Osobní Tatrovky znovu na scéně?

Tatra zřejmě obnoví produkci osobních automobilů formou replik svých legendárních modelů. Zaplní znovu silnice „šestsettrojky”?

Hospodářské noviny přinesly zprávu zajímavou především pro milovníky osobních automobilů Tatra, které v Kopřivnici vyráběli nepřetržitě od roku 1897 až do roku 1997. Ronald Adams, současný ředitel automobilky, totiž uvedl, že hodlá zahájit kusovou výrobu osobáků. Bude se jednat o auta připomínající v maximální míře zřejmě především legendární modely T600 Tatraplan nebo T603, které stále budí pozdvižení kdekoli se objeví. Podle Adamse však budou mechanické skupiny těchto strojů pocházet z vybraných vozů současné produkce. Ronald Adams tvrdí, že o takové vozy je třeba v USA velký zájem. Právě díky poptávce od jednotlivců i Tatra Clubů po celém světě se zdá, že projektu již nestojí nic v cestě, jedinou překážkou by tak mohla být současná vysoká poptávka po nákladních vozech Tatra, jejichž produkce plně vytěžuje kapacity továrny. Adams ale pro Hospodářské noviny uvedl, že s výrobou by se mělo začít již do dvou let.

Posledním vyrobeným osobním vozem byla luxusní Tatra 700, vybavená osmiválcovým, vzduchem chlazeným motorem nad zadní nápravou a pohonem zadních kol. Jedná se o koncepci, která byla u auta vyšší třídy avantgardní jak na počátku třicátých let, kdy vyjížděly Ledwinkovy modely T77 a T87, tak i na konci dvacátého století. Výroba osobních automobilů v Kopřivnici přečkala monarchii, První republiku, obě světové války i komunismus, vaz jí nakonec zlomil nedostatek finančních prostředků k vývoji nového vozu, který by již nevycházel z Vignalem karosované Tatry 613. Po druhé světové válce byla Tatře „hlavami pomazanými“ předepsána úloha producenta výhradně nákladních automobilů a s osobáky to vypadalo bledě. Kopřivničtí však svým úsilím dosáhli změny tohoto nařízení. Ačkoli velkosériovou výrobu aut všech kategorií se jim již obnovit nepodařilo, stali se producenty luxusních a moderních, vesměs osmiválcových strojů s aerodynamickými karosériemi, jež ve světě neměly obdoby.

Zájem o historické osobní vozy Tatra je v celém světě mimořádný, třeba firma Faurecia, producent komponent pro automobilový průmysl, představila nedávno svůj koncept Premium Attitude, postavený na bázi Tatry 603. O zájmu o tatrovky ví své i kopřivnická firma Ecorra, která od roku 1993 renovuje historická vozidla Tatra ve velkých číslech. Právě v jejích dílnách byla například nedávno pro kanadského zákazníka dokončena replika legendárních aerosaní z počátku druhé světové války, které využívaly komponent z tehdejších osobních vozů a byly údajně stavěny na Hitlerovu zakázku pro bojové nasazení na sněhových pláních, k němuž nakonec nedošlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 26 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky