání v běžném provozu.

„Nový Focus ST je konstruován tak, aby tvořil výchozí základnu pro stavbu vysoce výkonných závodních speciálů,“ vysvětluje Derrick Kuzak, vicepresident Ford of Europe zodpovědný za vývoj nových produktů. „Focus ST je ztělesněním filozofie řady ST – Sport Technologies, která si klade za cíl nabízet řidičům nevšední zážitky z vysokých výkonů, špičkové dynamiky aniž by ovšem ST modely ztrácely schopnost nasazení v každodenním provozu nebo by nebyly dostatečně praktické.“

Focus ST doplňuje dvojici nedávno představených modelů Fiesta ST a Mondeo ST220 – všechny tyto vozy umocňují silné stránky svých výchozích modelů a svým designém se zřetelně odlišují od verzí RS, které se inspirují rallyovými speciály.

„Při vývoji Focusu ST jsme používali stejné postupy jako v případě přípravy modelu Fiesta ST,“ říká Jost Capito. „Díky tomu se nám podařilo připravit mimořádně výkonný vůz s neskrývanými sportovními ambicemi, který se bez nejmenších problémů vyrovná s rolí rodinného vozu pro každodenní použití. Focus ST je skvělý na dálnicích, ještě větším požitkem je jeho řízení na zatáčkovitých okresních silnicích… testovali jsme jej i na závodním okruhu Nürnburgring a naši zkušební piloti byli doslova nadšení! Focus ST prostě nadchne každého, kdo má automobily jen trochu rád!“

Rychlé představení modelu Focus ST potvrzuje systematickou snahu automobilky Ford naslouchat pozorně přáním svých zákazníků a zároveň avizuje pokračování sportovního angažmá značky Ford v automobilovém sportu, zejména ve světových automobilových soutěžích.

Výrazný design

Focus ST působí na pohled jako atlet – „svalnaté“ boky, výrazné lemy podběhů kol, široce rozkročená čelní silueta… „Focus je ideálním základem pro stavbu sportovních derivátů,“ říká Chris Clemens, šéfdesignér divize Ford Team RS. „Silueta základního Focusu je pro designéra skvělým výchozím bodem práce, na nás potom bylo přidat další stylistické prvky a doplňky, které umocní sportovní image tohoto dynamického modelu.“

Při práci na novém Focusu ST designéři využili řadu prvků, použitých už u Fiesty ST, takže nastupující Focus ST okamžitě zapadá do rodiny ST modelů značky Ford. Modifikovaný přední nárazník opticky snižuje těžiště vozu a jeho design harmonicky doplňuje agresivně tvarovanou dolní lichoběžníkovou masku chladiče. Horní mřížka chladiče Focusu ST je delší a užší než u standardních modelů řady Focus. Obě mřížky – spodní i horní – mají originální vnitřní trojúhelníkovou strukturu v grafitickém provedení.

Mlhové světlomety, integrované k horní části dolní masky chladiče, jsou přizdobeny leštěným hliníkem, v podobném duchu jsou vyvedeny i zadní couvací světlomety a koncové světlo do mlhy. Masivní zadní nárazník svým tvarem evokuje ejektorové spojlery závodních speciálů, vizuální efekt doplňuje zdvojená chromovaná koncovka sportovního výfuku.

Stabilitu modelu ST opticky avizují také tvarované kryty dveřních prahů, které stylisticky navazují na boky předního nárazníku. Dynamické vyznění Focusu ST dotvářejí detaily, jakými jsou např. originální označení „ST“ na předních blatnících nebo pětipaprsková osmnáctipalcová litá kola.

„Pro zlepšení aerodynamiky jsme potřebovali zvětšit šířku vozu, proto jsme přetáhli spojler až přes světla,“ vysvětluje další z detailů designérské práce Chris Clemens.

Spojlery, kliky dveří, kryty zpětných zrcátek i boční ochranné lišty jsou vyvedeny v barvě vozu, tedy v zářivě oranžové barvě, která byla vybrána pro první sportovní derivát nové řady Focus.

Interiér slibuje vzrušující zážitky

Také interiér Focusu ST avizuje sportovní ambice nového modelu. Jedním z prvních detailů, které padnou do oka při nastupování do vozu, je přídavný malý přístrojový štít, umístěný na horní straně přístrojové desky. V tomto přídavném panelu jsou místěny tří přístroje: Ukazatel přetlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje. Do základního přístrojového štítu jsou vsazeny rychloměr (cejchovaný do 260 km/h, otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny a ukazatel zásoby paliva v nádrži. Všechny tyto přístroje mají nový design a grafiku, sjednocujícím prvkem je opálová barva jejich hliníkových rámečků. Díky černému čalounění stropu a tmavému A-sloupku karoserie si řidič za volantem Focusu ST připadá spíše jako v kokpitu tryskového letadla.

„Všechny tyto stylistické prvky jsou běžné pouze v segmentu prestižních vozů,“ říká Narendra Karadia, návrhářka interiéru Focusu ST. „Posádka má díky jim pocit bezpečné izolace od vnějšku.“

Kůží obšitý volant mí silnější věnec a speciálně tvarované boční partie pro lepší uchopení. Tři ramena volantu jsou přizdobena leštěným hliníkem. Do středu volantu je vsazeno rudé logo „ST“. Kůží je čalouněná také hlavice řadicí páky, její vrchní část z leštěného hliníku nese schéma řazení šestistupňové převodovky.

Focus ST dostal speciální anatomická sedadla, která jsou čalouněná kombinací kůže a oranžového textilního materiálu. Výrazné tvarování sedadel zlepšuje oporu těla především v příčeném směru. Kvalitní kůží jsou částečně čalouněné také dveřní výplně, pocit exkluzivity zvyšují kryty dveřních prahů z leštěného hliníku. Z lehkého hliníku jsou rovněž sportovní pedály, jejich styčná plocha je krytá nesmekavou pryží.

Rychlé uvedení na trh

Nový Focus ST by měl přijít na trh asi jen rok po uvedení základního modelu Focus nové generace – to je zřetelně rychlejší postup než u předchozího ST modelu. Na tom má největší zásluhu soustředěné úsilí divize Ford Team RS.

„Rychlé uvádění nových modelů ze stádia vývoje do sériové výroby je jedním z hlavních efektů kombinace práce sportovních specialistů automobilky Ford a divize připravující výkonné sériové verze,“ vysvětluje Jost Capito, šéf divize Ford Team RS. „V minulosti se verze ST představovaly zhruba v polovině životního cyklu základního modelu. Nyní ale dokážeme lépe koordinovat práci a více využívat synergických vývojových efektů, takže můžeme zákazníkům předávat vysoce výkonné produkční modely mnohem dříve po uvedení základního modelu řady.“

Přesné technické specifikace modelu Focus ST budou zveřejněny před jeho uvedením na trh, které se očekává koncem roku 2005.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků