Ostražitost je nutná. Silnice patří do životního prostoru zvířat

Kolem páté hodiny ranní došlo na silnici mezi obcemi Trutnov a Mladé Buky ke střetu Suzuki Baleno s lesní zvěří. Srna vběhla z pravé strany před auto, došlo k nárazu a následně k jejímu úhynu. Požití alkoholu u řidiče policisté vyloučili dechovou zkouškou. Škoda na vozidle je odhadnuta na 21 tisíc korun.

Tolik strohá zpráva Policie ČR Královéhradeckého kraje o nehodě, jakých se stanou za rok stovky a umírají při nich zvířata a někdy i lidé. Riziko srážky auta se zvířetem stoupá právě ve dnech probouzejícího se jara a zároveň s přechodem na letní čas, kdy se na silnicích začnou auta objevovat o hodinu dřív.

Lidé zvířatům překážejí

Výše uvedená situace je vzhledem k poměrně nízké škodě typická, většinou nepřesáhne sto tisíc. „Takových případů příliš neřešíme, ale samozřejmě se stávají. Bohužel jsou to někdy i totálky. Lesní nebo domácí zvěř se na celkovém počtu dopravních nehod podílí zhruba třemi procenty,“ vytáhl pro AutoRevue.cz ze svých statistik tiskový mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek.

Důvodem srážek je jednak narůstající hustota dopravy v kombinaci s jarním hledáním potravy a nových stanovišť a s podzimní říjí srnčí a jelení zvěře. Nehody se nejčastěji stávají na silnicích v lesích a v poslední době i mezi poli. Situaci obvykle zhoršuje ranní nebo večerní tma, kdy je největší riziko těchto karambolů, omezená viditelnost kvůli mlze a často i mokrá vozovka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Ke střetům dochází kvůli tomu, že silnice narušují biokoridory. Lidé živočichům vlastně překážejí při jejich přirozených trasách a v obvyklých životních rytmech. Srážky pramení i z vysokých počtů srnčí a černé zvěře, ale také kvůli tomu, že ji po zimním klidu plaší rádoby návštěvníci lesů s příliš hlučnými psy nebo čtyřkolkami,“ sdělil AutoRevue.cz Viktor Tolar z mysliveckého spolku Praha 4.

Silnice ohradí smradlavé sloupky

Pokud řidič uvidí zvěř včas, měl by ihned začít brzdit, a jestli je na to prostor, i troubit. Když už se ale nedá střetu zabránit, je podle odborníků lepší do zvířete najet zepředu, než po stržení volantu riskovat náraz do stromu nebo protijedoucího vozu. „Čelní sražení zvířete by posádce nemělo ublížit. V každém případě by řidiči měli být v úsecích označených značkou „pozor zvěř“ ostražitější a počítat s tím, že hlavně divoká prasata se často pohybují ve stádu,“ upozornil Bálek.

Z prostředků, jak před zvěří chránit komunikace, fungují u dálnic ploty a na několika málo místech nákladné koridory. Velice úspěšně se u klasických silnic v poslední době ujaly pachové ohradníky. Jedná se o speciální sloupky napuštěny látkou, která  zapáchá jako predátor a zvířata z prostoru odpuzuje. Existuje i projekt, jak pachové kolíky nainstalovat po celém území ČR.

„Je to dobré řešení, ale určitě ne stoprocentní. Zvířata neznají dopravní předpisy a potřebují svůj životní prostor, takže do vozovek budou vstupovat vždycky. Třeba pro divočáka není problém ujít za noc třicet kilometrů. To znamená, že za tu dobu přejde několik silnic,“ dodal Tolar.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků