Osobní Tatrovky znovu na scéně?

Tatra zřejmě obnoví produkci osobních automobilů formou replik svých legendárních modelů. Zaplní znovu silnice „šestsettrojky”?

Hospodářské noviny přinesly zprávu zajímavou především pro milovníky osobních automobilů Tatra, které v Kopřivnici vyráběli nepřetržitě od roku 1897 až do roku 1997. Ronald Adams, současný ředitel automobilky, totiž uvedl, že hodlá zahájit kusovou výrobu osobáků. Bude se jednat o auta připomínající v maximální míře zřejmě především legendární modely T600 Tatraplan nebo T603, které stále budí pozdvižení kdekoli se objeví. Podle Adamse však budou mechanické skupiny těchto strojů pocházet z vybraných vozů současné produkce. Ronald Adams tvrdí, že o takové vozy je třeba v USA velký zájem. Právě díky poptávce od jednotlivců i Tatra Clubů po celém světě se zdá, že projektu již nestojí nic v cestě, jedinou překážkou by tak mohla být současná vysoká poptávka po nákladních vozech Tatra, jejichž produkce plně vytěžuje kapacity továrny. Adams ale pro Hospodářské noviny uvedl, že s výrobou by se mělo začít již do dvou let.

Posledním vyrobeným osobním vozem byla luxusní Tatra 700, vybavená osmiválcovým, vzduchem chlazeným motorem nad zadní nápravou a pohonem zadních kol. Jedná se o koncepci, která byla u auta vyšší třídy avantgardní jak na počátku třicátých let, kdy vyjížděly Ledwinkovy modely T77 a T87, tak i na konci dvacátého století. Výroba osobních automobilů v Kopřivnici přečkala monarchii, První republiku, obě světové války i komunismus, vaz jí nakonec zlomil nedostatek finančních prostředků k vývoji nového vozu, který by již nevycházel z Vignalem karosované Tatry 613. Po druhé světové válce byla Tatře „hlavami pomazanými“ předepsána úloha producenta výhradně nákladních automobilů a s osobáky to vypadalo bledě. Kopřivničtí však svým úsilím dosáhli změny tohoto nařízení. Ačkoli velkosériovou výrobu aut všech kategorií se jim již obnovit nepodařilo, stali se producenty luxusních a moderních, vesměs osmiválcových strojů s aerodynamickými karosériemi, jež ve světě neměly obdoby.

Zájem o historické osobní vozy Tatra je v celém světě mimořádný, třeba firma Faurecia, producent komponent pro automobilový průmysl, představila nedávno svůj koncept Premium Attitude, postavený na bázi Tatry 603. O zájmu o tatrovky ví své i kopřivnická firma Ecorra, která od roku 1993 renovuje historická vozidla Tatra ve velkých číslech. Právě v jejích dílnách byla například nedávno pro kanadského zákazníka dokončena replika legendárních aerosaní z počátku druhé světové války, které využívaly komponent z tehdejších osobních vozů a byly údajně stavěny na Hitlerovu zakázku pro bojové nasazení na sněhových pláních, k němuž nakonec nedošlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků