Osm nejlepších týmů chce opustit Formuli 1. No konečně

Již před měsícem jsme vás informovali o záměru Ferrari opustit seriál Formule 1, pakliže bude Mezinárodní automobilová federace (FIA) trvat na zavedení tzv. rozpočtových stropů. Ty měly a stále mají od roku 2010 rozdělit týmy na dvě skupiny - první, která se se svým ročním rozpočtem vejde do 40 milionů liber a druhou, které se to nepodaří. Pro obě skupiny by pak platila jiná pravidla - týmy z té „omezené” by mohly testovat jak se jim zlíbí, nemusely by motory škrtit pevně stanovenou hranicí maximálních otáček apod. Pro ostatní by pak platila pravidla taková jako dosud, doplněná maximálně o nějaká nová omezení. To by mělo za následek, že na trati by se objevovaly dvě skupiny týmů disponující diametrálně odlišnou technikou - jedna by si mohla za stovky milionů euro rozvíjet systémy v rámci mnohdy pomýlených omezení FIA a druhá by si za 40 milionů liber ročně mohla dělat skoro co chce.

Ano, přistoupení na tento omezený strop by bylo dobrovolné, ale možnosti a omezení z něj plynoucí by již byla direktivou. K tomu je třeba říci, že týmy se současnými ročními rozpočty v řádu stovek milionů liber vzhledem k uzavřeným smlouvám, plánovaným investicím atp. nejsou ani s to z roku na rok se s rozpočtem dostat tak nízko, a tak by tak jako tak byly odsouzeny k horším pracovním podmínkam. Navíc, a to je dost možná ze všeho nejpodstatnější, by F1 za takových omezení již jednou pro vždy přestala být líhní technických inovací, kterou kdysi byla (a kterou tak jako tak v posledních dekádách už být přestává) a která určovala směr vývoje automobilismu na dlouhá léta dopředu. Víte třeba, že kotoučové brzdy se poprvé objevily právě ve vozech Formule 1? Dnes jsou zcela běžnou (a stále velmi dobře fungující) záležitostí ve všech běžných autech. Co podobného dala Formule 1 automobilsmu v posledních deseti letech? Že by nic? Vždyť ani nemohla, pravidla FIA jakýkoli vývoj mimo přesně stanovené meze dávno zakazují. A jaký má smysl investovat stamiliony liber ročně do toho, aby někdo vyvinul to nejlepší řešení v rámci určitých omezení, bez možnosti vymyslet něco skutečně nového a převratného? Po mém soudu žádný.

Proto již také Formuli 1 roky pravidelně nesleduji, není na co koukat - auta jsou to sice stále zdaleka nejrychlejší, ale těžko se na něj lze dívat s nadšením za situace, kdy víte, že by mohla být ještě mnohem rychlejší a lepší, mohla využívat průkopnických řešení a ukazovat nám, co si za pár let budeme moci pořídit do běžných aut. Navíc pravidla jsou koncipována tak, aby ve stejném čase vrhaly různé týmy a jezdce do různých situací a vytvářela tak umělá dramata - když je někdo nejrychlejší, nikdo ho nepředjede, to je přirozené, zaslouží si to za svou přípravu a své schopnosti. Když někdo někoho předjíždí proto, že jeden má nový motor a druhý motor z minulého závodu (ač nechce), nebo jeden má tvrdší pneumatiky a druhý měkčí (i když by i ten první chtěl obout měkčí, ale nemůže), je to trapné divadlo, nikoli férový sport či rovný souboj.

Toto je Formule 1 podle panů Mosleyho a Ecclestonea, Formule 1, která se mi zoufale nelíbí. Přiznám se, že jsem si dávno přál, aby jednou týmy a jejich jezdci, kteří jediní dělají Formuli 1 tím, čím je (Mosleyho FIA a Ecclestoneova televizní práva jsou ničím bez Ferrari, McLarenu, Raikkonena, Alonsa a dalších), toto všechno vmetli dvěma zmíněným pánům do tváře a řekli zcela jasně: chceme se účastnit férového sportu, chceme investovat peníze do skutečného vývoje a nikoli přešlapování na místě, nechceme divákům ukazovat trapné umělé bitvy, ale skutečné souboje nejlepších pilotů v nejlepších autech.

A přesně to se nyní stalo. Celkem osm nejlepších týmů (Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, BMW, Brawn GP, Red Bull a Toro Rosso) včera s velmi podobným prohlášením vystoupilo proti záměru FIA o zavedení rozpočtových stropů a jasně zveřejnilo záměr rozjet vlastní seriál závodů. „Je jasné, že týmy nemohou dále ohrožovat elementární hodnoty sportu a proto odmítly přistoupit na podmínky FIA. Nemáme jinou možnost než začít s přípravou vlastní série, která bude tyto hodnoty symbolizovat. V našich závodech budou nejlepší jezdci, hvězdy, značky a společnosti spojené s historií nejkvalitnější série motorsportu.” stojí doslova v prohlášení v asociaci týmů FOTA.

Zástupce FIA to ovšem nechalo chladné. Přispěchali dokonce s velmi arogantní reakcí a týmům pohrozili žalobou, neboť dle platných smluv do příštího ročníku seriálu F1 prostě nastoupi musejí. Vážně skvělá snaha o nalezení smírného řešení.

Mnozí se obávájí, co že to bude s Formulí 1 a přejí si snad, aby obě strany nalezly nějaké řešení. Já si to už nepřeji, nevěřím tomu, že s FIA za zády je jakékoli rozumné fungování tohoto seriálů ještě možné, s rozpočtovými stropy, nebo bez nich. Naopak jsem si již dávno přál a stále si přeji, aby arogance FIA a FOM (Ecclestoneova firma) zažila poznání, že úroveň nejlepších automobilových závodů světa nedělají oni, ale lidé z jednotlivých týmů, kteří desítky let prokazují svou výjimečnost a kteří jsou schopni se sdružit se stejnými či lepšími výsledky pod úplně jinou hlavičkou. Věřím, že uvedených osm týmů by bylo schopno uspořádat mnohem kvalitnější a smysluplnější sérii, na kterou by opět byla radost se dívat. A pokud nikoli, horší než současná Formule 1 už snad být nemůže...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků