Opilý mladík za volantem je 16x nebezpečnější než dospělý

Dopravní experti přišli s novou statistikou, která ukazuje, jaké množství alkoholu je při řízení dopravního prostředku opravdu nebezpečné.
Opilý mladík za volantem je 16x nebezpečnější než dospělý

U každého řidiče se zvýší riziko dopravní nehody, jakmile před jízdou vypije i poměrně malé množství alkoholu. Jenže zatímco u řidičů ve věku od 25 do 54 let znamená půl promile alkoholu v krvi zvýšení rizika nehody pouze nepatrně (1,09x), u mladých lidí do 21 let je to 2,75x.

Vyplývá to z posledních výpočtů nizozemského výzkumného ústavu SWOW.

Každá další desetinka promile přitom tento rozdíl dále prohlubuje. Například při úrovni jedné promile zkušenější řidiči mají oproti stejně starým střízlivým kolegům 2,5x vyšší riziko nehody, avšak ti začínající už šestnáctinásobné. Pokud si dá novopečený řidič tolik alkoholu, že bude mít v krvi 1,5 promile, pak je u něho pravděpodobnost nehody 135x vyšší než kdyby nepil nic. Přitom u řidičů ve stáří 25-54 let s 1,5 promile je pravděpodobnost bouračky "pouze" 8,43x vyšší než s nulou v krvi. Rozdíl mezi oběma věkovými skupinami je tedy šestnáctinásobný.

6 největších prohřešků českých řidičů. Tyto prasárny nás stojí nervy

6 největších prohřešků českých řidičů. Tyto prasárny nás stojí nervy

"Jedná se o smrtící mix osobnostní nezralosti, vyhledávání adrenalinových zážitků, neschopnosti domýšlet následky vlastního konání a řidičské nezkušenosti," komentuje výsledky Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání Dekra.

Během uplynulých deseti let zemřelo v tuzemsku 755 lidí při dopravních nehodách, v nichž sehrál roli alkohol. Téměř devadesát procent z toho byli muži.

Nejčastěji samozřejmě umírají řidiči a spolujezdci v osobních autech, ale druhou nejohroženější skupinou jsou podnapilí cyklisté. Dokonce vloni umírali dvakrát častěji než chodci a motocyklisté, kteří se rovněž předtím napili něčeho ostřejšího.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků