Opilý mladík za volantem je 16x nebezpečnější než dospělý

Dopravní experti přišli s novou statistikou, která ukazuje, jaké množství alkoholu je při řízení dopravního prostředku opravdu nebezpečné.
Opilý mladík za volantem je 16x nebezpečnější než dospělý

U každého řidiče se zvýší riziko dopravní nehody, jakmile před jízdou vypije i poměrně malé množství alkoholu. Jenže zatímco u řidičů ve věku od 25 do 54 let znamená půl promile alkoholu v krvi zvýšení rizika nehody pouze nepatrně (1,09x), u mladých lidí do 21 let je to 2,75x.

Vyplývá to z posledních výpočtů nizozemského výzkumného ústavu SWOW.

Každá další desetinka promile přitom tento rozdíl dále prohlubuje. Například při úrovni jedné promile zkušenější řidiči mají oproti stejně starým střízlivým kolegům 2,5x vyšší riziko nehody, avšak ti začínající už šestnáctinásobné. Pokud si dá novopečený řidič tolik alkoholu, že bude mít v krvi 1,5 promile, pak je u něho pravděpodobnost nehody 135x vyšší než kdyby nepil nic. Přitom u řidičů ve stáří 25-54 let s 1,5 promile je pravděpodobnost bouračky "pouze" 8,43x vyšší než s nulou v krvi. Rozdíl mezi oběma věkovými skupinami je tedy šestnáctinásobný.

6 největších prohřešků českých řidičů. Tyto prasárny nás stojí nervy

6 největších prohřešků českých řidičů. Tyto prasárny nás stojí nervy

"Jedná se o smrtící mix osobnostní nezralosti, vyhledávání adrenalinových zážitků, neschopnosti domýšlet následky vlastního konání a řidičské nezkušenosti," komentuje výsledky Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání Dekra.

Během uplynulých deseti let zemřelo v tuzemsku 755 lidí při dopravních nehodách, v nichž sehrál roli alkohol. Téměř devadesát procent z toho byli muži.

Nejčastěji samozřejmě umírají řidiči a spolujezdci v osobních autech, ale druhou nejohroženější skupinou jsou podnapilí cyklisté. Dokonce vloni umírali dvakrát častěji než chodci a motocyklisté, kteří se rovněž předtím napili něčeho ostřejšího.

TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

dnes | Vladimír Kadera
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků