Osmistupňový automat Lexusu v detailech

Rostoucí oblibě automatických převodovek pomáhají i samy automobilky, které přináši stále nové jednotky. Lexus přichází s revolučním osmistupňovým automatem.

Mercedes před pár lety zaskočil odbornou veřejnost se svým sedmistupňovým automatem. Zdá se vám sedm stupňů příliš? Japoncům nikoli, Lexus nyní přidal ještě jeden rychlostní stupeň navíc. Ten má zajistit lepší využití výkonu a točivého momentu, zvýšit kofort řazení a také snížit spotřebu.

Nová osmistupňová převodovka z dílny Lexusu bude nejdříve nabídnuta v modelu LS 460, tedy v kombinaci s osmiválcovým agregátem o objemu 4,6 l. Jak je zkonstruována a jak funguje?

Konstrukce

Skříň převodovky je z jednoho kusu a je vyrobená z hliníku odlitého pod tlakem, aby se co nejvíce snížila hmotnost a zvětšila tuhost.

Díky zmenšení dílů, lepšímu kapalinovému okruhu s menším počtem komponentů a účinnějšímu ozubenému soukolí jsou vnější rozměry nové převodovky  stejné jako u šestistupňové samočinné převodovky  modelu LS 430. Skříň nové převodovky je o 10 % lehčí a současně o 30 % tužší, než u  šestistupňové převodovky předchozího modelu. S hmotností 95 kg (+ 10 % ve srovnání s 6A/T modelu LS 430) má nová osmistupňová samočinná převodovka o 22 % větší kapacitu přenosu točivého momentu.

Pro hladké ovládání točivého momentu nového motoru V8, dosahujícího 493 N.m, se zlepšila přesnost a síla každého zubu převodů. Pro vývoj systému leštění byla použita mikrolaserová technologie. Tento systém dovoluje zřetelné zlepšení v přesnosti konečné úpravy dotykových ploch a současně zachovává nezbytnou tloušťku zubu ozubeného kola. V důsledku toho se výrobní odchylky u povrchu zubu snížily o zhruba 50 % a maximální tuhost v krutu se zkombinovala s hladkým a  pevným záběrem zubů.

Použití hliníku místo oceli pro povrch zubu vedlo ke značnému snížení hmotnosti. Navíc jak náboj centrálního kola, tak spojky jsou nyní vyrobeny z hliníku, což snižuje hmotnost komponentů v každé skříni o 50 %.

Ozubené soukolí a kapalinové ovládání

Ozubené soukolí s osmi převodovými stupni se skládá z dvojí sady planetového soukolí a planetového soukolí Ravigneaux. Toto uspořádání je doplněno čtyřmi kotoučovými spojkami, jednou jednosměrnou spojkou a dvěma kotoučovými brzdami. Pro zajištění co nejplynulejší jízdy nová převodovka dokáže provádět vícenásobné změny rychlostních stupňů, až o tři! a tak optimálně přizpůsobovat točivý moment momentálním podmínkám zatížení.

Zatímco obvyklé řízení řazení uvolňuje jednu zapojenou spojku před spojením druhé, nové osmistupňové ozubené soukolí bylo zkonstruováno tak, aby stále přenášelo výkon prostřednictvím každé ze dvou zapojených spojek. Tím se na minimum zkracuje časová ztráta a ráz při přeřazení, což zajišťuje výbornou plynulost celé činnosti.

Nový hydraulický systém převodovky kombinuje lineární elektromagnetický ventil a řídící ventil v jediné jednotce. Kromě přispění k celkové kompaktnosti jednotky umožňuje tato nová strategie další podstatné zkrácení doby mezi změnami rychlostních stupňů. Doba pouhých 350 milisekund je o 41 % kratší než u převodovky 6A/T  modelu LS 430 a mezi konkurenty v segmentu nemá obdobu.

Nový kapalinový řídicí systém

Osmistupňová samočinná převodovka Lexusu, která má nejširší rozpětí převodových stupňů mezi konkurenčními převodovkami, nabízí kombinaci výkonnosti a hospodárnosti. Hospodárné využití paliva je dále podpořeno prodlouženým přerušením vstřikování při zpomalování a rozšířením využívání jízdy na neutrál. Systém Neutral Control System samočinně odpojí režim „D“ při zastavení vozu a běhu motoru naprázdno, čímž se současně snižuje zatížení motoru a zlepšuje hospodárnost.

Minimální hlučnost a vibrace hnacího ústrojí

Při absenci zvukotěsných materiálů v konstrukci samotného hnacího ústrojí se velká péče věnovala minimalizaci hlučnosti a vibrací systému, a to prostřednictvím kombinace přesného inženýrství, optimální provozní rovnováhy a inovačního prověřovacího systému.

Rozsáhlá analýza planetového soukolí odhalila, že když se ozubení páruje se stejným počtem zubů, akustický tlak se zdvojnásobuje z důvodu rezonance.

Nicméně upravení počtu zubů, aniž by se ovlivnil celkový převodový poměr, podstatně omezilo hluk v převodovce.

Kromě výrazného zvýšení přesnosti výroby jednotlivých ozubení byl také zvýšen počet ložisek a plocha každého jednotlivého ložiska, aby se zajistila optimální hladkost a vyváženost rotace. Navíc se zlepšila jak přesnost záběru ozubení diferenciálu, tak tuhost hnacího hřídele. Nový, třídílný hnací hřídel, vyrobený s vyšší tolerancí, má pružné spojení s vynikajícími vlastnostmi z hlediska hluku a vibrací.

Stejně jako u nového motoru V8 je dovednost zručných řemeslníků součástí výrobního procesu, a to prostřednictvím pečlivé analýzy na zkušebních stolicích a jemnému vyladění úrovně zvuku a vibrací při testu každé vyrobené převodovky. Prověřuje se rotační vyváženost celého hnacího ústrojí, stejně tak jako průhyb hnacího hřídele ve vysokých otáčkách a hluk převodového ústrojí od ozubení diferenciálu. Cílem je, aby celé hnací ústrojí pracovalo na úrovni pouhých 10 dB.

Převodové poměry

Převodový stupeň
Převodový poměr
I.
4,596
II.
2,724
III.
1,864
IV.
1,464
V.
1,231
VI.
1,000
VII.
0,824
VIII.
0,685
Zpětný chod
2,176

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

bazar

Lexus GS 3
Rok výroby: 2010
Stav: 154 447 km
Cena: 314 000 Kč
Lexus IS 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 61 037 km
Cena: 275 000 Kč
Lexus RX 3,5
Rok výroby: 2013
Stav: 96 007 km
Cena: 620 000 Kč
Lexus GS 3
Rok výroby: 2001
Stav: 110 758 km
Cena: 130 000 Kč
Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků