Oprava D1 může začít, neúspěšné firmy se neodvolaly

Průtahy končí a dlouho očekávaná oprava brněnské dálnice D1 může začít úseky mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Stavební firmy Eurovia CS a Habau se totiž neodvolaly proti výsledkům výběrových řízení, ve kterých neuspěly. S opravou by se mohlo začít v dubnu, uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Oprava D1 může začít, neúspěšné firmy se neodvolaly

Neúspěšní uchazeči nejprve proti výsledkům tendrů podali námitky k ŘSD. Ředitelství ale jejich výhrady neuznalo, proti čemuž se obě společnosti mohly bránit podáním námitky k antimonopolnímu úřadu. Během desetidenní lhůty, která končila o půlnoci ze čtvrtka na pátek, se tak ale nestalo, uvedla mluvčí Vápeníková. Dodala, že ŘSD od příštího týdne začne jednat s vítězi tendrů o předání stavby.

Skutečnost, že se nikdo z neúspěšných uchazečů u těchto dvou úseků D1 neodvolal, ocenil ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Podotkl, že v minulosti opakovaně apeloval na stavební firmy, aby k výběrovým řízením přistupovaly odpovědně. I podřízené organizace ministerstva, mezi které ŘSD patří, by podle ministra měly v budoucnu zadávat výběrová řízení tak důkladně, aby jejich výsledky byly nezpochybnitelné a projekty se zbytečně neprotahovaly následnými spory.

Klepněte pro větší obrázek
Dálnice D1.

Dubnový začátek rekonstrukce dálnice podle Vápeníkové závisí vedle podpisu smluv s vítězi tendrů také na počasí. V prvních fázích příprav bude nutné zajistit objízdné trasy a přesměrovat provoz do jednoho pruhu, což zabere určitý čas. S vlastní stavbou, betonáží a pokládkou asfaltových vrstev se tak začne později, kdy už by klimatické podmínky měly být příznivější.

Colas CZ a Porr zvítězily v tendru na opravu úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou s celkovou cenou 649 milionů korun proti původně očekávaným 942 milionům. Podobně společnosti Alpine Bau a OHL ŽS zvítězily ve výběrovém řízení na úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší s cenou 597 milionů korun proti původním 967 milionům, které odhadovalo ŘSD.

Tři úseky nejisté

Zatím nejistá je situace na zbylých třech úsecích dálnice D1, jejichž rekonstrukci ředitelství silnic nabídlo do veřejných soutěží. V úseku Velká Bíteš - Devět křížů vyprší dalšímu stěžovateli lhůta pro podání stížnosti k antimonopolnímu úřadu koncem příštího týdne a v úsecích Loket - Hořice a Šternov - Psáře podali neúspěšní uchazeči proti výsledkům tendrů námitky k ŘSD, které nyní ředitelství vyhodnocuje.

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků