Osoba blízká je historií. Za auto bude odpovídat provozovatel

Při spáchání některých dopravních přestupků je zřejmě konec s odkazováním na osobu blízkou. Poslanci tento týden navrhli ve druhém čtení přidat do novely zákona o provozu na pozemních komunikacích ustanovení, podle něhož bude za automobil zodpovědný jeho provozovatel. Tím by měla skončit možnost vymlouvat se při rychlé jízdě na osobu blízkou. Policii se tímto způsobem vymluvili nepoctiví řidiči v řádech statisíců.

Nyní už nebude možné osobně nebo i písemně policii sdělit, že sice víte, kdo vozidlo řídil, ale že jde o osobu vám blízkou, jejíž totožnost sdělovat nemusíte. „Začne u nás platit takzvaný holandský model, při kterém jde odpovědnost za přestupky za majitelem vozidla. Ne tedy za tím, kdo byl či nebyl, anebo domněle byl či nebyl v onen moment za volantem,“ řekl AutoRevue.cz odborník na dopravní problematiku Igor Sirota.

Klepněte pro větší obrázek

Provozovatel se tak bude muset nově postarat o to, aby řidič, který automobil používá, dodržoval předpisy. Pokud tak neučiní, spáchá přestupek, za který může dostat až desetitisícovou pokutu. Úřady ho podle předlohy potrestají v případě, že se jim nepodaří zjistit řidiče. Provozovatel však nebude za přestupek zodpovědný v případě, kdy prokáže, že mu bylo auto před spácháním přestupku odcizeno, nebo jej převádí na někoho jiného.

Holandský systém má však svá úskalí. „O šéfovi společnosti s ručením omezením, která může mít ve firemní flotile třeba patnáct vozidel, se dá s nadsázkou říct, že bude často předvoláván na policii, kde bude vysvětlovat přestupky za své řidiče,“ uvedl příklad Sirota.

Výmluva byla masivně zneužívána

„Ve státech, kde dále platí systém, který u nás končí, se výmluvy na osobu blízkou stávaly, ale neobjevovaly se zdaleka v takovém množství jako u nás. Alespoň ne směrem na západ od našich hranic. V Česku byla tato výmluva naopak masivně zneužívána,“ dodal.

Vládní novela, která vstoupí v platnost začátkem příštího roku, rovněž zvyšuje až na výjimky věk pro řízení silných motocyklů na 24 let. Zamezí také tomu, aby občané v Evropské unii měli více řidičských průkazů. Z nově navrhovaného pravidla řízení silných motocyklů budou vyňati motoristé, kteří už mají dvouletou zkušenost s řízením slabších strojů. Tito řidiči by mohli řídit silný stroj od 20 let. Změna by se měla týkat motocyklů s výkonem nad 35 kilowattů. U motocyklů do 35 kW se věková hranice pro získání oprávnění posune ze 17 na 18 let.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků