Osobáky na dálnicích s elektronickými známkami

Ministr dopravy Aleš Řebíček představil novou koncepci placení za používání dálnic a rychlostních silnic u nás osobními vozy. Konec by mělo být čistě papírovým dálničním známkám, jelikož se chystá velká změna.

Známky by si řidiči kupovali i nadále, ale rozdíl by byl v tom, že by v nich byl umístěn čip. Výhodou pak je, že řidič si pořídí dálniční známku a pak si pouze na benzínce dobije kredit, aby mohl dálnici použít. Dle výše kreditu se čip zaktivuje na danou dobu. Navíc známku bude moci řidič přenést do jiného vozu, a tak pokud střídá často čtyřkolové malíčky, může používat pouze jedná známku.

Výhodou také je, že známka nebude mít celkové časové omezení. Pokud by se zvýšily sazby za dálnice, pak si jednoduše dobije vyšší kredit, ale známka zůstane. Stát tak ušetří za jejich každoroční tisk.

O kontrolu se pak budou starat mýtné brány a jejich kamerové a elektronické systémy. tím se ušetří práce policistům, kteří již nebudou muset komplikovaně sledovat, zda má vůz známku nebo ne. Pokud ji mít nebude, systém u brány to zjistí a okamžitě informuje centrálu, která za konkrétním vozem pošle příslušníky, kteří je zkasírují.

Dle všeho se není ani třeba bát nějaké kontroly nad tím, jakými cestami jezdíte. Elektronické dálniční známky se totiž budou nakupovat anonymně, takže nehrozí, že by si ministerstvo, případně provozovatel systému Kapsch dělal databázi toho, kudy jezdíte.

Na druhou stranu se bude jednat o rozšíření současného systému pro výběr mýta, který provozuje společnost Kapsch, která vzešla jako vítěz z velmi pofiderního tendru. Jelikož by měl Kapsch dodat nejen elektronické známky, ale poté i celý systém spravovat, budou to další peníze, které přijdou do soukromé firmy, místo do rukou státu.

Velkou nevýhodou daných elektronických známek bude nutnost brát si je z vozu. V současnosti je známka nalepena na okně a je na ni napsána registrační značka. Jelikož čipová známka nebude nalepovací, ale půjde o jakousi malou krabičku přilepenou na držáku a nebude registrována ani na jméno, ani na RZ, může se po ukradení začít okamžitě používat. Řidič tak bude muset pokaždé vzít známku s sebou.

O tom, zda se skutečně přejde na elektronické kupony, se rozhodne v nejbližší době. Mnoho plusů, které toto řešení skrývá, provázejí i minusy, nad kterými nelze zavřít oči.

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

dnes | Radek Pecák
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků