Osobáky na dálnicích s elektronickými známkami

Ministr dopravy Aleš Řebíček představil novou koncepci placení za používání dálnic a rychlostních silnic u nás osobními vozy. Konec by mělo být čistě papírovým dálničním známkám, jelikož se chystá velká změna.

Známky by si řidiči kupovali i nadále, ale rozdíl by byl v tom, že by v nich byl umístěn čip. Výhodou pak je, že řidič si pořídí dálniční známku a pak si pouze na benzínce dobije kredit, aby mohl dálnici použít. Dle výše kreditu se čip zaktivuje na danou dobu. Navíc známku bude moci řidič přenést do jiného vozu, a tak pokud střídá často čtyřkolové malíčky, může používat pouze jedná známku.

Výhodou také je, že známka nebude mít celkové časové omezení. Pokud by se zvýšily sazby za dálnice, pak si jednoduše dobije vyšší kredit, ale známka zůstane. Stát tak ušetří za jejich každoroční tisk.

O kontrolu se pak budou starat mýtné brány a jejich kamerové a elektronické systémy. tím se ušetří práce policistům, kteří již nebudou muset komplikovaně sledovat, zda má vůz známku nebo ne. Pokud ji mít nebude, systém u brány to zjistí a okamžitě informuje centrálu, která za konkrétním vozem pošle příslušníky, kteří je zkasírují.

Dle všeho se není ani třeba bát nějaké kontroly nad tím, jakými cestami jezdíte. Elektronické dálniční známky se totiž budou nakupovat anonymně, takže nehrozí, že by si ministerstvo, případně provozovatel systému Kapsch dělal databázi toho, kudy jezdíte.

Na druhou stranu se bude jednat o rozšíření současného systému pro výběr mýta, který provozuje společnost Kapsch, která vzešla jako vítěz z velmi pofiderního tendru. Jelikož by měl Kapsch dodat nejen elektronické známky, ale poté i celý systém spravovat, budou to další peníze, které přijdou do soukromé firmy, místo do rukou státu.

Velkou nevýhodou daných elektronických známek bude nutnost brát si je z vozu. V současnosti je známka nalepena na okně a je na ni napsána registrační značka. Jelikož čipová známka nebude nalepovací, ale půjde o jakousi malou krabičku přilepenou na držáku a nebude registrována ani na jméno, ani na RZ, může se po ukradení začít okamžitě používat. Řidič tak bude muset pokaždé vzít známku s sebou.

O tom, zda se skutečně přejde na elektronické kupony, se rozhodne v nejbližší době. Mnoho plusů, které toto řešení skrývá, provázejí i minusy, nad kterými nelze zavřít oči.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků