Opilý mladík za volantem je 16x nebezpečnější než dospělý

Dopravní experti přišli s novou statistikou, která ukazuje, jaké množství alkoholu je při řízení dopravního prostředku opravdu nebezpečné.
Opilý mladík za volantem je 16x nebezpečnější než dospělý

U každého řidiče se zvýší riziko dopravní nehody, jakmile před jízdou vypije i poměrně malé množství alkoholu. Jenže zatímco u řidičů ve věku od 25 do 54 let znamená půl promile alkoholu v krvi zvýšení rizika nehody pouze nepatrně (1,09x), u mladých lidí do 21 let je to 2,75x.

Vyplývá to z posledních výpočtů nizozemského výzkumného ústavu SWOW.

Každá další desetinka promile přitom tento rozdíl dále prohlubuje. Například při úrovni jedné promile zkušenější řidiči mají oproti stejně starým střízlivým kolegům 2,5x vyšší riziko nehody, avšak ti začínající už šestnáctinásobné. Pokud si dá novopečený řidič tolik alkoholu, že bude mít v krvi 1,5 promile, pak je u něho pravděpodobnost nehody 135x vyšší než kdyby nepil nic. Přitom u řidičů ve stáří 25-54 let s 1,5 promile je pravděpodobnost bouračky "pouze" 8,43x vyšší než s nulou v krvi. Rozdíl mezi oběma věkovými skupinami je tedy šestnáctinásobný.

6 největších prohřešků českých řidičů. Tyto prasárny nás stojí nervy

6 největších prohřešků českých řidičů. Tyto prasárny nás stojí nervy

"Jedná se o smrtící mix osobnostní nezralosti, vyhledávání adrenalinových zážitků, neschopnosti domýšlet následky vlastního konání a řidičské nezkušenosti," komentuje výsledky Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání Dekra.

Během uplynulých deseti let zemřelo v tuzemsku 755 lidí při dopravních nehodách, v nichž sehrál roli alkohol. Téměř devadesát procent z toho byli muži.

Nejčastěji samozřejmě umírají řidiči a spolujezdci v osobních autech, ale druhou nejohroženější skupinou jsou podnapilí cyklisté. Dokonce vloni umírali dvakrát častěji než chodci a motocyklisté, kteří se rovněž předtím napili něčeho ostřejšího.

Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
Minitest VW T-Roc 1.5 TSI a 2.0 TSI: Dvakrát podstatně jinak

VW T-Roc 1.5 TSI vs 2.0 TSI (minitest)

Vyzkoušeli jsme dvě zážehové zážehové verze Volkswagenu T-Roc. Významně se liší i výbavou.

7.  6.  2018 | Milan Lažanský | 36 příspěvků