Osobní Tatrovky znovu na scéně?

Tatra zřejmě obnoví produkci osobních automobilů formou replik svých legendárních modelů. Zaplní znovu silnice „šestsettrojky”?

Hospodářské noviny přinesly zprávu zajímavou především pro milovníky osobních automobilů Tatra, které v Kopřivnici vyráběli nepřetržitě od roku 1897 až do roku 1997. Ronald Adams, současný ředitel automobilky, totiž uvedl, že hodlá zahájit kusovou výrobu osobáků. Bude se jednat o auta připomínající v maximální míře zřejmě především legendární modely T600 Tatraplan nebo T603, které stále budí pozdvižení kdekoli se objeví. Podle Adamse však budou mechanické skupiny těchto strojů pocházet z vybraných vozů současné produkce. Ronald Adams tvrdí, že o takové vozy je třeba v USA velký zájem. Právě díky poptávce od jednotlivců i Tatra Clubů po celém světě se zdá, že projektu již nestojí nic v cestě, jedinou překážkou by tak mohla být současná vysoká poptávka po nákladních vozech Tatra, jejichž produkce plně vytěžuje kapacity továrny. Adams ale pro Hospodářské noviny uvedl, že s výrobou by se mělo začít již do dvou let.

Posledním vyrobeným osobním vozem byla luxusní Tatra 700, vybavená osmiválcovým, vzduchem chlazeným motorem nad zadní nápravou a pohonem zadních kol. Jedná se o koncepci, která byla u auta vyšší třídy avantgardní jak na počátku třicátých let, kdy vyjížděly Ledwinkovy modely T77 a T87, tak i na konci dvacátého století. Výroba osobních automobilů v Kopřivnici přečkala monarchii, První republiku, obě světové války i komunismus, vaz jí nakonec zlomil nedostatek finančních prostředků k vývoji nového vozu, který by již nevycházel z Vignalem karosované Tatry 613. Po druhé světové válce byla Tatře „hlavami pomazanými“ předepsána úloha producenta výhradně nákladních automobilů a s osobáky to vypadalo bledě. Kopřivničtí však svým úsilím dosáhli změny tohoto nařízení. Ačkoli velkosériovou výrobu aut všech kategorií se jim již obnovit nepodařilo, stali se producenty luxusních a moderních, vesměs osmiválcových strojů s aerodynamickými karosériemi, jež ve světě neměly obdoby.

Zájem o historické osobní vozy Tatra je v celém světě mimořádný, třeba firma Faurecia, producent komponent pro automobilový průmysl, představila nedávno svůj koncept Premium Attitude, postavený na bázi Tatry 603. O zájmu o tatrovky ví své i kopřivnická firma Ecorra, která od roku 1993 renovuje historická vozidla Tatra ve velkých číslech. Právě v jejích dílnách byla například nedávno pro kanadského zákazníka dokončena replika legendárních aerosaní z počátku druhé světové války, které využívaly komponent z tehdejších osobních vozů a byly údajně stavěny na Hitlerovu zakázku pro bojové nasazení na sněhových pláních, k němuž nakonec nedošlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

včera | Petr Schnagl | 31 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz V300d: Šestiválec vám už chybět nebude

Mercedes-Benz V300d

Skoro 240 koní v dodávce. Kdo to potřebuje? Když se nad tím zamyslíte, tak možná právě vy...

13.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 18 příspěvků
TEST Toyota GR Supra: Nekonečné čekaní se vyplatilo. Tohle je extraliga!

Toyota GR Supra

Nová Toyota Supra je technicky příbuzná s BMW Z4. Je to až takový problém, jak se některým zdá?

11.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 22 příspěvků