Osobáky na dálnicích s elektronickými známkami

Osobáky na dálnicích s elektronickými známkami

Ministr dopravy Aleš Řebíček představil novou koncepci placení za používání dálnic a rychlostních silnic u nás osobními vozy. Konec by mělo být čistě papírovým dálničním známkám, jelikož se chystá velká změna.

Známky by si řidiči kupovali i nadále, ale rozdíl by byl v tom, že by v nich byl umístěn čip. Výhodou pak je, že řidič si pořídí dálniční známku a pak si pouze na benzínce dobije kredit, aby mohl dálnici použít. Dle výše kreditu se čip zaktivuje na danou dobu. Navíc známku bude moci řidič přenést do jiného vozu, a tak pokud střídá často čtyřkolové malíčky, může používat pouze jedná známku.

Výhodou také je, že známka nebude mít celkové časové omezení. Pokud by se zvýšily sazby za dálnice, pak si jednoduše dobije vyšší kredit, ale známka zůstane. Stát tak ušetří za jejich každoroční tisk.

O kontrolu se pak budou starat mýtné brány a jejich kamerové a elektronické systémy. tím se ušetří práce policistům, kteří již nebudou muset komplikovaně sledovat, zda má vůz známku nebo ne. Pokud ji mít nebude, systém u brány to zjistí a okamžitě informuje centrálu, která za konkrétním vozem pošle příslušníky, kteří je zkasírují.

Dle všeho se není ani třeba bát nějaké kontroly nad tím, jakými cestami jezdíte. Elektronické dálniční známky se totiž budou nakupovat anonymně, takže nehrozí, že by si ministerstvo, případně provozovatel systému Kapsch dělal databázi toho, kudy jezdíte.

Na druhou stranu se bude jednat o rozšíření současného systému pro výběr mýta, který provozuje společnost Kapsch, která vzešla jako vítěz z velmi pofiderního tendru. Jelikož by měl Kapsch dodat nejen elektronické známky, ale poté i celý systém spravovat, budou to další peníze, které přijdou do soukromé firmy, místo do rukou státu.

Velkou nevýhodou daných elektronických známek bude nutnost brát si je z vozu. V současnosti je známka nalepena na okně a je na ni napsána registrační značka. Jelikož čipová známka nebude nalepovací, ale půjde o jakousi malou krabičku přilepenou na držáku a nebude registrována ani na jméno, ani na RZ, může se po ukradení začít okamžitě používat. Řidič tak bude muset pokaždé vzít známku s sebou.

O tom, zda se skutečně přejde na elektronické kupony, se rozhodne v nejbližší době. Mnoho plusů, které toto řešení skrývá, provázejí i minusy, nad kterými nelze zavřít oči.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků