Oslava designu: od Jaguaru E-Type k XJ

Šéf designu automobilky Jaguar Ian Callum srovnává legendární sportovní vůz E-Type a nejnovější model XJ.

Dvě auta, dvě éry, jedna značka. Jaguar E-Type a Jaguar XJ. Oba vozy patří zcela do své doby, ale přitom je na nich na první pohled patrné, že jsou jedné krve. Ian Callum, současný šéf designu Jaguaru a tvůrce XJ, se rozhovořil o jejich propojení. 

„Sdílejí tu samou filozofii. Jaguar by měl být vždy krásný a rychlý. A to oba jsou. Vždy usilujeme o to, aby naše vozy působily silně. Aby vypadaly že jsou o něco širší, nižší a delší. Je to všechno o proporcích, je to hra s proporcemi. Když se podíváte na XJ a E-Type, tak vidíte, že hovoří naprosto stejnou řečí.“

Ohromený Frank Sinatra

Před padesáti lety se na autosalonu v New Yorku zrodila senzace, byl zde představený Jaguar E-Type (nebo-li XKE, pod tímto jménem byl znám ve Spojených státech). Okamžitě si získal srdce všech městských „boys and girl“. Nebylo divu, že dvě třetiny produkce E-Type později směřovaly přes Atlantik.

Jedním z nadšených příznivců E-Type byl Frank Sinatra. Známý je jeho výrok, který pronesl, když sportovní dvousedadlový vůz spatřil poprvé: „Chci to auto a chci ho hned!“ Seznam hvězd, které si ho pořídily, byl nekonečný. Byli mezi nimi například Steve McQueen, Tony Curtis, Brit Eklandová a Brigitte Bardotová.

Vůz designéra Malcolma Sayera, který patřil k nejrychlejším sériově vyráběným vozům své doby, dosahoval maximální rychlosti 241 km/h, má dnes své trvalé místo v newyorském Muzeu moderního umění.

Silný odkaz

Linka mezi E-Type, sportovním dvousedadlovým vozem, ikonou 60. let minulého století, a nejnovějším přírůstkem, luxusní limuzínou XJ, je silná.

Zakladatel Jaguaru sir William Lyons kdysi řekl: „Řídit auto by měla být radost, ne práce.“ A toho se tvůrci britské značky drží od samého počátku až dodnes. Krása, výkon, vášeň. To jsou tři znaky, které jejich sportovně laděné vozy charakterizují.

Podle Iana Calluma tkví základní princip designu sportovních vozů v „minimu karoserie a maximu výkonu“. Říká: „Pořád velmi tvrdě pracujeme na tom, aby naše vozy vyvolávaly emoce. Samozřejmě něco jiného to bylo u dvoumístného E-Type a něco jiného to je u pětimístné luxusní limuzíny XJ. Ale to základní zůstává dnes jako před padesáti lety.“ 

„Malcolm Sayer stvořil vůz s absolutně čistými geometrickými liniemi,“ vysvětluje Ian Callum. „On neměl před očima estetiku. Nikoli, on uvažoval naprosto chladně. Využíval matematiku. Pracoval s logaritmickým pravítkem a tabulkami. Krása E-Type se zrodila z čistoty tvarů, z jednoduchosti. A o to samé se pokoušíme i my dnes, když vytváříme příští generaci značky Jaguar, vozy jako je XJ.“ 

Bude nový E-Type? 

Otázka, kterou Ian Callum dostává pomalu obden, zní, zdali je připravený navrhnout nový E-Type. A jeho odpověď je stále stejná: „Ne, nebudu to dělat. E-Type byl vůz své doby, byl stvořený v určitém čase a místě. Moje poslání je jiné. Vytvořit něco pro dnešek. Něco, co by zapůsobilo podobně dramaticky jako svého času E-Type.“

Modelu XJ věří. „Lidé by si měli vozy Jaguar kupovat ne z čirého pragmatismu, ale hlavně pro jejich styl. Pro to, jaké vyvolávají emoce. Pro jejich krásu. A takový vůz XJ je. Ve své třídě je rozhodně nejdramatičtější a nejpodmanivější.“

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 


 

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

včera | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků